Godkväll.
Idag har jag med mycket god hjälp av en kamrat bytt bakre ok på min 90:a. Varningslampan för "bromskrets ur funktion" började lysa i samband med detta. Efter luftning har jag nu full bromsverkan och allt fungerar tillfredsställande. Men lampan lyser fortfarande.
Min fråga är om det går att "nolla" eller återställa den på något sätt, då det uppenbarligen inte är något som helst fel på bromsarna längre.
Nollställning av bromkretsvarning
-
Nollställning av bromkretsvarning
Vive la revolution pacifique!
-
Re: Nollställning av bromkretsvarning
Lokala volvoverkstaden lossade på sladden som går in i "ventilblocket"
Och tryckte tillbaka gummihylsan.
Man sa dock inte vad man gjort, utan bara svarade nu är det fixat vid förfrågan.
Nyfiken som man alltid är, så kollar man var verkstaden varigt och gjort.
Jag lossade den igen och virade ett varv tejp runt kabelskon så den inte
skulle kunna få kontakt igen. Annars skulle den säkert börjat lysa på väg in i beskitningshallen.
Då verkstaden "reparerar" på detta sätt tyder det på att det inte finns någon enkel åtgärd.
Det är ca 10 år sedan och det har alltid varigt jämna värden vid besikningen.
I mitt fall räckte det med att en kolv i bakre oket gick lite trögt och jag pressade in kolvarna med polygrip
och motionerade oket 3 gånger. När jag startade bilen lyste lampan.
Och tryckte tillbaka gummihylsan.
Man sa dock inte vad man gjort, utan bara svarade nu är det fixat vid förfrågan.
Nyfiken som man alltid är, så kollar man var verkstaden varigt och gjort.
Jag lossade den igen och virade ett varv tejp runt kabelskon så den inte
skulle kunna få kontakt igen. Annars skulle den säkert börjat lysa på väg in i beskitningshallen.
Då verkstaden "reparerar" på detta sätt tyder det på att det inte finns någon enkel åtgärd.
Det är ca 10 år sedan och det har alltid varigt jämna värden vid besikningen.
I mitt fall räckte det med att en kolv i bakre oket gick lite trögt och jag pressade in kolvarna med polygrip
och motionerade oket 3 gånger. När jag startade bilen lyste lampan.
-
Är inte den bara kopplad till bromsvätskebehållaren och håller koll på bromsvätskenivån?
//Andreas
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
Du skruvar ur varningskontakten, då rör sej kolven och återställer sej själv. Skruva sen dit kontakten och tryck dit flatstiftet. Att bara lossa kabeln låter som lite bondmeck. Om oljetryckskontakten varnar och lampan tänds, inte drar du ur kontakten bara utan du fyller ju på olja för att släcka den.
-
Tack för svaren.
Nu en dum fråga: när jag läser så kommer det liksom två bud på varningskontaktens placering. Sitter den på själva "bromskretsfördelaren" under bilen (den med fyra bromsrör som samlas ihop) eller sitter den vid bromsvätskebehållaren på huvudcylindern?
Lazze: Du pratar om en kolv. Är det en liten kolv/kula som känner av tryckförändringar?
Nu en dum fråga: när jag läser så kommer det liksom två bud på varningskontaktens placering. Sitter den på själva "bromskretsfördelaren" under bilen (den med fyra bromsrör som samlas ihop) eller sitter den vid bromsvätskebehållaren på huvudcylindern?
Lazze: Du pratar om en kolv. Är det en liten kolv/kula som känner av tryckförändringar?
Vive la revolution pacifique!
-
- Donator
den sitter där 2 rör går in och är det 6 ut?
ja, den sitter där alla är sammanfogade. går en sladd till den också.
ja, den sitter där alla är sammanfogade. går en sladd till den också.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

-
Den sitter inne i kretsdelaren, så du behöver inte ta ut den. Tar du bort kontakten med 1 kabel så återställer den sej, sen skruvar du bara tillbaka den. Den sitter nere vid rambalkarna.Modspojken skrev:Lazze: Du pratar om en kolv. Är det en liten kolv/kula som känner av tryckförändringar?