Varför blir stolsryggarna sneda
-
- Kontakt:
Varför blir stolsryggarna sneda
Jag har ännu inte monterat ner stolen för att se om det kan fixas då min 240 GL -91 används i att åka i medan min GL 88b rekonditioneras. Det är alltså 91:an som har problemet på bägge framstolarna. Jag har hört att detta med sneda framstolar är ett känt problem och undrar därför vad det är som har gett med sig och om det är ide att försöka fixa eller om det är lika bra att byta stolar.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Kontakt:
Re: Varför blir stolsryggarna sneda
Stommen spricker i svetsarna. Det går att strippa stolarna och svetsa ihop det igen.
-
- Kontakt:
Tack för svaret, då blir det att strippa stolarna och kolla hur det ser ut när tillfälle gives.
Mvh Janne
Mvh Janne
-
Förstärk gärna ryggramarna på lämpligt sätt när du ändå har dom nere. Allt beror på att Volvo ville minska på vikten och gjorde ryggen på 86-93 mycket vekare. Från 90- kan det även vara dålig stoppning då dom inte längre fick ha freon i skumgummit. Ta stoppning från 86 och uppåt i stället.
-
- Kontakt:
Finns nytt tillskuret skumgummi att köpa till ryggstöden och var i så fall?
Mvh Janne
Mvh Janne
-
Jag skulle vilja påstå att innan de klenare stolsramarna kom så är det alltid skummgummit som spruckit och sjunkt "över" ramen. Bara att demontera ner hela stolen, limma skumgummit med textillim och förstärk alla ytor som går mot stolsramen med bitar från en gammal tshirt eller jeans.
Är ramen sne så kan du plocka den (och skummgummit också förresten) från en passagerarstol. Glappiga recleiners kan också tas från en passagerarstol.
Har renoverat ett gäng 240stolar vid det här laget och det är busenkelt men tar sin lilla tid i anspråk.
Klädseln hålls ihop av typ hårdare najtråd, bry dig inte om att spara på dessa. Klipp upp dem och använd buntband vid återmontering.
Är ramen sne så kan du plocka den (och skummgummit också förresten) från en passagerarstol. Glappiga recleiners kan också tas från en passagerarstol.
Har renoverat ett gäng 240stolar vid det här laget och det är busenkelt men tar sin lilla tid i anspråk.
Klädseln hålls ihop av typ hårdare najtråd, bry dig inte om att spara på dessa. Klipp upp dem och använd buntband vid återmontering.
-
- Kontakt:
-
Riktiga klädselklammer finns annars att köpa hos företag som håller på med bilklädslar o sånt. Vill minnas att Volvo tog typ 2.-/st för ett antal år sen, så jag köpte av nån butik i Sthlm för en bråkdel, då var det visserligen lite stor förpackning. Annars har ev Örebro Agenturaffär klammer o tång.
-
- Kontakt:
Skall kolla upp det. Tack för tipset.Lazze S skrev:Riktiga klädselklammer finns annars att köpa hos företag som håller på med bilklädslar o sånt. Vill minnas att Volvo tog typ 2.-/st för ett antal år sen, så jag köpte av nån butik i Sthlm för en bråkdel, då var det visserligen lite stor förpackning. Annars har ev Örebro Agenturaffär klammer o tång.
Mvh Janne
-
- Donator
När vi är inne på renovering och demontering av stolar...
Hur får jag bort ryggklädseln? Justeringsskruven för ryggstödet är i vägen för att kunna "kroka av" tyget.
Anders
Hur får jag bort ryggklädseln? Justeringsskruven för ryggstödet är i vägen för att kunna "kroka av" tyget.
Anders
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
Volvo 240 GL -88 - Såld
-
Peta loss locket på vredet. Går bäst med en mejsel från insidan. Sen har du ett clips som håller själva vredet. Antingen har du ett fast som du vrider en liten bit, alt 2 ett engångsclips som du hugger sönder då det oftast inte går att rädda helt (kan gå men minns fan inte hur man gjorde då det är så länge sen jag själv lyckades med det)
.

-
- Donator
Blir inte riktigt klok på vad du menar, men jag lyckades pilla in mina fingrar emellan och lösa det den vägen!
Nytvättad klädsel, upprättad stolsram och "förstärkt" skumgummi (lagning) blev det.
Nytvättad klädsel, upprättad stolsram och "förstärkt" skumgummi (lagning) blev det.
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
-
Har samma problem i min 240-88. Där känner man "stommen".
-
Kommer man igenom bes. med en förarstol som är halv av? /Robin
-
- Donator
- Kontakt:
Beror väl på hurpass kass den är? Man bör väl kunna sitta som folk i alla fall och köra bilen.
Sen om stolen är sned eller nersutten känns mest som en fråga om komfort.
Sen om stolen är sned eller nersutten känns mest som en fråga om komfort.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!