Generator Ny fråga.

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Skriv svar
Götesson

Generator Ny fråga.

Inlägg av Götesson »

Det verkar som min generator inte vill ladda IGEN! Demonterade generatorn för att komma åt oljefiltret och när jag sedan monterat tillbaka generatorn så laddar det inte. Sladdarna sitter där dem ska. Sitter totalt 3 sladdar en grov som går till batteriet antar jag, o en jord. Och en till som jag inte vet vad den är till för, hur kan jag få reda på om den "funkar"? Mätte på batteriet och då var det 9.9 V bytte batteri och då visade det 11.7 V. Om generatorn inte laddar ska inte volt antalet sjunka i batteriet då? Kan inte mkt om detta, är det kolen som är slut eller är generatorn kass? Förra gången den slutade ladda plockade jag bara bort den tittade på kolen och stoppade tillbaka den då dessa var precis godkända, är dem slut nu kanske? Hjälp!!
// Benjamin Filip Götesson
Dturpin

Re: Generator Ny fråga.

Inlägg av Dturpin »

Du bör ha över 14v när generatorn laddar. Om kolen nästan var slut förut så känns det ju inte otippat att dom är slut nu.

Det första du bör göra för säkerthetsskull är att mäta direkt på generatorn, bara för att eliminera att det inte är följden av dålig kontakt du ser. Med tändningen på men motorn ej igång, mät spänningen mellan lilla kabeln som inte är jord och generatorns chassie. Dra sedan igång motorn och mät spänningen mellan stora kabeln och generatorns chassie. Sätt probarna direkt på anslutningarna. Om det är dåligt så sitter felet i generatorn, om det ser ok ut så fortsätter du att mäta spänningsfall över kablar och anslutningar för att se var spänningen försvinner.

Edit: och med dåligt menar jag mindre än någon volt på den lilla och mindre än 14 på den stora
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Kan det vara så att du inte anslutit kabeln till D+, lyser laddlampan när du sätter på tändningen?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Götesson

Inlägg av Götesson »

Dturpin skrev:Du bör ha över 14v när generatorn laddar. Om kolen nästan var slut förut så känns det ju inte otippat att dom är slut nu.

Det första du bör göra för säkerthetsskull är att mäta direkt på generatorn, bara för att eliminera att det inte är följden av dålig kontakt du ser. Med tändningen på men motorn ej igång, mät spänningen mellan lilla kabeln som inte är jord och generatorns chassie. Dra sedan igång motorn och mät spänningen mellan stora kabeln och generatorns chassie. Sätt probarna direkt på anslutningarna. Om det är dåligt så sitter felet i generatorn, om det ser ok ut så fortsätter du att mäta spänningsfall över kablar och anslutningar för att se var spänningen försvinner.

Edit: och med dåligt menar jag mindre än någon volt på den lilla och mindre än 14 på den stora
Jag har mätt på generatorn, och samma volt antal där. På stora kabeln o generatorns jord kabel och även jordat i bilen. Ingen skillnad!
Jag ska inte till staden idag och tänkte då köpa ny laddningsgenerator, ska jag ha den med motstånd eller utan motstånd?
Sitter en liten svart fyrkantig plast låda på generatorn med sladd till matningskabeln, om jag inte minns fel. Är det ett motstånd, så jag ska köpa utan?
Götesson

Inlägg av Götesson »

janneR skrev:Kan det vara så att du inte anslutit kabeln till D+, lyser laddlampan när du sätter på tändningen?

Mvh Janne
Om jag inte miss minner mig så lyser den. Menar du att jag satt matningskabeln på laddningslampkontakten?
Dturpin

Inlägg av Dturpin »

Götesson skrev: Jag har mätt på generatorn, och samma volt antal där. På stora kabeln o generatorns jord kabel och även jordat i bilen. Ingen skillnad!
Jag ska inte till staden idag och tänkte då köpa ny laddningsgenerator, ska jag ha den med motstånd eller utan motstånd?
Sitter en liten svart fyrkantig plast låda på generatorn med sladd till matningskabeln, om jag inte minns fel. Är det ett motstånd, så jag ska köpa utan?
Ok, och du hade någon volt på den lilla kabeln också? Alltså D+ som Janne skriver. Även om den är ansluten kan det ju tänkas att den är skavd någonstans och jordar mot chassiet. Det skulle innebära att laddlampan lyser men laddningen kommer inte igång. Om du tar bort den ifrån generatorn ska du mäta batterispänning där.

Inte säker på vad du menar med motstånd. Ibland finns det remote-avkänning, isåfall är det för att känna av spänningen vid batteriet, så man kan höja laddspänningen för att kompensera för spänningsfall i kablar. Men på din beskrivning låter det mest som du menar kondensatorn som ibland sitter på generatorer. Isåfall är den endast för avstörning, för att tex undvika generator-vin i högtalarna.
PH_

Inlägg av PH_ »

http://www.240.se/service/30729.pdf

Kolla in den pdf filen. den löser förhoppningsvis dina problem :-)

Skickat från luren.
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Nedan ser du en bild på en Boschgenerator från en 240, se om den kan hjälpa dig.

Bild

Mvh Janne

P.S. Blev lite fel storlek på bilden såg jag men du kan kanske få det du beböver ändå.
244 GL -88b samt 244 GL -91
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Om det sitter nån kontakt på W så är det väl till varvräknare på diesel ?
Götesson

Inlägg av Götesson »

Jag har nu bytt laddningsregulatorn och bussningarna till generatorn så nu blev det bra. :D
Tack för all hjälp!!!
Skriv svar