Bilen går på bara tre cylindrar, det är ettans cylinder som inte vill tända. Har gnista på stiftet men händer inget med tomgången när jag rycker kabeln. Har testat med andra stift och kablar men samma problem. Tändningen står rätt, 15 grader. Har kollat att det kommer bränsle och det gör det, likaså att luftvågen rör sig.
Sen är det något knas med kompressionen. Cylinder 1,2 och 4 har 8,5 i komp, cylinder 3 har 5,2. Har kollat oljan och kan inte se något vitt skum, likaså inget bubblande i expansionskärlet. Inget läckage av kylvätska heller vad jag kunnat se, ej heller någon blårök.
Vad mer kan jag kolla innan jag river toppen? Har lite slut på ideér nu.
Dåliga kolvringar på treans cylinder? Spricka i toppen vid treans cylinder? Fast det skulle väl märkas på kylvätskenivån och avgaslukt i expansionskärl?
Bilen är en 244 turbo 84:a med K-jetronik och 398 topp, i stort sett original rätt igenom.
Går på tre cylindrar och ojämn kompression B21ET
-
-
Re: Går på tre cylindrar och ojämn kompression B21ET
Din topplocks packning kanske är slut. Eller så kanske en ventil är kass.
Lycka till!
Lycka till!
-
inte helt omöjligt å tappa komp via kolvringar men låter ju lite riktigt de tanke på cylinder 1.2 e drabade. kan vara packingen så han e bränd mellan 2 cylindrar. .då tar dom ingen olja eller vatten
för han e prisis bränd mellan cylindrarna så dom bara tapar kompet ut i varandra

-
- Kontakt:
Häll i några matskedar olja i cylindrarna och gör ett nytt kompprov, om kompet blir bättre så är problemet dåliga ringar i annat fall så kan det vara defekta ventil(-er), dålig toppackning eller spricka i topp eller block.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91