Eftersom jag på måndag preliminärt ska åka långt för att kolla på och kanske köpa en viss Merca från 1975, har jag ringt till Volvia och frågat om jag skulle kunna flytta över en gammal försäkring med rätt bra bonus från en sedan länge avställd bil, till det "nya" fordonet. Men det skulle INTE gå att få över bonusen till Mercan vilket förvånade mig.(?)
Dock kollade Volvia-människan upp vad det skulle kosta med en ny försäkring (hos IF som tydligen köpt Volvia) på Mercan, såväl enbart trafik-, som halv- och helförsäkring.
Sen i natt kom jag på att jag borde kolla om det skulle kunna bli billigare hos något annat bolag och Googlade på jämföra bilförsäkringar, vilket påstods kunna göras på en mängd ställen.
Eftersom fullständigt pesonnummer krävdes på de ställen jag tittade på, vilket man väl ofta uppmanas att absolut INTE lämna ut på webben, valde jag en länk hos Konsumentverket, som för mig framstod som trygg.
Fyllde i Mercans reg-nummer och mitt fullständiga pesonnummer och valde mellan div alternativ ang körsträcka m.m., och klickade förhoppningsfull på knappen "Hämta prisuppgifter".
MEN inte minsta lilla prisuppgift visade sig från från något av alla de listade försäkringsbolagen, alltså ej heller från det jag redan via telefon fått besked. Jag kunde inte heller se några meddelanden om VARFÖR inga priser dök upp i tabellen.
En viss obehagskänsla drabbade mig att jag kanske ändå blivit blåst - alltså just lurats att lämnat ut personnumret, men jag hoppas förstås att stället verkligen var seriöst.
Vad kan annars orsaken vara till de uteblivna svaren om priser vara?
Fungerar bara jämförartjänsten på betydligt nyare fordon?
Eller måste jag redan stå som ägare till fordonet jag söker på?
Och varför tvingas man uppge fullständigt personnummer - kunde det inte räcka med att man bockar i div alternativ som stämmer med ens person/situation?
Finns det något ställe där man mer allmänt (alltså utan att uppge personnummer) kan utläsa vilka bolag som är billigast/förmånligast på valda försäkringar på vissa bestämda bilmodeller?
Jämföra bilförsäkringar riskfritt?
- Posse
- Donator
Jämföra bilförsäkringar riskfritt?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
-
Re: Jämföra bilförsäkringar riskfritt?
Nu är det längesen jag testade nåt sånt, men då fick man inga svar direkt, utan man får förslag skickad till sig via E-post.
Dom flesta bolagen har dessutom inte ens sin webtjänst igång på nätterna, än mindre en bemmannad support.
Ett annat problem är att det är en "veteranbil", många bolag måste man ringa till för att få prisuppgift på en sån.
Sedan, personnummer är sån hysteri kring, vem som helst kan få tag på vilket personnummer som helst genom att ringa ett samtal.
Att bolagen vill ha det är ju för att se hur länge du haft körkort, var du bor, om du varit kund hos bolaget förut o.s.v. Allt påverkar premien. (och när det är datoriserat är det ju så lätt att just kunna lämna prisuppgifter online då personnummret lämnar alla uppgifter till försäkringsbolaget)
Ett bolag jag tycker fungerar ok och är klart billigast för mig iaf på äldre bilar är Trygg Hansa, men du måste ringa dom.
Dom flesta bolagen har dessutom inte ens sin webtjänst igång på nätterna, än mindre en bemmannad support.
Ett annat problem är att det är en "veteranbil", många bolag måste man ringa till för att få prisuppgift på en sån.
Sedan, personnummer är sån hysteri kring, vem som helst kan få tag på vilket personnummer som helst genom att ringa ett samtal.
Att bolagen vill ha det är ju för att se hur länge du haft körkort, var du bor, om du varit kund hos bolaget förut o.s.v. Allt påverkar premien. (och när det är datoriserat är det ju så lätt att just kunna lämna prisuppgifter online då personnummret lämnar alla uppgifter till försäkringsbolaget)
Ett bolag jag tycker fungerar ok och är klart billigast för mig iaf på äldre bilar är Trygg Hansa, men du måste ringa dom.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88

-
Är det en fin orginal bil så är mhrf försäkring (folksam) billig, läs mer på mhrf på nätet.
Jag betalar ca. 500kr helförsäkring helår på mina Volvos.
Jag betalar ca. 500kr helförsäkring helår på mina Volvos.
-
Jag vill gärna veta vad det är för Mercedes du funderar på? 

240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81