Huvudbromscylinder pajade för tre år sen, sedan dess har bilen stått.
Nu har jag gett mig fan på att den ska rulla igen så jag köpte en ny huvudbromscylinder och ska börja lufta.
Först provade jag med en backventil och flaska av typen Biltema, höger bak, men det gick inte alls... Så jag hämtade sambom som fick pumpa och då provade jag vänster fram bara för att se om det kommer olja och där gick det bra.
Men samtidigt hör jag ett pysande ifrån bromsservon? Pedalen känns hyffsat stum halvvägs men sen går den till ett läge och då sjunker den som en stock. Pedalen "hackar" hela vägen också...
Nu har jag inte luftat alla bromsar utan ska göra det ikväll men frågan är om det är värt det om servon pyser? Och hur ska jag lufta huvudbromscylindern?
Problem med byte och luftning av bromsar 244 -88
-
-
Re: Problem med byte och luftning av bromsar 244 -88
Sök i forumet det finns ett ganska nytt inlägg om bromsluftning.Att det pyser i servot gör inget just nu förutsätter att du menar med motor av.Mvh Hans.
-
schassen skrev:Sök i forumet det finns ett ganska nytt inlägg om bromsluftning.Att det pyser i servot gör inget just nu förutsätter att du menar med motor av.Mvh Hans.
Jag har koll på i vilken ordning man ska lufta bromsarna, har sett flera skisser på det. Och de olika metoderna som finns...
Min egentliga fråga var om det är fel på bromsservon eftersom den pyser men det svarade du ju på. Så då kan fortsätta med luftningen.
Min andra fundering är den om man ska lufta huvudbromscylindern på något särskilt sätt? Eller luftas den samtidigt som bromsoken?
- Posse
- Donator
Åtminstone vad jag vet finns inga luftningsnipplar/-möjligheter på huvudbromscylindern.ergo1024 skrev:schassen skrev:Sök i forumet det finns ett ganska nytt inlägg om bromsluftning.Att det pyser i servot gör inget just nu förutsätter att du menar med motor av.Mvh Hans.
Jag har koll på i vilken ordning man ska lufta bromsarna, har sett flera skisser på det. Och de olika metoderna som finns...
Min egentliga fråga var om det är fel på bromsservon eftersom den pyser men det svarade du ju på. Så då kan fortsätta med luftningen.
Min andra fundering är den om man ska lufta huvudbromscylindern på något särskilt sätt? Eller luftas den samtidigt som bromsoken?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
-
- Kontakt:
Kanske denna tråd kan vara till hjälp.
http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... =28&t=1324
Mvh Janne
http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... =28&t=1324
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Hehe, jag har nu svart bälte i Volvo 240s bromssystem...
Kolla först så inga ok kärvar, jag var övertygad om att jag inte hade det..
Men jag skruvade av alla ok och tryckte tillbaka kolvarna & motionerade, då fann jag en kolv i framok som kärvade. Vilket medförde att skivan flexade, då blir bromsarna aldrig bra.
Sen är det bara lufta enligt schema, en helvetiskt massa gånger..
När du fått schysst pedalväg (6cm vid avstängd motor)
-Ta en provtur
Annars är det, lufta, lufta, lufta, lufta...
Sen tycker Haynes att man ska lufta på ett sätt, Volvos äldre häfte ett annat, Volvos nyare häfte ett tredje...
Jag gjorde alla 3... och 5L bromsvätska gick åt...
Mvh
Kolla först så inga ok kärvar, jag var övertygad om att jag inte hade det..
Men jag skruvade av alla ok och tryckte tillbaka kolvarna & motionerade, då fann jag en kolv i framok som kärvade. Vilket medförde att skivan flexade, då blir bromsarna aldrig bra.
Sen är det bara lufta enligt schema, en helvetiskt massa gånger..
När du fått schysst pedalväg (6cm vid avstängd motor)
-Ta en provtur

Annars är det, lufta, lufta, lufta, lufta...
Sen tycker Haynes att man ska lufta på ett sätt, Volvos äldre häfte ett annat, Volvos nyare häfte ett tredje...
Jag gjorde alla 3... och 5L bromsvätska gick åt...
Mvh