tjenare på min nya vinter bil satt jag på 5st extraljus. hade en 55amp på bilen. så förstod själv att det skulle bli jobbigt för den och driva allt. så jag satt in en 80amp i bilen men jag satt även in 100watts lampar i extraljusen. så det blev ju inte så mycket bättre då generator får jobba som fan när man tittar på voltmätaren. har ju även stereo och baslådan i bilen. så vad ska jag ha för det ska bli bra? om jag fixar en 100amp skulle den orka då ? Man är ju inte gjord av pengar heller.. lite fråga till kan det bli att extraljusen lysser sämre när generator inte hinner med å ladda allt ? känns som dom lysser när man har haft dom avslagna ett tag sen när man trycker på så lysser dom som fan. Sen känns det som det blir sämre ljusbild efter ett tag. eller kanske bara är jag :S ..
Tackar för svar !
Äger: 264 Te 77 -- 245 Transfer 79 -- 244 GLE 90 --945 GL 91 --
Hej ja om du tänker 5x100w extraljus +vanlig belysning std 150w bilens övriga = tändsystem bränslepump (el) 200 w. så har du ju 850w så om man slarvar räknar på effekt lagen så är det 85A. samt att generatorn ger INTE 100amp hela tiden utan bara 1 när den är kall 2 vid ett visst givet varvtal.
Det gäller att ha GROVA kablar till batteri. Samt ett batteri som klarar av att hantera detta typ gult optima = normal storlek alt 200 ah lastmaskins batteri i skuffen.Sen att ljuset gulnar beror ju på spännings fall. Om det är så att du inte har ström från generator/ batteri eller via kablar/ relä får du mäta fram.
Att du sen har dunka dunka med med slutsteg hjälper ju inte precis.
Det finns fina handbyggda generatorer med ca 200 amp uteffekt men kostar ju därefter ca 10000 + moms. Lycka till Mvh Hans.
hej en tanke har inte volvo 740 generator upptill på vänster sidan skulle dennas fäste gå att få ditt på en 240 så skulle man ju kunna köra med dubbla generatorer någon som vet något om detta?
självklart krävs längre rämmar men det borde ju gå att mäta sig fram till på biltema om det finns något pasande eller hur?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Remskiva från bil med AC och generator på AC-pumpens ordinarie placering?
Jag hade, om jag velat ha 5st extralysen, inte haft 100w lampor i mer än 1, max 2lysen. Jag tror faktiskt 55wattare som har ordentlig matning (ordentligt grova kablar, och ett elsystem som orkar med) levererar bättre ljus än 5x100w som kanske i slutänden får 11-12v spänning pga av diverse förluster.
En för klen kabel blir varm, och resistansen ökar när kabeln blir varm -> Vilket leder till att kabeln blir varmare och resistansen ökar -> Förlusterna ökar i onda cirkeln 2.0.. Det samt att generatorn är underdimensionerad kanske är grundproblemet i att du, TS, upplever att extraljusena lyser bättre då de varit avstängda en stund.
Tackar för alla svar. Xenon skulle jag inte vara helt fel. Men de finns inga pengar till de om jag ska ha det ialla fem
lite kul att "Djo" skrev där om dubbla generatorer. jag har tänkte fråga de. jag har ju ac på min 245a å de är ju en vinter bil så ac behöver jag inte och den funkar inte heller. har kollat och det ser ju ut att funka bra med dubbla. servo remen går ju på ac motor så byter jag till en generator med två spår så drivs ju servo och generatorn ju? skulle börja pilla med det här om dagen för att se om allt gick ihop. men hade bara en 80amp med ett remspår. så ska fixa fram en med dubbla remspår. jag ser då inga problem eller har jag missat något?
sen de här med ac kompressorn är den bara skruva bort ? något och tänka på?
/Mvh
Äger: 264 Te 77 -- 245 Transfer 79 -- 244 GLE 90 --945 GL 91 --
Som sagt, det kräver ombyggnation, du måste göra ett eget fäste för generatorn och servon och få det att fungera så du kan justera remspänning o.s.v.
AC-fästet är inte gjort för att ha en generator el liknande.