Idag blev det alltså att kolla tätheten på några toppar.. Har många toppar på hyllan så det känndes enklare att försöka hitta en tät en än att börja renovera den här.
Började med en 531 eftersom jag då skulle slippa spridarhålen som jag ändå inte ska använda. Den hade ingen kam så alla ventiler var stängda redan, så slapp jag bry mig i det iaf

I med t-röd och sen bara vänta. Tyvärr så läckte den på 2 avgasventiler och dessutom såg den ut att vara planat en hel del, inte så lämplig för turbobruk kanske. Då plockade jag fram en annan 405 (också en 79a utan pulsair och med H-kammen kvar), plockade av kammen så alla ventiler var stängda, H-kammen är ändå lite för våldsam för min tänkta motor.. Och till en början såg det bra ut men efter en stund började det fukta i 3ans avgaskanal. Satte då dit en K-kam och drog runt den lite och blåste ren alla ventiler ordentlig när dom var öppen, kollade 3an igen efter det och nu höll den tätt
Mätning pågår
Såg torrt ut först
Men efter ca 10 minuter såg det ut såhär. Inget våldsamt läckage alltså men skönt att det försvann helt sen
Mätte förbränningsrummen också, eller ja en av dom iaf för dom är nog likadana allihopa

46 cc hamnade jag på.
Satte dit den här toppen på motorn, tillbaks med kamremmen, och kolla kompet igen..
Resultaten var väl helt godkända, 1an hade fått vara lite närmare dom andra men den kanske blir det när man börjar köra med motorn på riktig. En riktig stor förbättring mot den andra toppen iaf! Tabellen längst till höger är det som gäller för idag, samma 1,8 mm packning som igår.
Nu har man alltså en rätt frisk motor. Men ett problem för mitt projekt: alldeles för högt komp!
Få se hur man ska lösa det här, jag får räkna lite
Kom också på ikväll efter toppbyten osv att jag hade en rasad B23A i källaren, och jag var nyfiken på insuget.. Det ser ju faktiskt ut att kunna flöda aningen mindre sämst än B21 insuget jag har nu, jag tror det är lite större kanaler hela vägen. Vid packningen stämmer diametern redan från fabriken och jag fick ju fila 2-3 mm runt om på det andra insuget. Måste forska mer i det!