Fråga ang vilka dörrar som passar.
-
Fråga ang vilka dörrar som passar.
Behöver troligen byta nån av dörrana på min 77ans 244.
Så funderar från vilka årsmodeler man kan ta`
Antar att 244orna och 245orna har samma dörrar.
Så funderar från vilka årsmodeler man kan ta`
Antar att 244orna och 245orna har samma dörrar.
-
Re: Fråga ang vilka dörrar som passar.
74-77 är likadana dörrar (74 o tidiga 75 har dock separat dörrstopp, men det ha rju ingen betydelse då du använder gångjärnen från din).
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88

-
Okej då hade jag rätt i mitt tänk sånär som jag trodde de va 78. Vad äre som gör att dom andra inte passar o går det det modda så dom passar?
-
78 fick dom väl annan låsmekanism om jag inte minns helt fel

Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
-
Men går det fixa så man kan få på lite nyare dörrar? För kanske ev kan få tag i 79ans dörrar.
-
Nästan så att en tråd på ämnet, gärna med bilder med övertydliga pilar på skillnaderna av dörrarnas skillnader, årsmodellerna emellan, hade suttit som en smäck i FAQn?
-
Jag har för mig att det finns en ombyggnadssats som Volvo tagit fram för att få nya dörrar att passa på äldre årsmodeller. Tror att det är dörrstolpen man modifierar snarare än själva dörren. Lär väl i och för sig inte vara så lätt att få tag på idag.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86

- Jon-Erik
- Donator
- Kontakt:
Det är precis tvärtom....Tilly skrev:Jag har för mig att det finns en ombyggnadssats som Volvo tagit fram för att få nya dörrar att passa på äldre årsmodeller. Tror att det är dörrstolpen man modifierar snarare än själva dörren. Lär väl i och för sig inte vara så lätt att få tag på idag.
För att sätta gammal dörr på nyare bil måste man sätta en adapter (distans) mellan det äldre låsblecket och den nyare stolpen.
För att montera nyare dörr på äldre bil monterar man den gamla låsmekanismen i den nyare dörren. Kräver lite håltagning och anpassning i bakkant av dörren. Finns komplett beskrivning i Volvos gröna häften...
Handlar det om en framdörr tillkommer dessutom en adapterhylsa för att få den äldre (och mindre) låscylindern att passa i det större hålet på en nyare dörr.
Sen KAN man ju också göra på ett annat sätt (som är min favorit...)
Nyare dörr på äldre bil:
Gör ingenting åt dörrarna! Ta istället fram vinkelslipen och kapa ur en bit dörrstolpe (med monterat låsbleck) från en nyare bil. Kapa sedan ur samma del på den äldre bilen och svetsa dit den nyare biten så att man får den nyare sortens låsbleck.
Lite svets & pyssel men de nya låsen är lite smidigare + att det utan problem går att montera komplett centrallås......
-
Lät som ett himla jobb! Tackar för tipset Jon Erik. Samt hjälpen ni andra!