Montera 740 farthållare i 240?
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Montera 740 farthållare i 240?
Hej.
Är det någon som har monterat 740ins farthållare i 240?(förutom själva spaken då..) vad jag såg så behövde den bara + och jord samt signal från hastighetsmätaren.
Gäller en 245 -93
//Andreas
Är det någon som har monterat 740ins farthållare i 240?(förutom själva spaken då..) vad jag såg så behövde den bara + och jord samt signal från hastighetsmätaren.
Gäller en 245 -93
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 14 december 2011, 16:42
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Jag fyller på med en fråga..
Inverkar tandningen på hastighetsmätarkransen (12 eller 48?) vilken farthållare man kan använda sig utav och i sådana fall; När ändrades tandningen för resp 2/7/9-serien?
Inverkar tandningen på hastighetsmätarkransen (12 eller 48?) vilken farthållare man kan använda sig utav och i sådana fall; När ändrades tandningen för resp 2/7/9-serien?
-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Montera 740 farthållare i 240?
240 bytte ju sista åren antalet kuggar i bakaxeln några gånger, men 700 hade samma styrbox hela vägen som även funkade på tidiga 940/960. 940 hade sen en egen som krävdes på bilar med fördraget kablage, medan 960 från 95 hade samma box som 850. Rörigt som vanligt när det gäller Volvo. Kolla annars på Tradera efter en hel sats för 240 90-93.
Plastbox på 240 86-89 (amerilansk typ) och aluburk fabrikat Hella på 240 90-93.
Plastbox på 240 86-89 (amerilansk typ) och aluburk fabrikat Hella på 240 90-93.
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Montera 740 farthållare i 240?
tog från en 740 med k-jet och lade på min 240 med k-jet..
men eftersom det skall på uttaget från mätaren så har ju tandantalet ingen skillnad, för farthållaren memorerar ju impulser och ger den 200 eller 800 så håller den den angivna impulsen..
men eftersom det skall på uttaget från mätaren så har ju tandantalet ingen skillnad, för farthållaren memorerar ju impulser och ger den 200 eller 800 så håller den den angivna impulsen..
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Tack, jag misstänkte att den gick på pulserna men man vill ju vara säker240_kalle skrev:tog från en 740 med k-jet och lade på min 240 med k-jet..
men eftersom det skall på uttaget från mätaren så har ju tandantalet ingen skillnad, för farthållaren memorerar ju impulser och ger den 200 eller 800 så håller den den angivna impulsen..


//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 14 december 2011, 16:42
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Sant sant! Jag lurade dock på om det skulle bli problem om man exempelvis försöker montera en farthållare från en bil med "mångtandad bakaxel" på en äldre med färre tänder.
Vanligtvis brukar det inte gå att aktivera farthållare under exempelvis 50km/h(vet iof inte hur det är med volvo men iaf). Säg då att en mångtandad bakaxel har 4gånger så många tänder i bakaxeln och den vill ha 800 pulser för 50km/h, då kan man rent potentiellt sitta med en farthållare som inte går att aktiveras fören vid 200km/h vid montering på en bil med fåtandad bakaxel (en fjärdedel så många tänder, 200 pulser vid 50km/h, 800pulser vid 200km/h).
Vet inte om det är så här men det hade varit intressant att reda ut. Hittar man inte en att plocka själv så kan det ju ändå kosta en slant för ett helt kit.
Vanligtvis brukar det inte gå att aktivera farthållare under exempelvis 50km/h(vet iof inte hur det är med volvo men iaf). Säg då att en mångtandad bakaxel har 4gånger så många tänder i bakaxeln och den vill ha 800 pulser för 50km/h, då kan man rent potentiellt sitta med en farthållare som inte går att aktiveras fören vid 200km/h vid montering på en bil med fåtandad bakaxel (en fjärdedel så många tänder, 200 pulser vid 50km/h, 800pulser vid 200km/h).
Vet inte om det är så här men det hade varit intressant att reda ut. Hittar man inte en att plocka själv så kan det ju ändå kosta en slant för ett helt kit.
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Montera 740 farthållare i 240?
PH_ skrev:Sant sant! Jag lurade dock på om det skulle bli problem om man exempelvis försöker montera en farthållare från en bil med "mångtandad bakaxel" på en äldre med färre tänder.
Vanligtvis brukar det inte gå att aktivera farthållare under exempelvis 50km/h(vet iof inte hur det är med volvo men iaf). Säg då att en mångtandad bakaxel har 4gånger så många tänder i bakaxeln och den vill ha 800 pulser för 50km/h, då kan man rent potentiellt sitta med en farthållare som inte går att aktiveras fören vid 200km/h vid montering på en bil med fåtandad bakaxel (en fjärdedel så många tänder, 200 pulser vid 50km/h, 800pulser vid 200km/h).
Vet inte om det är så här men det hade varit intressant att reda ut. Hittar man inte en att plocka själv så kan det ju ändå kosta en slant för ett helt kit.
det där var en sak jag faktiskt inte tänkte på.. är det inte 40 km/h? fast det gör det samma. Jag tror faktiskt att det har betydelse. så det går att ta från en med 48 tand och sätta på en med 12. men inte tvärt om
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Det är ju samma styrenheter oavsett tandantalet.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 21 november 2011, 19:52
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Jag har 940 (740) grejerna i min 93'a 245'a- allt utom spaken,funkar perfekt!
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Kopplade du till en 240 spak? Jag hade kanske tänkt skarva ihop en vanlig 240 spak och änden på 740spaken om jag inte får tag på en 240farthållarspak..classe skrev:Jag har 940 (740) grejerna i min 93'a 245'a- allt utom spaken,funkar perfekt!
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 14 december 2011, 16:42
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Då har vi iaf förhoppningsvis rett ut att det inte spelar någon roll iaf 
Om det hade spelat någon roll hade det väl dock varit tvärt om 240_kalle? Går att ta från en med 12t axel och sätta på bil med 48t axel. Eller har jag funderat så jag snubblat över mig själv?

Om det hade spelat någon roll hade det väl dock varit tvärt om 240_kalle? Går att ta från en med 12t axel och sätta på bil med 48t axel. Eller har jag funderat så jag snubblat över mig själv?

-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Montera 740 farthållare i 240?
PH_ skrev:Då har vi iaf förhoppningsvis rett ut att det inte spelar någon roll iaf
Om det hade spelat någon roll hade det väl dock varit tvärt om 240_kalle? Går att ta från en med 12t axel och sätta på bil med 48t axel. Eller har jag funderat så jag snubblat över mig själv?
är tveksam. eftersom en 48 tands har fyra(4) ggr flera tänder är orolig att den kommer börja fungera vid först 160 km/h..
MEN!! det kan hända att mätartavlan omvandlar pulserna, så att den ger ut lika många iallafall..
jag hade iallafall testat för det finns inget fränare än att få åka med farthållare i tvåförtin.

gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 14 december 2011, 16:42
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Fränt men framförallt bekvämt
Gillar att det faktiskt är enkelt att eftermontera sådana här saker i våra bilar också!
Men angående tandingen (som lazze pekar på, inte bör spela någon roll) och potentiella problem så rent av måste vi missupfattat varandra. Det är just från 12t till 48t (äldre till nyare) som alltid bör fungera oavsett boxars eventuella egenheter eftersom 12t ger färre pulser och 48 fler..
Vi leker med samma siffror vi skrivit tidigare 200pulser för 12t och 800pulser för 48t vid farthållarens nedre gräns, 40km/h.
12t bakaxel och 12t farthållare -> bakaxeln ger 200pulser vid 40kmh och farthållaren vill ha minst 200pulser för att kunna aktiveras -> OK
12t bakaxel och 48t farthållare -> bakaxeln ger 200pulser vid 40kmh men farthållaren vill ha minst 800pulser för att kunna aktiveras -> NOK
48t bakaxel och 48t farthållare -> bakaxeln ger 800pulser vid 40kmh och farthållaren vill ha minst 800pulser för att kunna aktiveras -> OK
48t bakaxel och 12t farthållare -> bakaxeln ger 800pulser vid 40kmh och farthållaren vill ha minst 200pulser för att kunna aktiveras -> OK


Men angående tandingen (som lazze pekar på, inte bör spela någon roll) och potentiella problem så rent av måste vi missupfattat varandra. Det är just från 12t till 48t (äldre till nyare) som alltid bör fungera oavsett boxars eventuella egenheter eftersom 12t ger färre pulser och 48 fler..
Vi leker med samma siffror vi skrivit tidigare 200pulser för 12t och 800pulser för 48t vid farthållarens nedre gräns, 40km/h.
12t bakaxel och 12t farthållare -> bakaxeln ger 200pulser vid 40kmh och farthållaren vill ha minst 200pulser för att kunna aktiveras -> OK
12t bakaxel och 48t farthållare -> bakaxeln ger 200pulser vid 40kmh men farthållaren vill ha minst 800pulser för att kunna aktiveras -> NOK
48t bakaxel och 48t farthållare -> bakaxeln ger 800pulser vid 40kmh och farthållaren vill ha minst 800pulser för att kunna aktiveras -> OK
48t bakaxel och 12t farthållare -> bakaxeln ger 800pulser vid 40kmh och farthållaren vill ha minst 200pulser för att kunna aktiveras -> OK

-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Ang. spak så lurar jag på om man inte skulle kunna använda en 245-torkarspak och bara flytta över den till andra sidan, d.v.s. endast själva spaken och inte kontakterna.
Texten på spaken kommer ju inte stämma och dessutom bli upp-och-ner, så kanske mer estetiskt tilltalande om man "polerar" bort texten med svinto eller nått..
Sen är ju inte brytaren på den spaken återfjädrande i ena läget som farthållarbrytaren är, men borde gå bra ändå när man vet om det, eller så kanske man kan flytta över bara brytaren från 740-spaken?
Texten på spaken kommer ju inte stämma och dessutom bli upp-och-ner, så kanske mer estetiskt tilltalande om man "polerar" bort texten med svinto eller nått..
Sen är ju inte brytaren på den spaken återfjädrande i ena läget som farthållarbrytaren är, men borde gå bra ändå när man vet om det, eller så kanske man kan flytta över bara brytaren från 740-spaken?
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Montera 740 farthållare i 240?
men jag minns inte om det gick.
jag hade fixat det med 2 eller 3 brytare på min från början(740 spaken passar ju inte i 240) men det trötnade jag på så jag gick in till volvo och frågade vad en spak kostade och då sa de 60 €(är väl strax över 500kr). jag funderade inte en sekund på att skaffa spaken. och vilken känsla när man för första gången satte på blinkers. den var mycket strävare än den gamla nötta orginalblinkers..
jag hade fixat det med 2 eller 3 brytare på min från början(740 spaken passar ju inte i 240) men det trötnade jag på så jag gick in till volvo och frågade vad en spak kostade och då sa de 60 €(är väl strax över 500kr). jag funderade inte en sekund på att skaffa spaken. och vilken känsla när man för första gången satte på blinkers. den var mycket strävare än den gamla nötta orginalblinkers..
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna

-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Montera 740 farthållare i 240?
Finns 2 olika spakar för 240 med farthållare.