Manipulera mätarställning

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
D.E

Manipulera mätarställning

Inlägg av D.E »

Det är så att trippmätaren har gått sönder i min 240 '88. Jag har fått tag på en hel hastighetsmätare men mätaren står ca 3000 mil lägre än min. Går det att manipulera mätarställningen så att den matchar den i mitt nuvarande mätarhus?
'76 245L Turbo
'83 242DL
janneR
Kontakt:

Re: Manipulera mätarställning

Inlägg av janneR »

Allt går om man vill men är inte det onödigt krångel. I ditt fall så är det ju bara att vara ärlig om du nån gång säljer bilen och du lär ju bli trodd. :)

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Väldigt konstigt om det inte stämmer med uppgifterna på besiktningen bara. Då kan det bli krångel, enligt egen erfarenhet.
Vive la revolution pacifique!
Amarace

Inlägg av Amarace »

Modspojken skrev:Väldigt konstigt om det inte stämmer med uppgifterna på besiktningen bara. Då kan det bli krångel, enligt egen erfarenhet.

Varför skulle det vara konstigt? FInns inget krav alls på att det måste finnas kilometerräknare på bilen, bara hastighetsmätare. Och även om det funnits så spelar inte miltalen nån roll.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Instämmer, jag kom in med en mätare som stod helt annorlunda än den som satt i när bilen besiktigades sist och frågade faktiskt. Dom var bara intresserade om hastighetsmätaren funkade eller ej.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

You lucky bastards. Besiktningsmannen ville t o m skriva in det under "bra att veta". Men det var å andra sidan på en privat bilprovning. Offentligt ägda är förstås de bästa.
Vive la revolution pacifique!
GMS

Inlägg av GMS »

Tycker inte det är speciellt krångligt, man får helt enkelt ta ur hela huset och sedan plocka ur hastighetsmätaren, det kanske ger sig självt om du ser hur konstruktionen ser ut men man kan justera om siffrorna som man vill ha dom. Gjorde likadant när jag bytte instrument i -75an.
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Lite pilligt men inget avancerat. Om man vill kolla om det är rätt mätarställning är det lättare att kolla om alla plomber är orörda.
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

GMS skrev:Tycker inte det är speciellt krångligt, man får helt enkelt ta ur hela huset och sedan plocka ur hastighetsmätaren, det kanske ger sig självt om du ser hur konstruktionen ser ut men man kan justera om siffrorna som man vill ha dom. Gjorde likadant när jag bytte instrument i -75an.
På det gamla instrumentet är det en barnlek att ändra mätarställning :D dock är det lite jobbigare på de nyare då man där har klämt axeländarna så man inte ska kunna få ut dem ur sina hål.

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
D.E

Inlägg av D.E »

Jag har en skrotmätare som jag testat på. Axeln som siffrorna sitter på går inte att ta ur och siffrorna går inte att snurra på axeln genom att trycka på kuggarna, det känns som att allt kommer att gå sönder.
'76 245L Turbo
'83 242DL
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Ingen fara. Knacka bara ur axeln en bit så ser du hur det funkar.
AndersKarlsson

Inlägg av AndersKarlsson »

Räcker med att ta en liten mejsel mellan "hacken" på varje siffra och bända lite, det funkar fint.
Per Nilsson

Inlägg av Per Nilsson »

Modspojken skrev:Väldigt konstigt om det inte stämmer med uppgifterna på besiktningen bara. Då kan det bli krångel, enligt egen erfarenhet.
Besiktigade en en bil med digital kilometerräknare där alla siffrorna inte syntes
förklarade då vad det skulle stå.
Killen skrev in vad jag sa.
Så det verkar vara väldigt olika.
D.E

Inlägg av D.E »

Löste sig genom att jag plockade trippmätardelen från min fina mätare och satte i originalmätaren, så nu fungerar allting plus att mätarställningen är den ursprungliga. ;)
'76 245L Turbo
'83 242DL
Skriv svar