Frågor kring centrallås

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Skriv svar
Modspojken

Frågor kring centrallås

Inlägg av Modspojken »

Hej,

Jag bestämde mig i ett svagt ögonblick för att installera ett centrallås i min 244 -87. Jag fick för en tid sen tag på en helt ny centrallåssats, men lagom till att jag rivit ut hela inredningen (det var jävligt arbetsamt, för övrigt) och monterat plastkontakten runt förardörrvredet upptäckte jag att den inte är komplett - en kabelstam verkar saknas.

För att kunna sluta mig till exakt vilken stam det är jag inte har behöver jag veta vilka kabelstammar (med artikelnummer) som ingår i en senare centrallåssats, alltså från slutet av 80-talet och framåt eftersom jag tror att min NOS-sats är ifrån 1992 eller något ditåt. Jag antar att någon expert/kalenderbitare som exempelvis Jon-Erik kan svara på detta. Jag skulle också vilja veta om de jag har är korrekta eller om någon av stammarna inte är rätt för min fyrdörrarsbil.

I nuläget har jag följande kabelstammar:

1259461 - en lång, lång kabel som förgrenar sig och som jag tror ska gå under mattan vid handbromskonsollen och sen grena ut till låsmotorerna i bakdörrarna,
1362515 - "huvudstammen" med de två reläena som ska sitta i instrumentkonsollen bredvid handsfacket.
1259460 (två stycken) - stammar som jag antar ska gå från motorerna i bakdörrarna till den långa stammen vid handbromskonsollen.

Jag är mycket tacksam för svar! När jag fått reda på vad som saknas kan jag förstås efterlysa det här på forumet.

Vänligen,

//eric
Vive la revolution pacifique!
volvohansen

Re: Frågor kring centrallås

Inlägg av volvohansen »

Hej Prøv om ikke denne kan hjælpe dig
http://www.240.se/install/8-83-9.pdf
mvh
volvohansen
www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

volvohansen skrev:Hej Prøv om ikke denne kan hjælpe dig
http://www.240.se/install/8-83-9.pdf
mvh
volvohansen
http://www.123hjemmeside.dk/tommysgarage
Tack för tipset men den är inte till någon hjälp för att lokalisera den saknade stammen, dessvärre.
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Men nu verkar jag ha hittat den, det ska antagligen vara 1323809. Då måste jag få tag på den, det är kabeln som ska gå mellan "motorn" i förardörren och huvudstammen med reläena, alltså den som dras genom gummibälgen som sitter mellan dörr och kaross. Den ansluts på ena sidan med en vanlig grå trepolig kontakt. Har någon en sådan kabel?

Nu verkar det också som att jag har 245:ans långa, långa kabel mellan instrumentpanel och bakdörrar istället för 244:ans. Spelar det någon praktisk roll??
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Jon-Erik »

Modspojken skrev:Nu verkar det också som att jag har 245:ans långa, långa kabel mellan instrumentpanel och bakdörrar istället för 244:ans. Spelar det någon praktisk roll??
Nu vet jag inte om du märkt det eller ej men baksätet och bakdörrarna sitter precis lika långt bort från instrumentbrädan på en 245 som på en 244...... :lol: :lol: :lol:
Sorry........... kunde bara inte låta bli......

Misstänker att vad du menar är att du har 245ans bakre härva som även har en kabel som ska gå upp i taket för att ansluta till kabeln vid gångjärnen till bakluckan?
Det är ju bara att strunta i den kabeln.
Eller också kan vi byta kablar med varandra... ;)
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
volvohansen

Inlägg av volvohansen »

prøv og kik på tradera.se om ikke der skulle være et til salg
vh
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Jon-Erik skrev:
Modspojken skrev:Nu verkar det också som att jag har 245:ans långa, långa kabel mellan instrumentpanel och bakdörrar istället för 244:ans. Spelar det någon praktisk roll??
Nu vet jag inte om du märkt det eller ej men baksätet och bakdörrarna sitter precis lika långt bort från instrumentbrädan på en 245 som på en 244...... :lol: :lol: :lol:
Sorry........... kunde bara inte låta bli......

Misstänker att vad du menar är att du har 245ans bakre härva som även har en kabel som ska gå upp i taket för att ansluta till kabeln vid gångjärnen till bakluckan?
Det är ju bara att strunta i den kabeln.
Eller också kan vi byta kablar med varandra... ;)
Just precis, det var ju det jag menade.. ;-)

Tjorvigt det här med centrallås, det ska bli skönt när det är över! :)
PH_

Inlägg av PH_ »

Bumpar denna tråd med en relaterad fråga.

Hur ska givaren över låscylindern monteras? Jag tabbade mig och la aldrig till minnes hur den gamla givaren satt så jag monterade den så som den verkade passa bäst vilket resulterade i att centrallåset låser upp när jag vrider nyckeln för att låsa och tvärt om.

Om man tänker sig givaren som ett C monterade jag den med öppningen mot Bstolpen..
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Enkel fråga får enkelt svar: Jag monterade med öppningen åt andra hållet och det fungerade utmärkt. Nyckel åt vänster: upplåsning. Nyckel åt höger: låsning.

Penis åt vänster: Eh, det hoppar vi över. ;-)
PH_

Inlägg av PH_ »

Då är det inte fel på min givare mao :) Jag började fundera i de banorna för jag fick f*n inte dit den åt andra hållet men skam den som ger sig säger de.
PH_

Inlägg av PH_ »

Jag börjar fundera på om min bil har italiensk härkomst.. Monterade givaren "rätt" precis, och tro den mörke lorden att det beter sig precis lika fel som förut :shock:
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Mycket märkligt. Plocka en ny givare från skroten och testa igen.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Jon-Erik »

Eller kolla om kablarna blivit omkastade i det trepoliga kontaktstycket?
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Erling

Inlägg av Erling »

Jag monterade min såhär, funkade direkt:

Bild
PH_

Inlägg av PH_ »

Det var vare sig ngt el-spöke eller mig själv felet låg hos...

Bild
Någon har varit bakis på jobbet någon gång under 1993. Gamla till vänster, ny NOS till höger.. Finn 2 fel.

ps, tack för bilden Erling, så monterade jag givaren också :)
Skriv svar