Modell: Volvo 244 DL
Årsmodell: 1978
Mätarställning: C:a 13000 mil.
Färg: Californiavit (färgkod 42). Omlackerad i början av 2000-talet.
Motor/kraftöverföring: B21A + M45. SU-förgasare. Helt standard med andra ord (100 hk).
Fälgar/däck: Plåtfälgar av 80-talstyp med kromade fälgringar och små navkapslar. Michelin Energy 175/80R14.
Exteriör: Original med viss extrautrustning. T.ex.: helorangea USA-blinkers, frontspoiler från 1980 års modell, stötfångarreflex-stripe fram och bak och kromade dörrhandtag.
Interiör: Röd klädsel och inredning i relativt bra skick (vissa solskador finns). Röd/svart R-sportklädsel. Röda lister på instrumentbrädan från 242 GT.
Ljudanläggning: För tillfället en VDO kassettradio från 2000-talet. Skall bytas mot en tidstypisk Volvo Stereo när jag hittar en fungerande. Högtalarna är DLS 224 fram och 225 bak inbyggda i tidstypiska Volvo Sound högtalarlådor.
Övrig utrustning: Elhissar fram och bak, centrallås, varvräknare.
Syfte och mål, kortsiktigt: Att fortsätta att ha den som sommarbil och vårda den samtidigt som man njuter känslan av en Volvo från 70-talet. Det finns dock många smådetaljer kvar att förbättra vilket får komma allt eftersom när man råkar springa på delar och detaljer som behövs.
Syfte och mål, långsiktigt: Trots att det på bilderna kanske inte ser så ut så behöver bilen viss plåtrenovering om man vill ha den riktigt fin. Skärmkanter, sandplåtar och alla dörrarna behöver bytas vilket ju också innebär en omlackering. För närvarande ligger jag lågt med det men när jag får tillgång till ett mer permanent garage så kommer jag nog kosta på den det då jag tycker det är värd det.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilen är alltså en Volvo 244DL från 1978 som varit i min ägo sedan februari 2007. Den köptes helt och hållet som en extrabil för att njuta av soliga sommardagar och för att bevara en 240 från 70-talet. Jag gillar speciellt 1978 års modell då 70tals-känslan är kvar men med vissa förbättringar som snyggare front, snyggare och bekvämare inredning och med klart bättre rostskydd än de tidigare årsmodellerna. Jag fastnade också för lack/klädselkombinationen Californiavit med röd inredning. Bara att åka till Helsingborg och köpa. Bilen hade då endast gått 8000 mil och var i ett bra skick även om det fanns saker att förbättra. Detta var alltså 2007. Då såg den ut såhär:

Redan första sommaren fick den gå en tur upp till Norge på semester.

Det fanns dock en hel del mindre detaljer som jag var sugen att ändra på, oftast i syfte att få bilen mer original igen.
Frontspoiler på

US-blinkers på (givetvis orangea)

Hydrafälgarna gjorde sig inget vidare på bilen. De kan nog passa på 240 men i så fall bör nog bilen vara sänkt. Nu såg det bara ut som hjulen var alldeles för stora. Bilen var också groteskt hög. Det syns inte minst på denna bilden:

Därför blev det plåtfälgar med snobbringar istället. Mycket bättre.

Ytterligare förbättringar. Plastbackspeglarna byttes mot kromade plåtspeglar. Egentligen skall 78:orna ha svarta plåtspeglar men dessa är riktigt svåra att få tag i då nästan alla är fula i skicket. Det blev även nya bakljus då kromet var dåligt på de gamla.

Jag gjorde ett prov med USA-front på bilen ett tag. Då i kombination med vita USA-blinkers och med 79-80 års grill. Kanske återkommer på bilen någon gång. Att byta front tar ju inte lång tid och omväxling förnöjer ju.

Lek i sandlådan! Här var jag och en god vän ute och fotade i ett gammalt sandtag. Vi lyckades dock nästan direkt köra fast den blå 240:n. Jag skulle besiktiga min dagen efter, därav att vi bytt blinkers med varandra. Men även den blå färgen passar riktigt bra med orangea blinkers.

Detta får bli alltför ikväll. Resten kommer i morgon.