Sida 2 av 5
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 19 januari 2012, 08:56
av volvoyamha
in chock... '
Snacka om att detta blir ruskigt bra!!
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 19 januari 2012, 11:00
av JRPersson
hehe Tack!

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 19 januari 2012, 21:10
av AndersM
Ser väldigt bra ut det här bygget

. Är dock en modifiering du gjort som jag funderar på och det är pallbocksfästena i tröskellådorna som ju innebär att trösklarna blir rejält uppstyvade på 2 ställen per sida. Kan det vara godkännt i VOC? I Basreglementet punkt 1.3.4 står ju om domkraftsfästet som får egentillverkas utan att det riktigt preciseras hur och var (fast jag anar att de menar på befintlig domkraftsfästes ställe) så om man ska få det till att falla in under den punkten för i övrigt gäller ju att det som inte står i reglementet ska betraktas som förbjudet (Basreglementet under Allmänt) och göra egna fästen i tröskellådorna står det inte någon stans att man får vad jag har sett.
Se det inte som kritik från min sida utan jag vill bara uppmärksamma dig på att du i detta grymmt fina bygge inte får med något som inte är OK och måste ge dig på att modifiera på en nybyggd och nylackad bil utan att allt är OK från början.
Fortsätt annars i samma anda bygget igenom så blir denna 240 en riktig 940-killer
/Anders
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 20 januari 2012, 09:19
av JRPersson
AndersM skrev:Ser väldigt bra ut det här bygget

. Är dock en modifiering du gjort som jag funderar på och det är pallbocksfästena i tröskellådorna som ju innebär att trösklarna blir rejält uppstyvade på 2 ställen per sida. Kan det vara godkännt i VOC? I Basreglementet punkt 1.3.4 står ju om domkraftsfästet som får egentillverkas utan att det riktigt preciseras hur och var (fast jag anar att de menar på befintlig domkraftsfästes ställe) så om man ska få det till att falla in under den punkten för i övrigt gäller ju att det som inte står i reglementet ska betraktas som förbjudet (Basreglementet under Allmänt) och göra egna fästen i tröskellådorna står det inte någon stans att man får vad jag har sett.
Se det inte som kritik från min sida utan jag vill bara uppmärksamma dig på att du i detta grymmt fina bygge inte får med något som inte är OK och måste ge dig på att modifiera på en nybyggd och nylackad bil utan att allt är OK från början.
Fortsätt annars i samma anda bygget igenom så blir denna 240 en riktig 940-killer
/Anders
Det är en bra fråga det där!
Har diskuterat med flera "rallykompisar". Sedan har jag sett på flera vocare och det blir mer vanligare att man använder pallbocksfästen i just trösklarna, det var därför jag byggde för att jag såg att det var fler som gjort.
Men tillslut ringde farsgubben ut en tekniker ifrån sbf i annat ärende och som också kollade på frågor som jag hade om nya bygget, där av pallbocksfästena, han läste reglementet och sa att det egentligen inte ska vara några problem att bygga det, eftersom det inte står att man INTE får bygga i trösklarna!
Men jag har tänkt att kontakta Roger på Voc för att fråga andra frågor, ska även ta upp och kolla det med honom. Dumt av mig att inte kolla tidigare men gjort är gjort nu :/
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 20 januari 2012, 10:30
av AndersM
Då får du nog säga att det är dina nya domkraftsfästen som är i trösklarna o ha nån sådan konstruktion som ni svetsar ihop till domkraften så att det går att hissa där och att hålen sedan går att ha till pallpockar får vara en bonus. Står som sagt inte preciserat i punkt 1.3.4 VAR det egentillverkade domkraftsfästet får placeras eller hur det ska utformas så det blir nog det man får hänvisa till för är det ett pallbocksfäste som inte nämns i reglementet så ska väl bedömmningen vara att som det står under Allmänt att det som inte uttryckligen står ska betraktas som förbjudet.
Kan vara bra att ha original domkraftsfästen kvar att lyfta i men har man nu ersatt originallyftpunkterna med de i trösklarna så kanske man borde ta väck originalen för att hänvisa till sina nya lyftpunkter då det står i reglementet att man får ersätta originalen. Man ska nog höra med Roger på VOC först innan man kapar bort i onödan för någonstans ska man ju lyfta med medhavda domkraften i bilen vid en punktering eller så och det kanske är på stora domkraften på servicen som man kan ha tröskellådsfästet att lyfta med.
Sen är det ju hur han eller VOC-teknikerna ser på saken och hur teknikerna på enskild tävlingsbesiktning ser på tolkningen så grönt från VOC-ledningen kan ändå ge diskusioner ute på tävlingar. Men har du sett flera vocare ute på tävlingar med denna konstruktion så är det kanske OK.
Hoppas det inte blir problem nu när det redan är gjort på bilen men kolla upp vidare som du var inne på innan ni lackerar bilen där nere.
/Anders
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 20 januari 2012, 12:33
av JRPersson
Sådär nu har det pratats med Roger över telefon och det var inge problem alls att ha det så som jag byggt , enda jag behövde göra (som vi hade tänkt att göra) var är kapa bort en bit av original domkraftsfästena sedan svetsa en plåt över!
Han önskade lycka till med nya bygget och såg iframemot att få se det nya bygget live!
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 20 januari 2012, 12:58
av JRPersson
Kan göra en liten uppdate till!
Igår byte vi skärmkanter och en bit av inrehjulhuset bak på båda sidor, sedan slipa av skuffen och lacka den! Blev inte riktigt nöjd med lackningen , fick inte på färg överalt och det täckte lite dåligt så ska slipa ner det igen och dra på nytt sen!
// JR
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 20 januari 2012, 20:55
av AndersM
Bra att det var korrekt gjort med domkrafts/pallbocksfästena. Genom att kapa bort delar av originalfästena så ersätter du ju med dina nya men det kan ju ändå gå att lyfta med en vanlig garagedomkraft på de gamla om man inte förrintar dem helt och det kan ju vara bra om man bara har en vanlig garagedomkraft till hands och nån annan stans ska man ju lyfta för att få i pallbockarna.... Finns klart bakaxeln och kanske skyddsplåten fram under motorbalken men flera alternativa lyftpunkter är ju inte fel.
Drygt att behöva slipa ner bagagerummet igen, men ska det bli riktigt 100 så.... Riktigt hög nivå på bygget och helt färdig innan den går de första metrarna på grus hade den nog passat bättre som utställningsbil än att köras på smala grusvägar men med hjälmen på så växer hornen ut och den får prestera max

.
Vill man behålla den fina finishen någon tävling kan man ju alltid välja RS-tävlingar på asfalt i början så är det bara hem och spola av den o den ser fin ut igen för efter några grustävlingar så har mycket färg släppt från tex bakaxeln och tröskellådorna och golv blir blästrade. Men man bygger ju bilen för att den ska användas så det får man ta att finishen inte bibehålls så länge
Kommer fortsätta följa projektet mot färdig rallybil.
/Anders
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 20 januari 2012, 22:27
av Tommy^_
Slit inte ihjäl dig på finnishen! Man vet ju aldrig hur länge bilen överlever och då vill du inte ha lagt ner något fruktansvärt mycket jobb på finnish Det finns något som kallas racefinnish

Skämt o sido så ser det kanon ut på bilderna i varje fall!
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 21 januari 2012, 20:38
av mackan
Hej!
Skrev ett par rader i din förra tråd, och måste säga att ni fortsätter imponera! Ni jobbar ju fortare än en jäkla bilfabrik :p
Kul att titta på bilderna och läsa om framstegen!
Mvh Marcus
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 22 januari 2012, 12:33
av JRPersson
Tackar för alla kommentarer!
Vet att det "bara" är en rallybil men har växt upp med en väldigt pedandisk far som har byggt sjukt fina bilar innan min tid!
Så har det blivit att jag fortsatt i samma spår och jag gillar att ha lite för bra puts och endel tycker det är irriterande och endel inte.. Och många tror jag är "rädd" om bilen under tävling och inte vågar ta i, men lovar att den används..
Iallafall så har jag fått lite mer grejer från volvo, håller på och renoverar styrväxeln.
Sedan har jag fått tillbaka lite delar från blästring!
Länkarmar gjorde jag av mig med iallafall en 6-7 st på 11 tävlingar så det är bra att ha ligga på reserv =P

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 23 januari 2012, 22:12
av JRPersson
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 24 januari 2012, 00:09
av Joppe_Johndeere
Riktigt trevligt! Är det 2k lack på delarna?
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 24 januari 2012, 04:43
av Lina
Fint blir de.
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 26 januari 2012, 12:27
av JRPersson
Hälsa teamet´s nya medlem välkommen! =)

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 26 januari 2012, 13:18
av volvoyamha
Välkommen DZR

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 4 februari 2012, 12:59
av JRPersson
Ber om ursäkt om jag ej har hunnit uppdatera något men det har vart 150% i garaget så har knappt hunnit med datorn i överhuvudtaget, och kroppen är helt slut!
Nu står bilen iallafall i lackboxen och ska lackas på Måndag
Speedo från Svea Motor var och falsa skärmkanterna så inte däckena slits!
Bilen utanför lackboxen!
// JR
Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 4 februari 2012, 15:33
av Djo
Ser bra ut det här
trevligt med valsade skärmkanter

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 6 februari 2012, 15:42
av JRPersson
Nu är Rallybilen lackad!
Det ser grymt bra ut men jag håller på bilder ett tag! =) Vill hinna montera lite hähäh!

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )
Postat: 6 februari 2012, 20:03
av Kirre

tar du och gör i ordning min bil när din är klar?
