Bilen är då min 244 GL 1987 som jag snart ägt i tio år. Ingen märkvärdig bil alls men jag gillar den och det argumentet kändes tillräckligt bärkraftigt för att ge sig på en renovering av högertröskeln. Bilen ser i dagsläget ut såhär:

Högertröskeln var i dåligt skick och likaså golvet mot tröskeln som började bli kexigt. Bilen besiktigades under sommaren och det blev faktiskt inga anmärkningar på rost som egentligen behövde åtgärdas men faktum kvarstod att tröskeln var dålig och det hade förmodligen blivit stopp i besiktningen nästa år. Så det var lika bra att få det gjort. Jag har faktiskt ingen "före"-bild på yttertröskeln men när innertröskeln var såhär kan ni nog tänka er.

Innertröskeln lagades bit för bit.

Dräneringshål får givetvis inte glömmas bort.

Det börjar likna något.

Den är dyr och omständig att hantera om man bara skall måla småsaker men den är bra!

Innertröskeln lagad och målad med Hagmans CA-primer och Volvos svetsprimer i falsen. Innertröskeln är egentligen målad med fyra olika rostskyddsfärger. 2-komponents CA-primer i botten, 2-komponents båtlack (Biltema) som lager två, tjockflytande rostskyddsmedel som lager tre och slutligen tunnflytande rostskyddsmedel som sprutades in i tröskeln när allt var färdigt. Det skall förhoppningsvis hålla!

Golvet lagades också. Dels hålet som är uppsågat på bilden men även det rostiga stället i den bakre "brunnen" eller vad man skall kalla den. Samt kanten hela vägen mot tröskeln så långt som det behövdes. Dåligt med "efter"-bilder på det tyvärr.

Hjulhuset var ju inte i mint condition direkt. Här blev jag tvungen att laga både inre och yttre skärmkanten en bit (tiden räckte inte till att laga byta hela skärmkanten).

Fick tag i en original reparationsplåt på Vrom. Tyvärr till 75-78 så den gick inte att använda.

Tröskeln på plats!

Sedan har jag tydligen arbetat bättre än jag har fotat för nästa bild är en "färdigt"-bild. Tröskeln målad med CA-primer, båtlack och body. Skärmkanten täcks så länge bara av båtlacken, lackering får bli en senare fråga. Passformen mellan yttertröskeln och innertröskeln är inte helt hundra. Hade jag kapat bort det som sticker ned av innertröskeln hade domkraftsfästet suttit väldigt synligt. Antagligen sitter väl den nya tröskeln lite högt i bakkant men ärligt talat, vem bryr sig? Mig stör det inte i alla fall. Givetvis manifesterades första provturen av ett härligt regnväder, man bor ju på Västkusten.

Blandade bilder efter att jobbet är utfört. Som synes så återstår det arbete med att byta skärmkant och sandplåt/balja höger bak. Men det får bli vid senare tillfälle, den tiden finns inte nu tyvärr.

Det kommer en liten uppdatering i morgon också, har även fått gjort lite annat med bilen.