Hur är den numera ? Ska byta kamrem mm i sommar så jag köpte lite prylar på Volvo. Remspännaren kostade nästan 500.- nu och var märk Made in Slovakia!
Butikspersonale har rätt att ge upp till 10% rabatt på delar om dom är på bra humör.
Kvaliten på reservdelar Original
-
Re: Kvaliten på reservdelar Original
Enl. en kollega i bilbranchen som bara mekar volvo tidigare anställd på volvo.Och som stor förespråkare av orginal altså han då.Kvaliteten har blivit sämmre överlag men vissa saker hävdar han och då speciellt på 240 bör vara orginal.det jag kommer på är bla lamdasond samt luftmassemätare.Vet inte varför och kan inte motivera det heller.mvh Hans
-
- Kontakt:
En sak stötte jag på medan jag jobbade med min -88b. Jag brukar ofta köpa original, speciellt kamrem och spännare, packboxar samt bussningar och en hel del andra grejor men en sak stätte jag på där kvaliten var tveksam jämfört med vad som fanns hos trredjepartare och det var kylaren. Den hade "stomme" i sopig aluminium som dessutom hade ogradade kanter så där fick det bli en Nissens kylare i stället som verkade klart mer förtroendeingivande.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-

Exempel:
Efter tre år var damaskerna till bromsoket helt söndertorkade
bilen körs bara något hundratal mil vid vackert väder.
Damaskerna på orginaloket från 88 (inte det som byttes utan ett annat ok på bilen)
så är gummit helt och fint.
Vattenpumpen på 84:an byttes efter 25år då tätningen mot toppen blivigt hård och läckte någon droppe tänkte att jag byter hela pumpen. Vilket misstag

För att ytterligare påskina vilken devalvering som Volvo utfört.
Så i en Volvokatalog från 80talet så visas skilnaden mellan orginal och pirat.
Det roliga är att Volvo hyllar sitt gjutna pumphjul och klankar ner på piratets pumphjul i bockad plåt.
Går du in till Volvo och köper en vattenpump så gissa vilken modell du får av pumphjul.
Tidigare har jag levt efter tesen byt delar när de har hängt med en längre tid innan de havererar så håller det och man kan köra problemfritt och slipper tråkiga oplanerade mekövningar utanför garaget.
Det är inte utan att man börjar tänka. Byt inte bort Volvokvalitèn bit för bit med nya sämre delar.
Vänta tills det blir absolut nödvändigt.
Eller har jag bara haft otur?
Någon som har en uppfattning om det som GCP nyproducerar.
-
just gummi har blivit sämmre på alla på alla bilmärken bussningar och däck.
Anledningen är miljö och hälsa stavas h-oljor och är om inte förbjudna så reducerade.Om jag tittar på min yrkesbit (usa bilar) så när jag best typ motorfästen till äldre bilar så tillverkas dom i indien och funkar för där finns inte dom miljökraven.Jo jag vet att det tillverkas pryttlar överallt som som spännaren nämd i tråd ovan slovenien malasia osv osv.Men det är väl den globala billighetsivern mvh Hans.
Anledningen är miljö och hälsa stavas h-oljor och är om inte förbjudna så reducerade.Om jag tittar på min yrkesbit (usa bilar) så när jag best typ motorfästen till äldre bilar så tillverkas dom i indien och funkar för där finns inte dom miljökraven.Jo jag vet att det tillverkas pryttlar överallt som som spännaren nämd i tråd ovan slovenien malasia osv osv.Men det är väl den globala billighetsivern mvh Hans.
-
Ger mej sjutton på att det är samma spännare Biltema säljer, för det stod inte Volvo nånstans på den som det alltid gjort på originaldelar förr. Kvittar nog om man börjar handla mer delar på Biltema och glömmer Volvos gamla ideologi (om den nu inte längre fungerar).
- Joppe_Johndeere
Just när det gäller 8v motorerna tycker jag man minst likabra kan köpa det billigaste marknaden har att ge en än som att köpa Volvo original när det gäller i kamremsväg då det spelar ingen större roll om den skulle pajja eller ej 

No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
-
- Donator
Joppe_Johndeere skrev:Just när det gäller 8v motorerna tycker jag man minst likabra kan köpa det billigaste marknaden har att ge en än som att köpa Volvo original när det gäller i kamremsväg då det spelar ingen större roll om den skulle pajja eller ej
beror lite på där.. men visst jag instämmer helt
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna