Sida 3 av 13
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 29 maj 2012, 20:25
av Kirre
jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 30 maj 2012, 21:59
av Ase
Vad tycket om du ms? Är det "svårt" att handskas med?
Kör du med edis-tändning?
Vad är det du saknar i ms eftersom du funderar på ett vems?
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 30 maj 2012, 22:29
av Ase
Kirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
Hur påverkas körbarhet genom att man flyttar fram bärarmarna?
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 1 juni 2012, 15:20
av Djo
Kirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
okej haha nä trode inte man skulle ha det men jag kan då gunga på bilen för hand så lite fjädring har jag kvar men skulle gärna ha coilovers men är ju så dyrt så kanske om man får råd skaffar man luftfjädring istället

men ojsan så off topic det häringa vart då jaja lycka till med bygget iallafal.

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 1 juni 2012, 23:53
av Kirre
Ase skrev:Vad tycket om du ms? Är det "svårt" att handskas med?
Kör du med edis-tändning?
Vad är det du saknar i ms eftersom du funderar på ett vems?
Lite mer säkerhets grejer som man kan koppla direkt till sprutet på vems, tex avgastemp. Dom är ganska lika att handskas med annars skulle jag tro, har bara suttit vid vems en gång.
Nä, jag kör med separata bmw spolar och wasted spark
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 1 juni 2012, 23:54
av Kirre
Ase skrev:Kirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
Hur påverkas körbarhet genom att man flyttar fram bärarmarna?
har nå me bump steering å göra
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 2 juni 2012, 00:00
av Kirre
Djo skrev:Kirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
okej haha nä trode inte man skulle ha det men jag kan då gunga på bilen för hand så lite fjädring har jag kvar men skulle gärna ha coilovers men är ju så dyrt så kanske om man får råd skaffar man luftfjädring istället

men ojsan så off topic det häringa vart då jaja lycka till med bygget iallafal.

Luftfjädring skulle va fint, men inte på en räcerbil om man nu kan kalla min för de.
Har spånat lite på de och de går att använda luft bälgarna till hytten från en volvo lastbil, frammåste man dock plocka bort krängningshämmaren och sätta en dämpare där istället. Sen behöver man ju en kompressor, tank och lite givare osv. Har sett en som använde ac kompressorn som kompressor till luftfjädringen.
Detta skulle va smidigt då de redan finns ac grejer till 240
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 7 juni 2012, 19:06
av Kirre
Fick tag på en jigg för volvo/zf så nu ska den bara svetsas

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, jigg zf låda
Postat: 10 juli 2012, 09:18
av Kirre
Har nu varit ute och provkört med 0.6-0.7bars laddtryck och de är riktigt bra drag i bilen. Ska bli ruskigt spännande att se hur den går med 1 bar till
Har också skaffat fuelcell, highflow bränslefilter, y-kors. Allt förstås med an-10 kopplingar. Saknar 2st vettiga pumpar nu
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, fjäderbens la
Postat: 11 juli 2012, 12:31
av Djo
Kirre skrev:Djo skrev:Kirre skrev:jo de är fram flyttat 5grader. Jo men då har du ingen fjädring överhuvudtaget
okej haha nä trode inte man skulle ha det men jag kan då gunga på bilen för hand så lite fjädring har jag kvar men skulle gärna ha coilovers men är ju så dyrt så kanske om man får råd skaffar man luftfjädring istället

men ojsan så off topic det häringa vart då jaja lycka till med bygget iallafal.

Luftfjädring skulle va fint, men inte på en räcerbil om man nu kan kalla min för de.
Har spånat lite på de och de går att använda luft bälgarna till hytten från en volvo lastbil, frammåste man dock plocka bort krängningshämmaren och sätta en dämpare där istället. Sen behöver man ju en kompressor, tank och lite givare osv. Har sett en som använde ac kompressorn som kompressor till luftfjädringen.
Detta skulle va smidigt då de redan finns ac grejer till 240
ne är inga racing saker men fint att kuna sänka höja bilen efter behov.

blir fint med bmw låda sen då i din.

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, jigg zf låda
Postat: 11 juli 2012, 19:51
av Kirre
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, bränsle syste
Postat: 21 juli 2012, 00:13
av Kirre
fick visst fäste och vred av kardan, har dock skaffat mig en ny lite stadigare.
Hoppas den håller, insåg även att de kanske inte är så dumt med kardan ringar!

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 21 juli 2012, 16:43
av Djo
Så det kan gå när haspen inte är på haha

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 24 juli 2012, 12:12
av Kirre
Djo skrev:Så det kan gå när haspen inte är på haha

yes kan de göra

Igår for bottenstocken i lådan så nu ska ja dit me bmw lådan
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 24 juli 2012, 15:48
av Djo
Kirre skrev:Djo skrev:Så det kan gå när haspen inte är på haha

yes kan de göra

Igår for bottenstocken i lådan så nu ska ja dit me bmw lådan
haha är nog bäst så minns ej men äre en 6växlad bmw låda eller?
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 24 juli 2012, 16:18
av Kirre
en 5 växlad bmw zf låda
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 24 juli 2012, 17:51
av Kadaver
Haha oj då

Rediga krafter inblandade för att vrida av en kardan, grym bil du har

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 24 juli 2012, 19:50
av Djo
Kirre skrev:en 5 växlad bmw zf låda
okej låter fint det

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 25 juli 2012, 20:20
av Ase
Ojoj, här var det mycket pulver

Härligt!!!!
Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 25 juli 2012, 22:09
av Samuel
Behövs inte så mycket kraft för att vrida av kardanen, Men kraften i motorn måste vara högre än fästet i bakdäcken, Jag lyckades vrida av min kardan med 122hk som bilen hade 1975.
Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad
