Sida 1 av 1

Problem med byte och luftning av bromsar 244 -88

Postat: 28 augusti 2012, 06:51
av ergo1024
Huvudbromscylinder pajade för tre år sen, sedan dess har bilen stått.
Nu har jag gett mig fan på att den ska rulla igen så jag köpte en ny huvudbromscylinder och ska börja lufta.

Först provade jag med en backventil och flaska av typen Biltema, höger bak, men det gick inte alls... Så jag hämtade sambom som fick pumpa och då provade jag vänster fram bara för att se om det kommer olja och där gick det bra.

Men samtidigt hör jag ett pysande ifrån bromsservon? Pedalen känns hyffsat stum halvvägs men sen går den till ett läge och då sjunker den som en stock. Pedalen "hackar" hela vägen också...

Nu har jag inte luftat alla bromsar utan ska göra det ikväll men frågan är om det är värt det om servon pyser? Och hur ska jag lufta huvudbromscylindern?

Re: Problem med byte och luftning av bromsar 244 -88

Postat: 28 augusti 2012, 06:59
av schassen
Sök i forumet det finns ett ganska nytt inlägg om bromsluftning.Att det pyser i servot gör inget just nu förutsätter att du menar med motor av.Mvh Hans.

Re: Problem med byte och luftning av bromsar 244 -88

Postat: 28 augusti 2012, 09:03
av ergo1024
schassen skrev:Sök i forumet det finns ett ganska nytt inlägg om bromsluftning.Att det pyser i servot gör inget just nu förutsätter att du menar med motor av.Mvh Hans.

Jag har koll på i vilken ordning man ska lufta bromsarna, har sett flera skisser på det. Och de olika metoderna som finns...
Min egentliga fråga var om det är fel på bromsservon eftersom den pyser men det svarade du ju på. Så då kan fortsätta med luftningen.

Min andra fundering är den om man ska lufta huvudbromscylindern på något särskilt sätt? Eller luftas den samtidigt som bromsoken?

Re: Problem med byte och luftning av bromsar 244 -88

Postat: 28 augusti 2012, 22:22
av Posse
ergo1024 skrev:
schassen skrev:Sök i forumet det finns ett ganska nytt inlägg om bromsluftning.Att det pyser i servot gör inget just nu förutsätter att du menar med motor av.Mvh Hans.

Jag har koll på i vilken ordning man ska lufta bromsarna, har sett flera skisser på det. Och de olika metoderna som finns...
Min egentliga fråga var om det är fel på bromsservon eftersom den pyser men det svarade du ju på. Så då kan fortsätta med luftningen.

Min andra fundering är den om man ska lufta huvudbromscylindern på något särskilt sätt? Eller luftas den samtidigt som bromsoken?
Åtminstone vad jag vet finns inga luftningsnipplar/-möjligheter på huvudbromscylindern.

Re: Problem med byte och luftning av bromsar 244 -88

Postat: 29 augusti 2012, 00:46
av janneR
Kanske denna tråd kan vara till hjälp.

http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... =28&t=1324

Mvh Janne

Re: Problem med byte och luftning av bromsar 244 -88

Postat: 26 november 2012, 07:56
av klang
Hehe, jag har nu svart bälte i Volvo 240s bromssystem...

Kolla först så inga ok kärvar, jag var övertygad om att jag inte hade det..
Men jag skruvade av alla ok och tryckte tillbaka kolvarna & motionerade, då fann jag en kolv i framok som kärvade. Vilket medförde att skivan flexade, då blir bromsarna aldrig bra.

Sen är det bara lufta enligt schema, en helvetiskt massa gånger..
När du fått schysst pedalväg (6cm vid avstängd motor)

-Ta en provtur :)


Annars är det, lufta, lufta, lufta, lufta...

Sen tycker Haynes att man ska lufta på ett sätt, Volvos äldre häfte ett annat, Volvos nyare häfte ett tredje...
Jag gjorde alla 3... och 5L bromsvätska gick åt...

Mvh