Byta avgassystem efter kat

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Dextre

Byta avgassystem efter kat

Inlägg av Dextre »

Mycket enkel fråga sannolikt men jag begriper inte riktigt.

Röret före bakre ljuddämpare måste bytas och infästningen vid ljuddämparen säger mig att jag måste byta den med. Då känns ett komplett system efter kat som rimligast. När jag tittar på röret som kommer ut bakåt från katen är det ju svetsat fast. På framsidan, röret som går in i kat finns en klämma med skruvar etc. Är det meningen att man skall skära av röret som kommer ut från kat och montera därifrån och framåt? Lämna en skarv helt enkelt och trä på det nya röret? Eller måste någon svetsa den första delen?
Modspojken

Re: Byta avgassystem efter kat

Inlägg av Modspojken »

Dextre skrev:Mycket enkel fråga sannolikt men jag begriper inte riktigt.

Röret före bakre ljuddämpare måste bytas och infästningen vid ljuddämparen säger mig att jag måste byta den med. Då känns ett komplett system efter kat som rimligast. När jag tittar på röret som kommer ut bakåt från katen är det ju svetsat fast. På framsidan, röret som går in i kat finns en klämma med skruvar etc. Är det meningen att man skall skära av röret som kommer ut från kat och montera därifrån och framåt? Lämna en skarv helt enkelt och trä på det nya röret? Eller måste någon svetsa den första delen?
Ungefär såhär ser det ut från motorn räknat:

* Grenrör

* Främre avgasrör fäst i grenrör med pinnbult och med packning emellan.

* Katt, fäst i främre avgasrör med pinnbult och med packning emellan.

* Svetsat rör från katt och bakåt, del av katalysatorn kan man säga. Ska inte kapas eller röras.

* Halvsats som börjar med bakre ljuddämpare med rörstump. Denna stump träs över kattens svetsade rör och fästs med avgasklämma (medföljer halvsatsen som man kan köpa på Bilia t ex).

Du ska inte svetsa eller kapa eller något sådant, bara lossa bakre ljuddämparen (och resten av halvsatsen) från det rör som sitter svetsat i katten och går bakåt. Det kan sitta hårt även om du lossat klämman men brukar lossa efter lite bankande med handslägga och möjligtvis sprut med 5-56. Det gör ju ingenting om ljuddämparen tar stryk då den ska bytas.
Vive la revolution pacifique!
PH_

Inlägg av PH_ »

"Rostflasher" är guldvärt om delarna så att säga gift ihop sig med härlig Fe(III).

Finns CRC
Bild

Eller biltema
Bild

Båda gör sitt jobb och kylspränger rosten. Varva gärna med värme och lite goa slag från handsläggan så släpper det mesta.
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

vad är det för fel med vinkelslipen?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
Dextre

Inlägg av Dextre »

Det gick bra att hamra ur främre ljuddämparen efter ett antal slag. Så bytet är klart.

Jag kunde dock notera att mellanröret ligger rätt nära bensintanken som det är nu. Vill man undvika det måste man dra ur det röret lite ur bakre ljuddämparen och fästa om. Jag vet inte om jag är så sugen på att ha rören halvinskjutna. Man märker inget ljud när man gasar eller kör tomgång som tyder på att det stöter emot, men man kan knappt se glipan mellan tanken och röret. Och avgasröret är ju rätt varmt när man kör. Är tanken väl isolerad på Volvo? Kanske lite väl nojigt tänkt av mig.
Skriv svar