Jag upplever att flera tankstationer tar bort 98 Oktan. För B230A är ju 98 Oktan rekommenderat.
Går det att ställa om tändningen så man kan köra på 95 Oktan? Eftersom i mitt fall motorerna är 1986 års modell så ska man ju enligt uppgift ändå använda blyersättning.
98 Oktan till B230A
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: 98 Oktan till B230A
Har du Shell i närheten kan jag rekommendera V-Power. Dyrt som skam men hej vad det går!
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 december 2011, 11:44
- Ort: Tranås
Re: 98 Oktan till B230A
blyersättning behövs ej då du har alutopp med härdade säten i. tanka 95 oktan det funkar kanon.
volvo 240 -88 http://www.garaget.org/robinmoppe
saab 96 -76
saab 96 -76
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 2 januari 2012, 12:09
- Ort: Uppsala
Re: 98 Oktan till B230A
BF (blyfri) 98 oktan behövs ej till B230, oktantalet beskriver bränslets spiktålighet. Du har dessutom inte så hög grundkomp som gör att man måste ha högt oktantal på bränslet. Varför det är rekommenderat vet jag inte, har någon här upplevt att en B230A spikat pga av att man tankat BF95 istället för BF98? Det har säkert att göra med hur bränslekvalitéerna var förr gissningsvis.
För att ställa om tändningen så vrider man fördelaren, frågan är som sagt om det behövs. Det borde inte handla mer än om någon grad möjligtvis. Kanske det redan är inom fördelarfladdrets område ändå?
För att ställa om tändningen så vrider man fördelaren, frågan är som sagt om det behövs. Det borde inte handla mer än om någon grad möjligtvis. Kanske det redan är inom fördelarfladdrets område ändå?
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 26 augusti 2012, 20:44
Re: 98 Oktan till B230A
på min atraktor hade jag b230a och jag körde i 3år med 95 bensin och de funkar lika bra de 
