Torkarmotor låter illa

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Skriv svar
Dextre

Torkarmotor låter illa

Inlägg av Dextre »

Om ena torkarmotorn till vindruta låter typiskt rullande RRRRRRRRRRRR-ljud ganska högljutt när den flyttar armen, finns det något man kan testa att göra innan man byter motorn? Jag tänkte om det kan vara symptom på något annat än att motorn lägger av snart.
janneR
Kontakt:

Re: Torkarmotor låter illa

Inlägg av janneR »

240 har väl bara en torkarmotor för vindrutan. Är du säker på att det är motorn som låter, öppna motorhuven och lyssna om du inte redan gjort det.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

240 har vad jag vet bara en motor som sitter till höger på torpedvägen i motorrummet, går genom torpedvägen till ett vajerlänkagesystem på insidan som drar torkararmarna..

Det som brukar hända är att antingen kolen tar slut, magneterna spricker eller lossnar, eller att stålaxeln som torkararmen sitter på går trögt i aluminiuminfästningen(bild 3) som går genom torpeden.. i ditt fall låter det som att något har börjat kärva..

Bilder lånade på webben..

Torkar motorn
Bild

Länkaget
Bild

Genomföringen
Bild

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Axlarna ut genom torpedplåten, som armarna sen sitter på, brukar torka och till slut skära i aluminiumet.
Dextre

Inlägg av Dextre »

Jag har lyssnat på inne i bilen och under huven och det låter tydligt på höger sida så det är väl motorn. Jag har studerat motorns utseende på skrotdatabasen och jag tolkar det som att den delen som är som en svart burk syns bara genom att öppna huven. Jag tar antagligen loss motorn och försöker köra den med kopplingarna kvar så jag hör missljudet utan staget. Är det kvar då får jag åka och hämta en begagnad motor så snart som möjligt.
PH_

Inlägg av PH_ »

Torkarmotorn på min första 240 verkade gå tungt och sedan kom ett distinkt, aningen skrapande missljud, svårt att beskriva direkt hur det lät men det lät iaf. Därefter fastnade torkarna ibland i ett visst läge, till en början var det bara att knuffa till torkarna så gick de igen men efter en tid så lade motorn av helt. DÅ var det bara att plocka isär torkarmotorn och limma tillbaks (med epoxi) en magnet som lossat. Fick nog inte magneterna helt 180 grader för motorn gick med aningens ojämn hastighet.

Om det däremot är ett klart tydligt raspande/skärande/skrapande ljud från ena torkararmen (naturligtvis kan det vara lite svårt att särskilja missljud från höger torkararm och torkarmotor efter som de sitter förhållandevis nära varandra) så skulle jag iaf sätta mina pengar på Lazze's tips angående själva utgående axel och då är det nog bara att byta länkaget.

Om det skulle vara motorn som ljudet kommer ifrån, plocka isär och undersök. I många fall är det magneterna och har de bara lossat så är det en enkel fix. Tycker det i allmänhet är för mycket "byta-hysteri" när man faktiskt många gånger kan laga saker och ting.. ;)
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

janneR skrev:240 har väl bara en torkarmotor för vindrutan. Är du säker på att det är motorn som låter, öppna motorhuven och lyssna om du inte redan gjort det.

Mvh Janne

245 har väl 2 ;)
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
Laban

Inlägg av Laban »

Nja, med vindruta menas väl framruta? Bakrutan kallas väl inte för vindruta? ;) ;)
Dextre

Inlägg av Dextre »

Och nu återgick motorn plötsligt idag till sitt vanliga ljud som den haft sedan jag köpte bilen. Ungefär som en katt som spinner. Inte RRRRRRRRR utan rrrrrrrrrrrr. Jag skall ändå kolla upp det här för jag antar att den kan bli bra av och till även när den sjunger på sista versen.
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Koppla loss länkaget under brädan från motorn och kör den utan belastning. Låter det fortfarande så är det motorn.
Samuel

Inlägg av Samuel »

En undran utan att ha forskat något, Hur får man ut länkaget?
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

För att lossa länkaget från motorn petar du bara bort ett clips. För att sen ta ut hela länkaget föredrar jag att ta ur brädan först.
Skriv svar