Bilia, åtminstone Segeltorp i Stkhlm, har 20% rabatt på delar i helgen. Har funderat länge på att skaffa nya strålkastare (kompletta) (till 242 -84). Även med rabatt är det dyrare att köpa genom Bilia (som hömtar via GCP) än ex från Vparts. Är det skillnad som gör det värt att köpa från Bilia, eller är det t.o.m. samma tillverkning som Vparts hämtar ifrån? (Vill minnas att Bilia ville ha ung 1.600 kr styck minus 20%.) (Jag fundera även på att skaffa nya till S60 - halogen - ung 4.150 kr styck minus 20%.)
//Anders
Fråga - strålkastare - GCP vs ex Vparts samma tillverkning?
-
- Donator
-
Re: Fråga - strålkastare - GCP vs ex Vparts samma tillverkni
Original satt det Valeo på 240. Kolla så det inte är pirat typ som Biltema Volvo säljer, vilket börjar bli mer o mer vanligt, där kostade dom 695.-/st.
-
Nu är det är en tråd om lysen, någon som vet kvalité på USA lysen 86-93 från typ CVI,VP-autoparts?
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
-
- Donator
Lazze, det är precis det jag var lite "rädd" för. Känns också dumt att betala premium för ett innehåll som är exakt samma och enda skillnaden i övrigt är att det ev finns ett omslagspapper, som man ändå sedan slänger, som det står Volvo på. Biltema har inte kollat hos denna gången - tidigare var det ibland tryckt "Biltema" på deras glas vilket i detta fallet skulle kännas jobbigt... Annars har jag köpt både bättre och billigare delar hos Biltema än Volvos orginal, ex bakre upphängning av avgassystem till S60/V70.
När jag tittade närmare på bilder på CVIs sida hade de två alternativ. Ett som de själva tar hem från ngn tillverkare, och ett "Volvo orginal" (lite dyrare naturligtvis...) som de köper från Bilia/Volvo som i sin tur köper från GCP och var GCP som sagt köper ifrån.... dvs om jag förstått det hela rätt. Nu hade CVI enbart bilder på alt 1 som de köpt direkt från tillverkare "någonstans i världen". Det intressanta med dessa bilderna var att glasen hade texten "Volvo". Priset var då väldigt trevligt (902 kr styck). Så jag hastade ned till butiken. Tyvärr, fel bilder på strålkastarna - dessa var för alt 2 dvs det dyrare alt från Volvo (2388 kr styck). Suck tänkt jag och åkte upp till Bilia Segeltorp. Tyvärr kunde man här inte se om GCPs alt var med eller utan texten Volvo på glasen (eller tillverkare). Sak samma tänkte jag och beställde en uppsättning (ca 1300 kr styck efter rabatt) som finnas att hämta till slutet av nästa vecka. Det skall bli spännande att se om det står Volvo på dessa glasen (och om det finns identifiering av tillverkare). Återkommer.
(Nej, det vart inte köp av strålkastare till S60. Finns andra alt som ex Bilupplysningen.se där det går att välja att handla Valeo orginal eller annan tillverkare. Och inte hade jag en aning om att det verkar vara skillnad mellan S60 och V70 - om nu stämmer. Tur att åtminstone har Halogen och inte har gått på Xenon. Det är illa nog med "plastglasen" från -05 och frammåt. Vparts har just nu också ett erbjudande ute.)
När jag tittade närmare på bilder på CVIs sida hade de två alternativ. Ett som de själva tar hem från ngn tillverkare, och ett "Volvo orginal" (lite dyrare naturligtvis...) som de köper från Bilia/Volvo som i sin tur köper från GCP och var GCP som sagt köper ifrån.... dvs om jag förstått det hela rätt. Nu hade CVI enbart bilder på alt 1 som de köpt direkt från tillverkare "någonstans i världen". Det intressanta med dessa bilderna var att glasen hade texten "Volvo". Priset var då väldigt trevligt (902 kr styck). Så jag hastade ned till butiken. Tyvärr, fel bilder på strålkastarna - dessa var för alt 2 dvs det dyrare alt från Volvo (2388 kr styck). Suck tänkt jag och åkte upp till Bilia Segeltorp. Tyvärr kunde man här inte se om GCPs alt var med eller utan texten Volvo på glasen (eller tillverkare). Sak samma tänkte jag och beställde en uppsättning (ca 1300 kr styck efter rabatt) som finnas att hämta till slutet av nästa vecka. Det skall bli spännande att se om det står Volvo på dessa glasen (och om det finns identifiering av tillverkare). Återkommer.
(Nej, det vart inte köp av strålkastare till S60. Finns andra alt som ex Bilupplysningen.se där det går att välja att handla Valeo orginal eller annan tillverkare. Och inte hade jag en aning om att det verkar vara skillnad mellan S60 och V70 - om nu stämmer. Tur att åtminstone har Halogen och inte har gått på Xenon. Det är illa nog med "plastglasen" från -05 och frammåt. Vparts har just nu också ett erbjudande ute.)
-
Köpte spännrullen till kamremmen på B230FK på Bilia och den var märkt CROATIA vilket det även stod på en från Biltema.
-
- Donator
Att man kan bli så glad över att betala 2.657 kr.
Kartongerna har alla rätta stämplar och etiketter.
Strålkastarna är sedan stämplade Valeo, Made in France mm mm. Strålkastarglasen har texten VOLVO osv. Verkar vara tillverkade i somras.
Nu lär de dock hamna på hyllan - jag har ingen akut brådska att montera men nu finns de hur som hemma och jag kan bocka av en punkt på listan.
Huuum, undrar om det går att få tag i ny vindruta med rätt tillverkningsår osv....

Kartongerna har alla rätta stämplar och etiketter.
Strålkastarna är sedan stämplade Valeo, Made in France mm mm. Strålkastarglasen har texten VOLVO osv. Verkar vara tillverkade i somras.
Nu lär de dock hamna på hyllan - jag har ingen akut brådska att montera men nu finns de hur som hemma och jag kan bocka av en punkt på listan.
Huuum, undrar om det går att få tag i ny vindruta med rätt tillverkningsår osv....