Jag har tänkt att laga upp 240in, framförallt är det skarven mellan golv och tröskel och tröskel bak mot bakrehjulhus som är dåligt.
Dock är det ju så att det alltid blir mer att laga än vad man först tänkt sig och då jag aldrig gjort några större karrosserireparationer funderar jag på detta med stabilitet.
Säg att det slutar med att jag får kapa bort mer eller mindre hela inre + yttre tröskel? Håller sig 240 karrossen rak vid en sådan operation eller är det en god ide att svetsa lite stabiliserings stag och i sådana fall hur skulle ni satt dem?
Mvh
Ska laga trösklar och golv. Snabbfrågor..
- Posse
- Donator
Re: Ska laga trösklar och golv. Snabbfrågor..
PH_ skrev:Jag har tänkt att laga upp 240in, framförallt är det skarven mellan golv och tröskel och tröskel bak mot bakrehjulhus som är dåligt.
Dock är det ju så att det alltid blir mer att laga än vad man först tänkt sig och då jag aldrig gjort några större karrosserireparationer funderar jag på detta med stabilitet.
Säg att det slutar med att jag får kapa bort mer eller mindre hela inre + yttre tröskel? Håller sig 240 karrossen rak vid en sådan operation eller är det en god ide att svetsa lite stabiliserings stag och i sådana fall hur skulle ni satt dem?
Mvh
När jag för några år sedan skulle göra omfattande reparationer (se bild) frågade jag visst på förra forumet här typ liknande som du undrar nu. Minns jag rätt fick jag bara ett, och ett lätt lugnande, svar.
Jag valde att försöka palla under bilen relativt tätt på längden, så att hängbelastningen på mitten borde bli mindre. Och jag vill minnas att jag såg till att laga upp innertröskeln och golvet innan jag kapade bort resterna av yttertröskeln.
Att tillfälligt svetsa dit stabiliseringsstag tycker jag verkar vara en riktigt god idé (som jag aldrig testat)!

Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
-
OJ! Där snackar vi ventilationshål 
Jag får se hur jag gör... och på vilken nivå jag lägger det. Tänkte riva ur inredningen nu det närmaste och inspektera eländet. Har lite 20x20 profil liggandes som backup om det vill sig illa.
God ide att ta golvet, innertröskel och yttertröskeln i den ordningen. Jag ritktar in mig på samma arbetsgång.

Jag får se hur jag gör... och på vilken nivå jag lägger det. Tänkte riva ur inredningen nu det närmaste och inspektera eländet. Har lite 20x20 profil liggandes som backup om det vill sig illa.
God ide att ta golvet, innertröskel och yttertröskeln i den ordningen. Jag ritktar in mig på samma arbetsgång.
-
Jag håller på och byta tröskel och ytter biten av golvet men är resten av balkarna i golvet i bra skick så behöver du nog inte svetsa i några förstärkningar blir ju inte så stor påfrestningar om den bara står upp pallad i garaget
//John
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86