För några veckor sedan åkte jag för att titta på några Hydra-fälgar som låg ute till försäljning på Blocket till ett överkomligt pris. Efter att ha lämnat trygga, hemtrevliga Redbergslid och begivit mig till (*rys*) Högsbo visade det sig att säljaren var mycket pratsam och dessutom intresserad av Volvos 240-serie. Han kikade lite på Lille Gubben (min GL -87) och nämnde att det stod en 240 någon halvannan kilometer bort på en parkering. Han hade försökt köpa denna bil en gång i tiden men ville inte ge det som begärdes (5000 pistoler). Sedan dess hade den tydligen bara stått.
- Vi kan åka och titta på den om du vill, sade säljaren efter att jag köpt fälgarna och betalat.
- Visst, svarade jag även om jag inte riktigt förstod varför HAN skulle visa en bil som inte var hans. Vi åkte söderut längs skumma gator parallellt med Dag Hammarsköldsleden. Och där stod den mycket riktigt på en dåligt upplyst plats utanför en tråkig hyreskasern i tegel: en mörkblå 244 med beige inredning och automatlåda. Svårt oxiderad i lacken förstås och med stulet avgassystem och katt, men ingen rost vad jag kunde se och med bara 14 500 mil på mätaren (knappt inkörd alltså).
- Jag kommer till och med ihåg vad ägaren heter, utbrast den oerhört ivrige fälgsäljaren som verkade mån om att jag skulle köpa bilen och rädda den undan ett hemskt öde. Själv hade han nog med bilar menade han, och skulle dessutom lämna Göteborg och flytta till sydligare nejder.
Dagen efter ringde jag upp bilens ägare.
- Det är min pappas gamla bil som bara har stått still sedan han gick bort för några år sedan. Fraktar du bort bilen får du den!
Och så blev man med en 240 till. Efter lite meckande med bränslepumpsrelät och lossknackning av frambromsar körde jag bilen till mina svärföräldrar i Lindome. Utan avgassystem lät den förstås som ett reaplan..
Jag ska se till att ställa bilen i ordning igen, tvätta, putsa, feja och smårenovera. Vi får se vad det hela slutar, den här typen av projekt har ju en tendens att bli mer och mer seriösa ju längre tiden går.
Nu ser den ut såhär. Ingen rolig syn än så länge men i alla fall rentvättad från alger och grovsmuts.

Smuts och skit

En bil helt utan smaklös lyx, om man inte räknar denna yttertemperaturmätare

"Ny" katalysator inköpt.

Original tygmattor från Bil och Truck - efter tvätt ska de i igen!

En stackars trött backspegel