Förra vintern så köpte jag mig en ny slit o släng bil, en 242DL -75 med B20.
B20an hade K-kam och dubbla stromberg gasare och det var väl inte riktig lika bra som det lät. Huwa vad bilen tog soppa, ca 2 liter milen. Men den är hyfsad pigg för att vara en B20 iaf, men inte 2 liter/mil pigg

Ja iaf så var tanken att byta motor i bilen.. Det finns lite olika att välja på men den som det är minst jobb med är en B23E från en 81as GLT som jag skrotade för ett par år sen. Då får jag M46 lådan på en gång också för dom sitter fortfarende ihop.
Och för att göra det hela lite roligare så tänkte jag turbokonvertera motorn. Jag har en AT sats liggandes som jag tänkte stoppa dit. Mao så ska jag sätta dit förgasarturbo. Man vill som vara lite oldschool

Tanken är att kompsänka motorn en aning genom att sätta dit en tjockare topppackning, man lär hamna runt 9,0-9,5:1 komp. Inte lite för att börja ladda på men då har man iaf en hyfsad pigg grundmotor så då behöver man kanske inte ladda så mycket heller. Jag räknar med att den lär börja spika vid 0,4-0,5 bar ungefär men vi får se hur långt man kommer.
Jag behåller 405 toppen och K-kammen, tror den kan ge en rätt rolig karaktär med lite ladd.
Grenröret blir ett 940 grenrör och turbon nån vanlig original turbo.
För insuget har jag flera funderationer (bygga om ett svanhalsinsug eller 940 insug) men jag tror att jag börjar med ett vanligt A-insug bara för att få det hela att fungera, då passar då allt på en gång iaf. Avgassystemet blir nog ett 3 tums JT som jag också har liggandes.
Jag tror ju att gamla bettan kan bli lite roligare att köra med dom grejerna!
Här kommer lite bilder på bilen..
Lagom sleeper skick

Andra sidan ser lite bättre ut faktiskt.

Tyvärr så har jag faktiskt inga fler bilder på den, den är verkligen inte mycket för ögat

Motorrummet lär bli nåt i den här stilen, den här bilden är från min 81as Turbo som hade förgasarturbo när jag köpte den. På den har jag bytt tillbaks till k-jet men den gick ändå mycket bra med gasaren, så det var väl lite därför jag blev sugen på ett sånt projekt nu.

Jag började plocka isär gasaren idag för översyn, och eftersom man inte är så insatt i såna här gasare egentligen så har jag ingen aning om det är bra eller dålig. Men tätt var den då inte, men inte så svårt å se hur/var det ska åtgärdas saker.
Jaja, fortsättning följer! Om nån har åsikter om den tänkte motorkonfigurationen så säg till, än så länge är det bara teorier och jag har ingen aning om det kommer fungera i praktiken också.