Lite frågor om min B23E..

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Holländaren »

Jag börjar tro att motorn som jag tänkte stoppa ner i 242an är lite av ett hopplock.
En grej jag upptäckte när jag plockade av lite detaljer var att pulsair systemet fanns där, men det var inte anslutet till nåt för det fanns inga hål i toppen för det :roll:
Toppen är en 405 med spridarhål, den är märkt 79 så den kanske är bytt en gång i tiden. Bilen som motorn har suttit i var en 81as GLT, borde väl vara tillverkningsår 80 eller 81 då tycker man.
Jag var lite nyfiken om en B23E från 81 ska ha pulsair eller inte?

Nästa fråga då.. Det står helt still i huvudet. Vad är det här för pryl?
Bild
Det ser ju ut å vara nån slags givare, sladden är klippt och det är inte jag som har gjort det, motorn har gått bra utan den. Kan det vara en trigger som pekar på svänghjulet/startkransen? Och vad gör den isf på en B23E? ;)

Om nu motorn alls är en B23E...
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag har samma givare på den B21A som sitter i min 245 DL -77. Kabeln som går från den slutar i ett kontaktstycke på sidan om ventilkåpan.
Givaren är tydligen till för nått mätinstrument som Volvo använde förr i tiden.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Amarace »

Det är nån slags tändlägesgivare el nåt som 245GLT säger, Volvo hade ett instrument för det.

Angående Toppen så ska en 81 ha Pulsair, var just på 81 det introducerades, 79 och 80 har det inte. Så var glad för den där toppen :) Men bytt kam är ju gjort, ska va H original på den där toppen, du hade väl K på den där?
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Holländaren »

Jo det är K-kam i den. Men toppen kommer från en GT då mao? Med kammen från GLT:n då :)

Jag plockade av givaren igår och den ser som ni säger ut som en tändlägesgivare. Det såg ut som att den har tagit i svänghjulet för den var lite skadat. Blir nog att sätta en kort bult eller ett gummilock där istället.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 573
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av 240_kalle »

sitter inget i orginal
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Amarace »

Toppen kan ju va från en GLT 80 helt enkelt, eller en GT. Har själv en sån topp liggandes från en GLT -80, den har också tillverkningsår -79.

Toppen har ju säkert farit åt skogen på nåt vis och då har dom tagit en topp och det råkade vara en sån, och flyttade över kammen bara.
240_kalle skrev:sitter inget i orginal

Ehh, va?
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Holländaren »

Ja just ja så kan de ju vara :)
Skönt att slippa pulsair systemet iaf, mindre grejer under huven är bra.

Den dära tändlägesgivaren, kan den möjligtvis ha gått till en liten svart kontakt/grej som sitter nånstans vid ventilkåpan? Satt ingen sån på just den här motorn men jag har sett det på andra motorer.

Jag hittade några märkningar på blocket där det stod 80 så jag antar att det är rätt bottendel iaf. Motorn var mindre av ett hoppplock som jag trodde, bara toppen som inte riktig stämmer egentligen.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Laban
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 november 2011, 18:27

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Laban »

Holländaren skrev:Den dära tändlägesgivaren, kan den möjligtvis ha gått till en liten svart kontakt/grej som sitter nånstans vid ventilkåpan? Satt ingen sån på just den här motorn men jag har sett det på andra motorer.
Ja det stämmer.
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 573
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av 240_kalle »

Amarace skrev:Toppen kan ju va från en GLT 80 helt enkelt, eller en GT. Har själv en sån topp liggandes från en GLT -80, den har också tillverkningsår -79.

Toppen har ju säkert farit åt skogen på nåt vis och då har dom tagit en topp och det råkade vara en sån, och flyttade över kammen bara.
240_kalle skrev:sitter inget i orginal

Ehh, va?

aaa.. okej, ursäkta.

sitter inget i hålet på b2xx motorerna, enbart ett gängat hål där
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Lazze S »

Instrumentet som anslöts i den kontakten var för bökigt så man slutade använda det för en massa år sen. Man övergick till vanlig stroboskop bara. Jobbade några veckor på Volvo 79 och redan då hade den tagits ur bruk. Vet inte riktigt när Volvo slutade montera varvtalsgivaren som den kallades.
volvoyamha
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 januari 2012, 00:28

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av volvoyamha »

Varvtalsgivare existerar inte på en volvo med original motor... Varvtalet tas ifrån tändspolen, stift 15 tror jag, röd vit kabel.

Hallgivare sitter i fördelaren och tillhör LH2.2 (1988a) och svänghjulsgivare (induktivgivare) eller vad den heter till hör LH2.4.. (1988b)
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av Amarace »

volvoyamha skrev:Varvtalsgivare existerar inte på en volvo med original motor... Varvtalet tas ifrån tändspolen, stift 15 tror jag, röd vit kabel.

Hallgivare sitter i fördelaren och tillhör LH2.2 (1988a) och svänghjulsgivare (induktivgivare) eller vad den heter till hör LH2.4.. (1988b)

Det är inte det vi pratar om här, utan en signal som tas ut via en givare på blocket för ett specialinstrument som Volvo hade en gång i tiden.

Och stift 15 är tändingsplus, 1 är "signal".
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
volvoyamha
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 januari 2012, 00:28

Re: Lite frågor om min B23E..

Inlägg av volvoyamha »

Amarace skrev:
volvoyamha skrev:Varvtalsgivare existerar inte på en volvo med original motor... Varvtalet tas ifrån tändspolen, stift 15 tror jag, röd vit kabel.

Hallgivare sitter i fördelaren och tillhör LH2.2 (1988a) och svänghjulsgivare (induktivgivare) eller vad den heter till hör LH2.4.. (1988b)

Det är inte det vi pratar om här, utan en signal som tas ut via en givare på blocket för ett specialinstrument som Volvo hade en gång i tiden.

Och stift 15 är tändingsplus, 1 är "signal".

Okej då missuppfattade jag det hela, jag får be om ursäkt.
Jaha ja 1 var det kanske ja,

Detta ''uttag'' sitter väl mellan förgasaren och ventilkåpan lite mot tropeden på B23A alla fall.
Sedan går det en sladd ner till en givare precis under avtappningskranen.
Har oxå fundera vad detta var till för något.
Vy
Skriv svar