Skräptråden

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

GMS skrev:Herrejösses jag tror vi har fått en liten spambot på besök..
Den hälsade på även idag.. :? Tur att skräptråden ligger klistrad, annars så hade jag nog aldrig hittat på den bland alla skräpinlägg.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Har försökt hela dagen att få igång min monarped med flintamotor, ända livstecknet har varit två puffar.

Jag har putsat brytarna, bytt kondensator mot en som den har gått med tidigare, dock är den lite bucklig i botten så kan vara kortis i den. Innan bytet hade den svag gnista, nu har den hyfsad gnista som den borde starta med. Stiftet blir blött så bensin får den, dock vet jag inte om den kanske får för mycket för förgasaren flödar men den borde tända tycker jag när man stängt av kranen o torkat stifet några gånger. Börjar fundera på om det kan vara packboxarna på vevaxeln då det har blivit ett rätt rejält rökmoln efter den innan. Om den läcker vevhuskomp. startar den väl inte?

Detta började i höstas att den dog efter 300 meter som om bensinen tröt, den bara tappade kraft o sen inget liv.
Amarace

Inlägg av Amarace »

Tobbe skrev:Har försökt hela dagen att få igång min monarped med flintamotor, ända livstecknet har varit två puffar.

Jag har putsat brytarna, bytt kondensator mot en som den har gått med tidigare, dock är den lite bucklig i botten så kan vara kortis i den. Innan bytet hade den svag gnista, nu har den hyfsad gnista som den borde starta med. Stiftet blir blött så bensin får den, dock vet jag inte om den kanske får för mycket för förgasaren flödar men den borde tända tycker jag när man stängt av kranen o torkat stifet några gånger. Börjar fundera på om det kan vara packboxarna på vevaxeln då det har blivit ett rätt rejält rökmoln efter den innan. Om den läcker vevhuskomp. startar den väl inte?

Detta började i höstas att den dog efter 300 meter som om bensinen tröt, den bara tappade kraft o sen inget liv.
At du har gnista i det fria innebär inte att den orkar tända när du monterar tändstiftet.

Men iaf, fixa så att förgasaren fungerar först och främst. Sedan kan du ha fyllt vevhuset med bensin, då startar den aldrig utan surar ner sig på en gång. Och byt stiftet, stift nuförtiden verkar kunna dö om dom blir sura en gång. Dom orkar inte med att tända när man monterar dom.

Så det jag skulle göra, kolla så att brytare m.m. är bra. FIxa förgasaren. Sen dit med nytt stift och spring igång den på ettans växel (du får bra snurr på den då), men innan det så ska du springa med den på ettan utan tändstift monterat och bränslekranen stängd.

Är packboxarna dålig så läcke rju bränsleluftblandningen ut/tar tjuvluft/olja. Men den brukar inte bli sur på stiftet då.

En lite brutal metod jag brukar använda om dom surat ner sig är att ha en liten gasol/gasbrännare och elda nära stifthålet när man kickar, men det kan ju gå snett ;)
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Amarace skrev:
Tobbe skrev:Har försökt hela dagen att få igång min monarped med flintamotor, ända livstecknet har varit två puffar.

At du har gnista i det fria innebär inte att den orkar tända när du monterar tändstiftet.

Men iaf, fixa så att förgasaren fungerar först och främst. Sedan kan du ha fyllt vevhuset med bensin, då startar den aldrig utan surar ner sig på en gång. Och byt stiftet, stift nuförtiden verkar kunna dö om dom blir sura en gång. Dom orkar inte med att tända när man monterar dom.

Så det jag skulle göra, kolla så att brytare m.m. är bra. FIxa förgasaren. Sen dit med nytt stift och spring igång den på ettans växel (du får bra snurr på den då), men innan det så ska du springa med den på ettan utan tändstift monterat och bränslekranen stängd.

Är packboxarna dålig så läcke rju bränsleluftblandningen ut/tar tjuvluft/olja. Men den brukar inte bli sur på stiftet då.

En lite brutal metod jag brukar använda om dom surat ner sig är att ha en liten gasol/gasbrännare och elda nära stifthålet när man kickar, men det kan ju gå snett ;)
Jag hade väck cylindern o kollade vevhuset, där var blött av bensin men inte så att den var totaldränkt vet dock inte riktigt hur det ska se ut där normalt?

Brytarna filade jag och kollade så att dom öppnade och gick ihop bra. Förgasaren bytte jag flottör på förra året eller nåt, var en beg. flottör med ny nål, vet inte om nålen var rätt för den fick jag fila till rätt längd. Har gjort rent förgasaren o så men får inte den att funka riktigt, får testa o sätta ny packning i locket.

Jag har sprungit som en idiot med den, har en hyfsat brant backe här så man får rejält snurr i motorn. Men sur blir den för det sprutar bensin i avgasporten när jag testade utan avgasrör. Har kickat utan tändstift dock inte rullat. Men efter man har luftat ut överflödet ska jag sätta på kranen efter eller ska jag försöka starta med kranen avstängd?

Jag tänkte faktiskt på metoden med brännare dock har jag inte tillgång till sånt.
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Om nån söker mej ang delar jag annonserat ut så får ni tyvärr vänta lite då jag fick en stroke i fredag så jag har bara helgpermis och ska tillbaka i morron. Allt står inlåst så inget bör kunna röra på sej då bara jag har nyckel dit.
Amarace

Inlägg av Amarace »

Ojdå Lasse, Krya på dig och ta det lungt så du återhämtar dig ok.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
GMS

Inlägg av GMS »

Ojoj verkar bara vara tråkigheter för dig :o krya på dig!
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Ingen större fara, bara lite genomgång av skallen och sånt. Behövs lite formattering då hår-disken börjar bli gammal. Tur jag hade min lille en att köra på. Telia ville inte lämna ut min kod till pinnen, så jag kör med brorsans från Tele 2.
Götesson

Inlägg av Götesson »

Kan någon förklarar för mig hur man lägger till extra text i tråd namnet. Jag hittar inte var man gör det.
Så man kan skriva en liten hint av vad det nya inlägget handlar om.
// Benjamin Filip Götesson
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Götesson skrev:Kan någon förklarar för mig hur man lägger till extra text i tråd namnet. Jag hittar inte var man gör det.
Tryck på ändra på ditt första inlägg i tråden så ska det funka.
Götesson

Inlägg av Götesson »

Tobbe skrev:
Götesson skrev:Kan någon förklarar för mig hur man lägger till extra text i tråd namnet. Jag hittar inte var man gör det.
Okej. Så jag ändrar rubriken där och sedan gör ett nytt inlägg då?
// Benjamin Filip Götesson
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Götesson skrev:
Tobbe skrev:
Okej. Så jag ändrar rubriken där och sedan gör ett nytt inlägg då?
Japp, då ska det bli rätt.
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

På sätt och viss skönt att äntligen få en diagnos, då folk har påstått en del elaka saker om mej och min sjukdom. Infektionskliniken på HS hade haft ett möte idag där man gick igenom dom bilder man tog på mina lungor. Har en stor tumör nånstans som dom såg och ringde mej när jag var på skroten. Blev utskriven i går så det var tur jag inte fick beskedet när jag låg inne. Dom ville ha den borttagen snarast, men det blir åtminstone inte under kommande helg. :roll:
Volvo244gl
Kontakt:

Inlägg av Volvo244gl »

Var på marknaden i Nossebro idag och lite saker fick följa med hem bl.a.

1 st R-sport ratt med nav till 240 i ett mycket fint skick
1 st Roma sportratt med nav i mycket fint skick
V+H tröskellist till 262/264 med krom i dammiga men skadefria
Ny farthållarsats i kartong till 240
Ny sats Volvo original hållare för bensindunk till 240 för bagaget
2 st satser TWC laddningsregulator 1 ny och 1 beg
Och lite mera roliga saker :) var en trevlig dag och bra väder i alla fall.
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Stavar och skriver emellanåt som ett barn, men det beror tydligen enligt läkarna på min fd stroke. Ska hämta ut nån medicin som heter Trombyl idag så vi får se om den hjälper. Ha överseende med en gammal forumit. :oops:
Laban

Inlägg av Laban »

Vi ska försöka, Lazze ;)
GMS

Inlägg av GMS »

Är det någon forumit som vet om det går att få tag på nya lister till dom öppningsbara sidorutorna på 242? Dom som satt på orginal var torra och hade krympt... :oops:
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

På väg från sjukhuset såg jag en 245 med 242-dörrar som tydligen fortfarande var i trafik för nån begravningsfirma. Såg mycket fräsch ut för sin ålder. Tror den hade HPP 399 (eller nåt liknande) om nån orkar kolla upp den. Svart som graven.
Petrolhead

Inlägg av Petrolhead »

Idag blev de en televerkare hemkörd. besiktad med 2:or på lite rost o broms.
En 88:a var det.
Tycker dock de är konstigt att de sitter 4 växlad låda i den o ingen servostyrning :shock:
Ska fixa iordning den till bra bruksskick då min 244 snart går i graven pga rostrostrost..... :(
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
D.E

Inlägg av D.E »

Har inte alla televerkare M45 och servolöst? Tror det ska sitta diffbroms också.
'76 245L Turbo
'83 242DL
Skriv svar