Problem volvo 244 Classic -93
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 26 november 2011, 19:40
Problem volvo 244 Classic -93
Hej!
Har fått problem med 244an, B230FD motor. Lambdalampan lyser, svajig tomgång, när man gasar upp den kall låter det som om den går på 3 cylindrar fast 4 på tomgången, ryker som attan och drar MÄNGDER bränsle.
Mätt upp lambdan på kablarna, pendlar lite mellan 0.79 och 0.85 ungefär, rätt fett.
Någon som har en aning om vad problemet är? Har felkoder för "lambdaregleringen fel". Men har hört att det nödvändigtvis inte behöver vara lambdan det är fel på.
Och att bara "skaffa" en ny lambda är inte heller så lätt, enligt Volvo fanns det ingen i Sverige, men 2 i Norge, 1 i Finland och en i Danmark.. Och då är det inga originaldelar. Andra anslutningar på kabeln på 240 med FD motorn än vanliga F..
Har fått problem med 244an, B230FD motor. Lambdalampan lyser, svajig tomgång, när man gasar upp den kall låter det som om den går på 3 cylindrar fast 4 på tomgången, ryker som attan och drar MÄNGDER bränsle.
Mätt upp lambdan på kablarna, pendlar lite mellan 0.79 och 0.85 ungefär, rätt fett.
Någon som har en aning om vad problemet är? Har felkoder för "lambdaregleringen fel". Men har hört att det nödvändigtvis inte behöver vara lambdan det är fel på.
Och att bara "skaffa" en ny lambda är inte heller så lätt, enligt Volvo fanns det ingen i Sverige, men 2 i Norge, 1 i Finland och en i Danmark.. Och då är det inga originaldelar. Andra anslutningar på kabeln på 240 med FD motorn än vanliga F..
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Re: Problem volvo 244 Classic -93
När min lampa lös satte jag igång och felsökte och mätte upp allt jag kunde komma på, till sist hittade jag en lite spricka i en av vakumslangarna på luftburken.
Fast på din låter det som något annat mer alvarligt har gått sönder.
Kanske luftmassemätaren? vet att jag hittade vilka värden den ska ha någonstans efter mycket googlande men kommer tyvär inte ihåg var:/ Hittad http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=60754
Om jag mins rätt så har man skiftat hona hane mellan f och fd har för mig jag plocka från en f och då var det fel kontakter i änden(fel längd med på den jag tog) men mins säkert helt fel...
//Andreas
Fast på din låter det som något annat mer alvarligt har gått sönder.
Kanske luftmassemätaren? vet att jag hittade vilka värden den ska ha någonstans efter mycket googlande men kommer tyvär inte ihåg var:/ Hittad http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=60754
Om jag mins rätt så har man skiftat hona hane mellan f och fd har för mig jag plocka från en f och då var det fel kontakter i änden(fel längd med på den jag tog) men mins säkert helt fel...
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Problem volvo 244 Classic -93
tändkablar??
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 26 november 2011, 19:40
Re: Problem volvo 244 Classic -93
Får väl kolla över vacumslangarna! Luftmassemätaren fungerar, lossar man kontaktstycket vid tomgång går bilen MYCKET sämre och vill nästan dö.
Om du springer över någon Lambdasond Andreas så köper jag gärna en, jobbar i Linköping!
Och tändkablarna är bör det inte vara fel på, den går på alla 4 vid tomgång somsagt, men hackar och går på 3 när man gasat upp den och släpper av, endast när den är kall.
Om du springer över någon Lambdasond Andreas så köper jag gärna en, jobbar i Linköping!
Och tändkablarna är bör det inte vara fel på, den går på alla 4 vid tomgång somsagt, men hackar och går på 3 när man gasat upp den och släpper av, endast när den är kall.
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Re: Problem volvo 244 Classic -93
Jag gjorde en skarv mellan de jag fick tag på och ingen fungerade lika bra som den jag hade i bilen...AndersKarlsson skrev:Får väl kolla över vacumslangarna! Luftmassemätaren fungerar, lossar man kontaktstycket vid tomgång går bilen MYCKET sämre och vill nästan dö.
Om du springer över någon Lambdasond Andreas så köper jag gärna en, jobbar i Linköping!
Och tändkablarna är bör det inte vara fel på, den går på alla 4 vid tomgång somsagt, men hackar och går på 3 när man gasat upp den och släpper av, endast när den är kall.
Kollat tändsystemet? kanske får en svag gnista så den bara orkar tända på tomgång och sen när du gasar så släcks gnistan eller den hoppar fel, hade det problemet på tjejens ford escort att gnistan inte hoppade rätt vilket resulterade i skyhög soppaförbrukning drog en halv tank mellan norrköping och linköping

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 25 november 2011, 08:57
Re: Problem volvo 244 Classic -93
Hej nu kanske jag har helt fel men fd har väl egr? om den har det så kolla att den inte fastnat samt ev drar tjuvluft (startgas) mvh Hans
-
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
- Ort: Skogås nära Stockholm
- Kontakt:
Re: Problem volvo 244 Classic -93
Vad menar du med att lambdan pendlar mellan 0.79 och 0.85, hur mätte du upp det?
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 26 november 2011, 19:40
Re: Problem volvo 244 Classic -93
Får väl ta en helkoll över allt, bilen nyligen nyservad men man vet ju aldrig.
Jo FD har egr, ska kolla upp det lite mer!
Och värdena mätte jag mellan signalkabel (svart) från lambdan och chassijord!
Jo FD har egr, ska kolla upp det lite mer!
Och värdena mätte jag mellan signalkabel (svart) från lambdan och chassijord!
-
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
- Ort: Skogås nära Stockholm
- Kontakt:
Re: Problem volvo 244 Classic -93
När lambdan har arbetstemp bör den väl pendla mellan 0.1 och 0.9 Volt. Använde du en analog eller digital voltmätare, analog bör användas för denna mätning.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 26 november 2011, 19:40
Re: Problem volvo 244 Classic -93
Jo jag har läst det! Och det har den pendlat mellan tidigare när den gick bra! Använde en digital mätare!janneR skrev:När lambdan har arbetstemp bör den väl pendla mellan 0.1 och 0.9 Volt. Använde du en analog eller digital voltmätare, analog bör användas för denna mätning.
Mvh Janne
Mvh
Anders
-
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
- Ort: Skogås nära Stockholm
- Kontakt:
Re: Problem volvo 244 Classic -93
Jo men då kan det ju vara lambdan som mår dåligt.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91