Vilken varvräknare till 242 DL 1984?
-
- Donator
Vilken varvräknare till 242 DL 1984?
Tänkte höra mig för om ett smakråd.
Frågan gäller varvräknare i instrumentpanelen (kombinerat instrument) för en 242 DL 1984.
Hör sitter nu, helt korrekt, den stora klockan. Jag vet att det jag nu frågar om egentligen är etiskt och historiskt otänkbart, för skulle bilen ha haft ett annat innehåll så hade PG personligen gjort ett gudomligt ingripande redan på fabriken. Men iom att jag använder bilen så sällan och har strömmen bryten med huvudströmbytare när jag inte använder så visar klockan sällan rätt. Jag funderar därför på att ändå införskaffa en stor varvräknare plus lilla klockan (52 mm). Frågan är vilken varvräknare skall jag välja? Det finns ju ett antal... Det skall inte bara vara tekniskt korrekt till passform och funktion, utan på en vanlig DL "se minst patetiskt ut" också och vara rätt i modellår. Är det VDO 1259767-0 jag bör välja (varning 6000, rött 6500)? Tittar jag i reservdelskatalog (1979-1984) (3-H11) är det det den enda VDO för 4CYL excl Turbo, annars Yazaki (1129337). (Eller är det Yazaki jag skall ha?) (Hur ser man föresten att det är Yazaki? -Står det precis som VDO på baksidan?)
Kablage förresten, jag har inte tittat efter, är det framdraget eller krävs det en insats (det väl bara en anslutning som skall till tändspolen?)?
/Anders
Frågan gäller varvräknare i instrumentpanelen (kombinerat instrument) för en 242 DL 1984.
Hör sitter nu, helt korrekt, den stora klockan. Jag vet att det jag nu frågar om egentligen är etiskt och historiskt otänkbart, för skulle bilen ha haft ett annat innehåll så hade PG personligen gjort ett gudomligt ingripande redan på fabriken. Men iom att jag använder bilen så sällan och har strömmen bryten med huvudströmbytare när jag inte använder så visar klockan sällan rätt. Jag funderar därför på att ändå införskaffa en stor varvräknare plus lilla klockan (52 mm). Frågan är vilken varvräknare skall jag välja? Det finns ju ett antal... Det skall inte bara vara tekniskt korrekt till passform och funktion, utan på en vanlig DL "se minst patetiskt ut" också och vara rätt i modellår. Är det VDO 1259767-0 jag bör välja (varning 6000, rött 6500)? Tittar jag i reservdelskatalog (1979-1984) (3-H11) är det det den enda VDO för 4CYL excl Turbo, annars Yazaki (1129337). (Eller är det Yazaki jag skall ha?) (Hur ser man föresten att det är Yazaki? -Står det precis som VDO på baksidan?)
Kablage förresten, jag har inte tittat efter, är det framdraget eller krävs det en insats (det väl bara en anslutning som skall till tändspolen?)?
/Anders
-
- Donator
Re: Vilken varvräknare till 242 DL 1984?
Enklaste sättet att se skillnade på 81 o nyare är att på Yasaki är det avgränsare mellan siffrorna på trippmätaren medans på VDO är det helt öppet.
(på äldre ser man det på hastihetsmätarnålen, syns den även i centrum är det VDO, döljs den i centrum är det Yasaki)
(på äldre ser man det på hastihetsmätarnålen, syns den även i centrum är det VDO, döljs den i centrum är det Yasaki)
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

-
Du bör ha det fördraget för stora varvräknaren, röd/vit kabel. Annars är det ju enkelt att dra en ny från tändspolen.
När det gäller klockan drar du + direkt från batteriet till den via säkring så slipper den stanna upp när det blir strömlöst i bilen, ungefär som när du drar förbi larm med huvudbrytare.
När det gäller klockan drar du + direkt från batteriet till den via säkring så slipper den stanna upp när det blir strömlöst i bilen, ungefär som när du drar förbi larm med huvudbrytare.
-
- Donator
Ok, då bör det vara VDO jag i så fall skall ha för att få enhetligt.
Såg att det fanns vad jag tror är en 1259767 på Tradera inkl täckplugg + lilla klocka inkl kablar och "kilar". Funktion okänd. Jag ropade hursom in den för 205 kr + frakt... huuuh. Får se vad det blir av detta och när.
Att dra matningen, via säkring, till klockan har jag inte ens tänkt på... Jag monterade huvudströmbrytaren ca våren 1994 (samma typ som Lantmännen sålde till traktorer mm när det blev lagkrav på detta). Den har varit rätt praktisk att ha och ännu mer sedan jag skaffade entusiastbilsförsäkring. Dock undrar jag om försäkringsbolaget accepterar en isolerad förbimatning till klockan då strömmen i fordonet i praktiken inte är 100% bryten.
(Kort efter att jag monterat huvudströmbrytaren såg en österrikare den och frågade. Jag förklarde laggrav för bla traktorer i Sverige. Han åkte hem till hembyn i Österrike. När jag såg honom ca 3 månader senare sa han att en traktor som stod parkerad i en lada hade drabbats av ett elfel, tagit eld, bränt ned hela ladan och allt övrigt däri. Då hade han förklarat att i Sverige...)
Såg att det fanns vad jag tror är en 1259767 på Tradera inkl täckplugg + lilla klocka inkl kablar och "kilar". Funktion okänd. Jag ropade hursom in den för 205 kr + frakt... huuuh. Får se vad det blir av detta och när.
Att dra matningen, via säkring, till klockan har jag inte ens tänkt på... Jag monterade huvudströmbrytaren ca våren 1994 (samma typ som Lantmännen sålde till traktorer mm när det blev lagkrav på detta). Den har varit rätt praktisk att ha och ännu mer sedan jag skaffade entusiastbilsförsäkring. Dock undrar jag om försäkringsbolaget accepterar en isolerad förbimatning till klockan då strömmen i fordonet i praktiken inte är 100% bryten.
(Kort efter att jag monterat huvudströmbrytaren såg en österrikare den och frågade. Jag förklarde laggrav för bla traktorer i Sverige. Han åkte hem till hembyn i Österrike. När jag såg honom ca 3 månader senare sa han att en traktor som stod parkerad i en lada hade drabbats av ett elfel, tagit eld, bränt ned hela ladan och allt övrigt däri. Då hade han förklarat att i Sverige...)
-
Försäkringsbolagen borde inte ha nåt problem med att dra förbi en kabel till klockan (och eventuell stereo för minnet), du drar ju en klen kabel och säkrar den direkt vid batteriet, så inget kan hända, skulle det bli ett fel så att strömmnen går än fast säkringen farit så brinner kabeln av rätt snabbt utan direkta problem då den är så klen.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88

-
Jag blir lite tveksam, när det sitter VDO i 242 -84.
Själv har jag bara sett, yasaki i de.
Men det tillverkades om jag mindes rätt ca 7800 exemplar det året.
Och man har nog bara kikat, på ett tiotal så nära att man säkert vet.
Kör lungt i din 242:a och njut av sista årsmodellen med de instegsbekväma dörrarna.

Själv har jag bara sett, yasaki i de.
Men det tillverkades om jag mindes rätt ca 7800 exemplar det året.
Och man har nog bara kikat, på ett tiotal så nära att man säkert vet.
Kör lungt i din 242:a och njut av sista årsmodellen med de instegsbekväma dörrarna.
-
- Donator
Vem vet, men tack och lov kan det inte gå mer snett än total flopp. Någon gång när andan faller på skall jag ta ut befintlig hastighetsmätare och se vad som står på denna. Ev varvräknare jag monterar får jag matcha. Den jag förhoppningsvis får hem (och om nu funkar) har VDO tryckt på baksidan men saknar Volvonr (vad jag kund se på bild). Reservdelskatalogen angav två nr, en för VDO och en för Yazaki. Jag har stor förhoppning VDO:n jag ropat in åtminstone år av rött Volvonr, men bild Yazaki instrumentering med hastighetsmätare/varvröknare har jag haft svårt att hitta. Några 240 DL -84 som jag vet har org monterad varvräknare har jag aldrig sett (om nu gick att beställa). Sedan att jag aldrig har tänkt på att separat strömförsörja bef klocka.... kanske eg är bättre och elegantare än en varvräknare och tilläggsinstrument.
-
Du kan ju annars känna på vajern. Är det ett snäppe på låsningen är det Yazaki, är det bara typ ett vred så är det VDO.
-
- Donator
Attans, jag får be den samlade läsekretsen om ursäkt för min okunskap. En bättre sökning på Internet visar med all tydlighet att det är Yazaki och inte VDO jag inte bara bör utan måste ha om gå vidare med projektet enl plan A. Följande visar med all tydlighet min fadäs:
http://www.240sidan.com/div/vdo81.jpg
http://www.240sidan.com/div/yazaki81.jpg
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115114
Men, jag har nu bla en täckplugg i min ägo....
http://www.240sidan.com/div/vdo81.jpg
http://www.240sidan.com/div/yazaki81.jpg
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115114
Men, jag har nu bla en täckplugg i min ägo....
-
- Donator
Fick tags i en vad verkar vara oanvänd (aldrig monterad) Yazaki SATS/KIT (1129337) i Volvo-blå låda, men öppnad. Exakt hur mätaren urspr varit paketerad inuti lådan vet jag inte - den har varit uppackad och ompackad. Hursom, det verkar vara ett problem med den. Nålen "hänger", dvs något verkar vara problem med den tunna axeln eller hur denna är "fäst" på insidan. (Jag har inte provat att montera mätaren.) Skrot eller åtgärdbart? Det verkar ju inte vara helt enkelt att hitta dessa mätarna.
-
Den som söker finner.242dl84 skrev:Fick tags i en vad verkar vara oanvänd (aldrig monterad) Yazaki SATS/KIT (1129337) i Volvo-blå låda, men öppnad. Exakt hur mätaren urspr varit paketerad inuti lådan vet jag inte - den har varit uppackad och ompackad. Hursom, det verkar vara ett problem med den. Nålen "hänger", dvs något verkar vara problem med den tunna axeln eller hur denna är "fäst" på insidan. (Jag har inte provat att montera mätaren.) Skrot eller åtgärdbart? Det verkar ju inte vara helt enkelt att hitta dessa mätarna.