Volvo 240 POLAR
-
Volvo 240 POLAR
Hej!
Visst har frågan varit uppe tidigare år men nu finns inga svar när man söker.
Vilken standardutrustning hade dessa?
Visst har frågan varit uppe tidigare år men nu finns inga svar när man söker.
Vilken standardutrustning hade dessa?
-
Re: Volvo 240 POLAR
Exteriört var väl grillram i samma kulör som bilen ett utmärkande drag?
-
Officiellt var väl detta endast för Italien-marknaden på 240. Står en 245 på Volvo-museet. Bäst är nog att försöka jaga efter en broschyr därifrån eller om du kan lite italiano prova med nåt bilforum där.
-
Tack för info!
Är inget vidare på min italiano men ska försöka luska lite. Har en granne som har en 245 Polar 1992 från Holland och jag blev nyfiken på vad som kan vara speciellt med dem (notera granne med norrlandsmått = inte bara prommenera över vägen o kika
)
Är inget vidare på min italiano men ska försöka luska lite. Har en granne som har en 245 Polar 1992 från Holland och jag blev nyfiken på vad som kan vara speciellt med dem (notera granne med norrlandsmått = inte bara prommenera över vägen o kika

-
- Kontakt:
240 Polar från början av nittiotalet är enkelt sagt en snikversion av 240 DL. Såldes först på den italienska marknaden för att få liv i försäljningsstatistiken igen. Blev en stor framgång. Sedan introducerades 240 Polar även på andra marknader som till exempel på den nederländska marknaden. Även här var den en snikversion och även här blev den en succé.
På den italienska marknaden såldes även 240 Super Polar som är en lyxmodell med bland annat skinnklädsel och lättmetallfälgar.
Förväxla inte Polar med Classic.
På den italienska marknaden såldes även 240 Super Polar som är en lyxmodell med bland annat skinnklädsel och lättmetallfälgar.
Förväxla inte Polar med Classic.
-
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=71563
"Tog en snabb koll på en italiensk annonssida, hittade en 940 Super Polar 1994
Som hade följande utrustning:
Air conditioning, heated seats, power locks, alloy wheels, ABS, driver airbag, front fog, CD Player"
Jag tror det är ungefär som en SE utrustad?
"Tog en snabb koll på en italiensk annonssida, hittade en 940 Super Polar 1994
Som hade följande utrustning:
Air conditioning, heated seats, power locks, alloy wheels, ABS, driver airbag, front fog, CD Player"
Jag tror det är ungefär som en SE utrustad?
-
Jag läste på en engelsk sida att polar var en snålversion där det inte fanns något utom det nödvändigaste(rumpvärme) så det inte fanns något som kunde krångla i -40.. men kan minnas fel...
Har för mig att det oxå stog att de hade svarta lister och helsvart ribbgrill så det inte fanns något som kunde rosta..
//Andreas
Har för mig att det oxå stog att de hade svarta lister och helsvart ribbgrill så det inte fanns något som kunde rosta..

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Kontakt:
Ja, både 240 Polar och Super Polar hade svarta listor och en svart grill. Och återigen en 240 Polar är en snikversion med enkel inredning och ett fåtal kulörer och en Super Polar en lyxversion med lyxig interiör och i princip metallic lack. Men det fina med herrgårdsvagnarna av 240 Polar och Super Polar var de så kallade roof rails som de hade som standardutrustning.
-
Kanske är en 240 Torslanda du menar?DandanRacing skrev:Jag läste på en engelsk sida att polar var en snålversion där det inte fanns något utom det nödvändigaste(rumpvärme) så det inte fanns något som kunde krångla i -40.. men kan minnas fel...
Har för mig att det oxå stog att de hade svarta lister och helsvart ribbgrill så det inte fanns något som kunde rosta..![]()
//Andreas
-
- Kontakt:
Tørslanda (ja, med ø!) är lyxigare än en Polar och hade en massa stripes på sidorna. Såldes i Storbritannien.
-
Aha, Tack för era svar! Hur ser man skillnad på en SUPER Polar och en vanlig? utrustningsmässigt bara alltså? Grannens bil har Scorpiusfälgar, rails (som ni sagt) och Mörkblåmetallic, mer än så har jag inte sett 
Registreringsnummer:CDNXXX
Fabrikat:VOLVO 240 POLAR
Färg:MBLÅ
Fordonsslag:PB
Fordonsår:1992
Fordonsslagsklass:I
Chassinummer:YV1245883NXXXXXXX (245 B230F M47?)

-
Du Wietze.Det finns möjligtvis ingen bild på Törslanda versionen?
Jag ska faktiskt till holland 12/5 och ett par dagar framåt och besöka bla Arianne i (nu får vi se hur det går med stavningen) Herhougewarth.Du vet säkert vem jag menar säljer Mycket volvo och hämtat flitigt i sverige.Vi är bara 2st som kör volvo en duett och jag 245. Ursäkta offtopic. Mvh Hans
Jag ska faktiskt till holland 12/5 och ett par dagar framåt och besöka bla Arianne i (nu får vi se hur det går med stavningen) Herhougewarth.Du vet säkert vem jag menar säljer Mycket volvo och hämtat flitigt i sverige.Vi är bara 2st som kör volvo en duett och jag 245. Ursäkta offtopic. Mvh Hans
-
schassen skrev:Du Wietze.Det finns möjligtvis ingen bild på Törslanda versionen?

Verkar bara vara 245or? Och Bara röda och silvriga bilar?

-
Super polaren har ett emblem på framskärmarna stax under sidoblinkersen "SUPER"Martin G skrev:Aha, Tack för era svar! Hur ser man skillnad på en SUPER Polar och en vanlig? utrustningsmässigt bara alltså? Grannens bil har Scorpiusfälgar, rails (som ni sagt) och Mörkblåmetallic, mer än så har jag inte sett
-
- Kontakt:
Borde alltså vara en Super Polar. En Polar har den biligaste tyginredningen och stålfälgar. En Super Polar från Italien ska bland annat ha ABS, skinnklädsel och luftkonditionering.Grannens bil har Scorpiusfälgar, rails (som ni sagt) och Mörkblåmetallic, mer än så har jag inte sett
Du menar säkert Nordicar i Heerhugowaard. De har en bild på en 245 Polar: http://pics.auto-commerce.eu/ac0396/fot ... 866101.JPG och en 245 Super Polar utan roofrails: http://pics.auto-commerce.eu/ac0396/fot ... 897301.JPGoch besöka bla Arianne
Tack för bilden. Behöver inte jag lägga upp enVerkar bara vara 245or? Och Bara röda och silvriga bilar?

Ja, se länk till bilden ovan.Super polaren har ett emblem på framskärmarna stax under sidoblinkersen "SUPER"
-
Du menar säkert Nordicar i Heerhugowaard. De har en bild på en 245 Polar: http://pics.auto-commerce.eu/ac0396/fot ... 866101.JPG och en 245 Super Polar utan roofrails: http://pics.auto-commerce.eu/ac0396/fot ... 897301.JPGoch besöka bla Arianne
Absolut Menar jag det.MvhHans.
-
-
Tack för alla svar!

-
Blev kontaktad av grannen nu, bilen ska säljas, väntar spänt på bilder på bilen
Tror tyvärr att det bara är en vanlig Polar, men frågan är ju om det finns någon rost 

-
Jag är lycklig ägare till en Volvo 245 Super Polar -92 Tropicgrön. Har ägt den sen -07 då hade den gått 13000.
Den har ett Super emblem under sidoblinkersna och ett Polar på bakluckan. Min är 100% rostfri med mkt utrustning.
Skinninredning , Ac, Abs, el-hissar, el-speglar och värme i speglarna, värmestolar, Scorpion alu fälgar. Har eftermonterat detta. Mittarmstöd, lastgaller, insynsskydd, drag, nackkuddar.
Den har ett Super emblem under sidoblinkersna och ett Polar på bakluckan. Min är 100% rostfri med mkt utrustning.
Skinninredning , Ac, Abs, el-hissar, el-speglar och värme i speglarna, värmestolar, Scorpion alu fälgar. Har eftermonterat detta. Mittarmstöd, lastgaller, insynsskydd, drag, nackkuddar.