B230 FD startar inte
-
- Donator
B230 FD startar inte
Jag har bytt motor i en 245 93. Nu vill den inte starta.
Jag kollade med en tändningslampa och det går ingen gnista till tändstiften.
Första läget ett tryck gav 1-1-1.
Andra läget, 2 tryck då blinkar lysdioden snabbt. Jag körde startmotorn och då kom 3-3-3 och sedan 1 ensamt och sen gick den över att blinka snabbt igen.
Jag har mätt resistans på impulsgivaren , 180 ohm, godkänt enligt boken.
Jag har även provat och bytt slutsteg.
Det jag är osäker på är om jag, trots att jag ställde remskivan på 0 grader och märkte svänghjulet, om jag ändå lyckades placera det fel när jag flyttade det till den nya motorn.
Det står i gröna häftet att i kontrollfunktion 2 testas:
impulsgivarsignal OK 1-4-1
spjällkontakt i tomgångsläge OK 3-3-4
De koderna fick ju inte jag.
Tacksam för tips.
Jag kollade med en tändningslampa och det går ingen gnista till tändstiften.
Första läget ett tryck gav 1-1-1.
Andra läget, 2 tryck då blinkar lysdioden snabbt. Jag körde startmotorn och då kom 3-3-3 och sedan 1 ensamt och sen gick den över att blinka snabbt igen.
Jag har mätt resistans på impulsgivaren , 180 ohm, godkänt enligt boken.
Jag har även provat och bytt slutsteg.
Det jag är osäker på är om jag, trots att jag ställde remskivan på 0 grader och märkte svänghjulet, om jag ändå lyckades placera det fel när jag flyttade det till den nya motorn.
Det står i gröna häftet att i kontrollfunktion 2 testas:
impulsgivarsignal OK 1-4-1
spjällkontakt i tomgångsläge OK 3-3-4
De koderna fick ju inte jag.
Tacksam för tips.
-
- Kontakt:
Re: B230 FD startar inte
Lite mer info behövs. Vad är det för motor du satt i, vad var det för bil den kom från? Var fick du tag på motorn, skroten eller....?
Mvh GK
Mvh GK
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Donator
Motorn är en B230FD som jag köpte från Demia i Ludvika. Det är likadan motor som satt i förut.
Den förra motorn fungerade utan anmärkning, men jag råkade borra sönder motorblocket när jag skulle installera motorvärmare.
Jag är inte så insatt men när kontrollfunktion 1 ger 1-1-1 så borde väl styrboxarna vara OK?
Koderna i kontrollfunktion 2 verkar inte vara OK däremot.
/ Janne
Den förra motorn fungerade utan anmärkning, men jag råkade borra sönder motorblocket när jag skulle installera motorvärmare.
Jag är inte så insatt men när kontrollfunktion 1 ger 1-1-1 så borde väl styrboxarna vara OK?
Koderna i kontrollfunktion 2 verkar inte vara OK däremot.
/ Janne
-
- Kontakt:
Bytte du kamremmen på motorn du satte i? Är du i så fall säker på att den sitter rätt? Gå igen och kontrollera att alla kontakter är korrekt anlutna och på rätt ställe.
Mvh Janne
Mvh Janne
-
- Donator
Nej jag bytte inte kamrem för jag ville inte ha en felkälla till om den inte startade. Idag kom jag på efter att ha läst på att jag skulle sätta proppen i uttag 6 också, men det blev 1-1-1 där också.
Jag stod och hängde över framskärmen och tänkte det här blir nog jobbigt, men jag får väl gå igenom alla kontakter trots att jag märkt iaf de flesta med tejp i olika färger. Jag stod och tittade ner på tändspolen(och tänkte på vad du skrivit janneR) och fick efter ett litet tag se att en blå kabel till tändspolen hade gömt sej under tändspolen. Det kommer en rödvit och en blå kabel i kablaget som jag hade måst trassla ur före motorbytet, men det kom också en rödvit och en blå kabel från ett annat håll. Jag satte dit den blå kabeln(har jag väl rivit av utan att märka) på tändspolen och se motorn startade direkt och spann som en katt. Så nu är det bara att sätta ihop resten. Stort tack för tipset JanneR!
Jag stod och hängde över framskärmen och tänkte det här blir nog jobbigt, men jag får väl gå igenom alla kontakter trots att jag märkt iaf de flesta med tejp i olika färger. Jag stod och tittade ner på tändspolen(och tänkte på vad du skrivit janneR) och fick efter ett litet tag se att en blå kabel till tändspolen hade gömt sej under tändspolen. Det kommer en rödvit och en blå kabel i kablaget som jag hade måst trassla ur före motorbytet, men det kom också en rödvit och en blå kabel från ett annat håll. Jag satte dit den blå kabeln(har jag väl rivit av utan att märka) på tändspolen och se motorn startade direkt och spann som en katt. Så nu är det bara att sätta ihop resten. Stort tack för tipset JanneR!
-
- Donator
går pumpen?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78

-
- Donator
Ja bränslepumpen hördes tydligt när jag slog på tändningen.
-
- Kontakt:
Jag vet själv hur lätt det kan snurra till sig så det var egen erfarenhet som "talade"JanneL skrev:Nej jag bytte inte kamrem för jag ville inte ha en felkälla till om den inte startade. Idag kom jag på efter att ha läst på att jag skulle sätta proppen i uttag 6 också, men det blev 1-1-1 där också.

Mvh Janne
-
- Donator
konstigt att pumparna går men bilen tänder inte
KlöverN #78
KlöverN #78

-
- Donator
Se ovan. Det var en kabel till tändspolen som jag råkat riva av./ Janne
-
- Donator

KlöverN #78
KlöverN #78