Hur palla upp bilen?
-
Hur palla upp bilen?
Hej!
Jag undrar hur man pallar upp bilen på säkraste sätt? Var ska man sätta domkraft och pallbockarna?
Tacksam För Svar!
Jag undrar hur man pallar upp bilen på säkraste sätt? Var ska man sätta domkraft och pallbockarna?
Tacksam För Svar!
-
- Donator
Re: Hur palla upp bilen?
befintliga domkraftsfästen, bärarmar, bakaxel, dragkrok, motorbalk etc.etc.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

- Posse
- Donator
Är det rent allmänt, inför ett speciellt jobb eller kanske inför en längre renovering eller förvaring?seglaren skrev:Hej!
Tacksam För Svar!
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
-
Från en av Volvos egna reparationshandböcker:

-
Det är så att jag tänkte eventuellt byta olja i växellåda, differential och motor. Var bör man lyfta med garagedomkraft och var ska man därefter placera pallbockarna?
Tacksam För Svar!
Tacksam För Svar!
-
Fram: Lyft rakt under framvagnsbalken och placera pallbockarna under länkarmarna.
Bak: Lyft under bakaxelklumpen och placera pallbockarna under bakaxeln så långt ut åt hjulet som möjligt.
Du behöver alltså 4st pallbockar. Ha gärna en "jackpad" mellan domkraften och bilen så du inte skadar den.
Lycka till.
Bak: Lyft under bakaxelklumpen och placera pallbockarna under bakaxeln så långt ut åt hjulet som möjligt.
Du behöver alltså 4st pallbockar. Ha gärna en "jackpad" mellan domkraften och bilen så du inte skadar den.
Lycka till.

- Joppe_Johndeere
Lyfter tråd då jag ska palla upp bilen och plocka av hela bakaxeln komplett, fjäderbenen fram komplett med länkarmar och krängningshämmare..
Jag har tillgång till 4st 3tons pallbockar, men var ska jag ställa dem tro?
Jag har tillgång till 4st 3tons pallbockar, men var ska jag ställa dem tro?
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
-
Lyft i framvagnsbalken och bakaxelklumpen och sätt pallbockarna på befintliga domkraftsfästen
- Posse
- Donator
Ett tips jag läst för att mer gardera sig mot att inte själv bli tillplattad är att på lämpliga ställen under bilen också trava bilhjul som förhoppningsvis fungerar som buffert om den riktiga pallningen ger sig.
-
Vi alla arbeten där inte hjulen måste tas bort eller hjulupphängningen avlastas (som till exempel att byta oljor) så brukar jag lägga hissa upp bilen och sedan lägga ett par gamla plåtfälgar (eller vinterhjulen går ju lika bra) under bilens hjul och sedan sänka ned bilen så den står på dem. Ingen risk för vältning eller att något viker sig och man slipper pysslandet med att passa in pallbockarna. Skall pallbockar användas så är det som någon nämnde innan också utmärkt att lägga ett par gamla hjul under som säkerhet.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86

-
sätt pallbokarna på orginal lyft fästen dock bakre lyftpunkten fick vi svetsa fast 2st rund stavar på vadera pallbok baktill för annars gled den av dom ja du förstår nog själv när du håller på.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
- Posse
- Donator
Kom på varifrån jag fått det där om hjultravar. På http://home.lyse.net/brox/TrailingArmBushings.html finns nedanstående bild och text:Posse skrev:Ett tips jag läst för att mer gardera sig mot att inte själv bli tillplattad är att på lämpliga ställen under bilen också trava bilhjul som förhoppningsvis fungerar som buffert om den riktiga pallningen ger sig.

Bildet over viser ellers hvor redd jeg er når jeg kravler rundt under bilen: I tillegg til bukkene plasserer jeg tre stabler à to hjul innunder sidene og hengerfestet - for å gi meg litt overlevelsesrom om noe skulle svikte.
- FyoDisco
Lånar tråden lite.
Jag ska fixa med bromsarna i bak på min 240 och hade tänkt palla upp bilen, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Var ska jag lyfta med domkraten och var ska jag sen placera pallbockarna? Att använda lyftpunkterna som finns nedaför trösklarna förstår jag är självklart, men om jag lyfter där med domkraften så kan jag ju inte få dit en pallbock utan jag måste lyfta på något annat ställe.
Tack för svar!
/Felix
Jag ska fixa med bromsarna i bak på min 240 och hade tänkt palla upp bilen, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Var ska jag lyfta med domkraten och var ska jag sen placera pallbockarna? Att använda lyftpunkterna som finns nedaför trösklarna förstår jag är självklart, men om jag lyfter där med domkraften så kan jag ju inte få dit en pallbock utan jag måste lyfta på något annat ställe.
Tack för svar!
/Felix
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator
Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
-
Jag har en rätt stor Bacho-garagedomkraft, brukar lyfta bilen under bakaxelklumpen eller dragkroken (om det finns). Vid arbete framtill, i motorbalken.FyoDisco skrev:Lånar tråden lite.
Tack för svar!
/Felix
Om du inte ska in under bilen och bara byta några belägg, kanske inte pallbock behövs, då det inte finns någon direkt klämrisk. Pallbockar är dock alltid att rekommendera. Jag har varit med om en originaldomkraft till 240 som gått rakt av under hissning, varpå bilen åkte i backen.
Jag har alltid hjul som komplement till pallbockar.