Varva motor när motorn är kall?
- Joppe_Johndeere
- Inlägg: 302
- Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
- Ort: Ystad
Varva motor när motorn är kall?
Hejsan, jag har hört många många gånger att man ej skall varva motorn förmycket när motorn är ny-upp-startad och inte riktigt varm. - Den kan ta skada...brukar många säga, andra säger att toppen lätt kan slå sig..
Stämmer detta och i så fall vad är anledningen till detta?
Stämmer detta och i så fall vad är anledningen till detta?
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 25 november 2011, 08:57
Re: Varva motor när motorn är kall?
Hej joppe.Ja enlig vad jag har lärt mig i bilbranchen under 30 år som mek.
Är att inte varva kall motor. Sen är ju frågan vad menas med "kall" motor?
minus 20 eller +15.
Det tar ju en stund för oljan att komma runt i motorn oftast så är ju kammen sist.Men beror ju på konstruktion naturligtvis.Oljorna i dag är ju mycket tunnare än förr. Det är ju en anledning.
Den andra du tar upp är ju toppar som slår sig.
Värme utveckling då. Kolvar i aluminium kunde utvecka sig fortare än cyl loppet med dessutom dålig smörjing så nöp det. Toppar som slår sig pga detta fenomen har jag inte upplevt men åt andra hållet är det ju vanligt (altså går varmt.
I dag tror jag inte det är så vanligt pga att motor och kat samt styrsystem vill ha upp drift temp så fort som möjligt 60-75 för att gå i closed loop.
Men så renoverar man nästan inga nya motorer i dag pga kostnad utan det blir utbytes alt från skroten.
Men man bör ju inte varva kall turbo maskin innan turbon fått smörjnig.
Vill ju minnas att varje kallstart räkna som 10-15mils körning i slitage.
Hoppas ätt du är hjälp i din frågeställning mvh Hans
Är att inte varva kall motor. Sen är ju frågan vad menas med "kall" motor?
minus 20 eller +15.
Det tar ju en stund för oljan att komma runt i motorn oftast så är ju kammen sist.Men beror ju på konstruktion naturligtvis.Oljorna i dag är ju mycket tunnare än förr. Det är ju en anledning.
Den andra du tar upp är ju toppar som slår sig.
Värme utveckling då. Kolvar i aluminium kunde utvecka sig fortare än cyl loppet med dessutom dålig smörjing så nöp det. Toppar som slår sig pga detta fenomen har jag inte upplevt men åt andra hållet är det ju vanligt (altså går varmt.
I dag tror jag inte det är så vanligt pga att motor och kat samt styrsystem vill ha upp drift temp så fort som möjligt 60-75 för att gå i closed loop.
Men så renoverar man nästan inga nya motorer i dag pga kostnad utan det blir utbytes alt från skroten.
Men man bör ju inte varva kall turbo maskin innan turbon fått smörjnig.
Vill ju minnas att varje kallstart räkna som 10-15mils körning i slitage.
Hoppas ätt du är hjälp i din frågeställning mvh Hans
- Joppe_Johndeere
- Inlägg: 302
- Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
- Ort: Ystad
Re: Varva motor när motorn är kall?
Okey, japp det besvarade mina tankar 
Tack!

Tack!
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 november 2011, 22:46
Re: Varva motor när motorn är kall?
Jag äger ingen själv men har hört att i nya bmw's instruktionsböcker står det att man ska köra som vanligt så motorn blir varm fort och jämnt, nån som kan bekräfta eller dementera?
- Joppe_Johndeere
- Inlägg: 302
- Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
- Ort: Ystad
Re: Varva motor när motorn är kall?
Fick några intressanta svar på garaget.org ang detta..
"Till saken hör att många saker har ett större spel när det är kallt, och större spel ger större slitage.
Som några innan nämnt, det dödar inte din motor pronto, men på lång sikt kanske den drar mer sås per mil när den rullat 30 000 mil jämfört mot en likadan bil som inte kört med full spetta vid kallstart, detta pga slitage.
Att toppen skulle slå sig är en skröna för det mesta, många hävdar att bmws sexor ä skrot redan från fabrik, att toppen kommer slå sig bara man varva ut på växlarna vid rödljuskörning.
Nej, händer inte vid kallstart ens på dom bmw jag ägt, och det är från den olycks-beryktade m30b35 sexan, till m62 v8 till fyran som sitter i 318 e36 1995, till dieselsexan i 525 tds 94 som också sägs vara en av dom bräckligaste topparna bmw tagit fram.
Som kuriosa behöver vissa topplockspackningar, (läs stålpackningar) komma upp i driftstemp för att täta som det är tänkt, väl varm så är den som vilken annan topplockspackning som helst mer än att den håller för vad som helst ungefär."
"ett motorblock som är 30 minus grader har för det första olja som är som sirap och för det andra så sväller kolvarna snabbare av värmen som blir vid förbränningarna än vad blocket gör därför ska man inte tok varva en kall motor:)"
"Kylspray blir -55 grader på bråkdelen av en sekund. Ja det påverkar metall. Förlåt, jag borde varit tydligare. Jag trodde vi pratade om hur en motor påverkas av väder och vind under normala förhållanden. Jag visste inte att vi pratade om hur metaller påverkades av laboratorieexperiment. Det var dumt av mig.
Nej metallen tröttnar inte på grund av normal kyla i våra klimat. Startar du motorn vid -30 så kommer inte motorn gå åt helvete. Möjligtvis har du glömt att hälla bra glykol i den så den spricker av frostsprängning, men det kanske får räknas som ett annat problem.
På ett seriöst plan till den som undrar. Vissa motorer kan drabbas av "termisk chock" då de tokkörs kalla. Då handlar det ofta om foder som kommer i rörelse pga den snabba värmeväxlingen. Toppen däremot är en fet klump järn eller aluminium som inte påverkas nämnvärt."
"Till saken hör att många saker har ett större spel när det är kallt, och större spel ger större slitage.
Som några innan nämnt, det dödar inte din motor pronto, men på lång sikt kanske den drar mer sås per mil när den rullat 30 000 mil jämfört mot en likadan bil som inte kört med full spetta vid kallstart, detta pga slitage.
Att toppen skulle slå sig är en skröna för det mesta, många hävdar att bmws sexor ä skrot redan från fabrik, att toppen kommer slå sig bara man varva ut på växlarna vid rödljuskörning.
Nej, händer inte vid kallstart ens på dom bmw jag ägt, och det är från den olycks-beryktade m30b35 sexan, till m62 v8 till fyran som sitter i 318 e36 1995, till dieselsexan i 525 tds 94 som också sägs vara en av dom bräckligaste topparna bmw tagit fram.
Som kuriosa behöver vissa topplockspackningar, (läs stålpackningar) komma upp i driftstemp för att täta som det är tänkt, väl varm så är den som vilken annan topplockspackning som helst mer än att den håller för vad som helst ungefär."
"ett motorblock som är 30 minus grader har för det första olja som är som sirap och för det andra så sväller kolvarna snabbare av värmen som blir vid förbränningarna än vad blocket gör därför ska man inte tok varva en kall motor:)"
"Kylspray blir -55 grader på bråkdelen av en sekund. Ja det påverkar metall. Förlåt, jag borde varit tydligare. Jag trodde vi pratade om hur en motor påverkas av väder och vind under normala förhållanden. Jag visste inte att vi pratade om hur metaller påverkades av laboratorieexperiment. Det var dumt av mig.
Nej metallen tröttnar inte på grund av normal kyla i våra klimat. Startar du motorn vid -30 så kommer inte motorn gå åt helvete. Möjligtvis har du glömt att hälla bra glykol i den så den spricker av frostsprängning, men det kanske får räknas som ett annat problem.
På ett seriöst plan till den som undrar. Vissa motorer kan drabbas av "termisk chock" då de tokkörs kalla. Då handlar det ofta om foder som kommer i rörelse pga den snabba värmeväxlingen. Toppen däremot är en fet klump järn eller aluminium som inte påverkas nämnvärt."
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Varva motor när motorn är kall?
I princip alla motorer ska man köra med när dom startat och går normalt, att stå på tomgången och försöka få motorn varm är ingen hit, kör man normalt så går det däremot mycket snabbare att nå arbetstemp iomed att motorn får arbeta.mackan skrev:Jag äger ingen själv men har hört att i nya bmw's instruktionsböcker står det att man ska köra som vanligt så motorn blir varm fort och jämnt, nån som kan bekräfta eller dementera?
Normalt är alltså inte att hålla på o varva motorn, utan att köra lungt upp till den hastighet man ska till.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88


-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
- Ort: Mora
Re: Varva motor när motorn är kall?
Jag varvar helst aldrig över 3000 innan kylvattnet varit i normaltemp i någon kilometer. Kall motorolja smörjer inte lika bra som varm så cylinderlopp och lager utsätts för ökat slitage.
'76 245L Turbo
'83 242DL
'83 242DL
- Joppe_Johndeere
- Inlägg: 302
- Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
- Ort: Ystad
Re: Varva motor när motorn är kall?
Samma härD.E skrev:Jag varvar helst aldrig över 3000 innan kylvattnet varit i normaltemp i någon kilometer. Kall motorolja smörjer inte lika bra som varm så cylinderlopp och lager utsätts för ökat slitage.

No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere