Hejsan min generator lade av bestämde mig att skaffa en helt ny men lite mer kräm än 65amp skulle vara trevligt. Biltemas 100amp generator kostade ca 50kr mer än en orginal till 244a från biltema. Det skulle ju vara trevligt tog måtena på generator den gammla. For sedan till biltema och bad dom bakom disken ploka fram en 100amp uneversal generator så jag kunde se om den pasade till min bil. Till min stora glädje stämde alla måten alltså vill ni ha en bifigare generator så har biltema en 100amp uneversal som passar rakt av. Är bara att flytta över gammla kondensator och koppla in den rätt så funkar det
Biltemas genratorer och startmotorer kommer från Bosch så man behöver nog inte vara rädd för kvaliten heller.
Mvh Erik.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Götesson skrev:Det låter ju för bra för att vara sant. Du har monterat o tetstat med då?
Tack för tipset
Självklart sitter den där och är testad hade alldrig rekomenderat eller tipsat om något jag inte hade varit hundra på det fungerar jätte bra hamnar något närmare motorn men inte så det tar i och skapar problem är bara att ta bort gammla montera den gammlas kondensator på nya generator och koplla in allting som det ska sen fungerar det.
Varsågod alltid roligt när man kan tipsa andra om saker och ting som funkar.
har en 244 1992års model med b230f om det skiljer något direkt i infästning på olika motorer vet jag ju dock inte.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Det är ju bara att gå in på Biltemas hemsida... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-63627/
Tänk på en sak bara: "Bosch-typ" innebär inte att den kommer från Bosch utan bara att den är av samma typ som en från Bosch.
Djo skrev:Biltemas genratorer och startmotorer kommer från Bosch så man behöver nog inte vara rädd för kvaliten heller.
Men det behöver inte innebära att den är dålig för det! Vill man bums ha Bosch kan man ju alltid leta på skroten efter en från en 940. Brukar väl gå för en femhundring och uppåt....
Jon-Erik skrev:Det är ju bara att gå in på Biltemas hemsida... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-63627/
Tänk på en sak bara: "Bosch-typ" innebär inte att den kommer från Bosch utan bara att den är av samma typ som en från Bosch.
Djo skrev:Biltemas genratorer och startmotorer kommer från Bosch så man behöver nog inte vara rädd för kvaliten heller.
Men det behöver inte innebära att den är dålig för det! Vill man bums ha Bosch kan man ju alltid leta på skroten efter en från en 940. Brukar väl gå för en femhundring och uppåt....
Fast iaf dom generatorer jag kollat på Biltema har faktiskt varit Boschmärkta (sen om det är nån andra sortering/beställd med sämre toleranser el liknande vet jag inte). Nu var det ioförsig en par år sedan jag kollade sist.
O värt att tänka på är att 940 finns med Nippondenso också, så man verkligen kollar att det är bosch om man köper på en skrot (Nippondenso har en laddningsregulator som är nästan lika dyr som en hel generator på Biltema, inget att rekomendera alltså).
På bl.a 740Turbo sitter det en 100A generator som passar pang-på på 240. Skroten tar 250.- för alla generatorer, även 100A till nyare 940. På min 940 -96 utan ECC o sånt sitter det 240 kylare och 80A generator som standard.
Jon-Erik skrev:Det är ju bara att gå in på Biltemas hemsida... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-63627/
Tänk på en sak bara: "Bosch-typ" innebär inte att den kommer från Bosch utan bara att den är av samma typ som en från Bosch.
Djo skrev:Biltemas genratorer och startmotorer kommer från Bosch så man behöver nog inte vara rädd för kvaliten heller.
Men det behöver inte innebära att den är dålig för det! Vill man bums ha Bosch kan man ju alltid leta på skroten efter en från en 940. Brukar väl gå för en femhundring och uppåt....
det ska inte bara vara typ bosch utan verkligen vara bosch grejer hade en 80amp på duett epan jag hade som funkade fin fint så ja äre inte boch så äre någe annat bra skit iallafal.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Inhandlade en 100A generator på biltema efter att isärplockning av min generator gav att lager, släpringar och kol var slut. Har dock problem med att spänningen varierar ~1V med c:a 5Hz, så alla lampor blinkar märkbart. Alla anslutningar uppmätta ok (~0.1V jord->generator chassie, ~0.1V b+->batteri pol). Så här ser spänningen ut vid tomgång:
Belastningen är låg (kanske för låg) med 2 varselljus, 2 bakljus och tändning vid mätningen (mekanisk pump och förgasare). Slår jag på halvljus blir amplituden dock ännu större (1.5V).
Någon annan som har samma problem med denna generator?
Dturpin skrev:Inhandlade en 100A generator på biltema efter att isärplockning av min generator gav att lager, släpringar och kol var slut. Har dock problem med att spänningen varierar ~1V med c:a 5Hz, så alla lampor blinkar märkbart. Alla anslutningar uppmätta ok (~0.1V jord->generator chassie, ~0.1V b+->batteri pol). Så här ser spänningen ut vid tomgång:
Belastningen är låg (kanske för låg) med 2 varselljus, 2 bakljus och tändning vid mätningen (mekanisk pump och förgasare). Slår jag på halvljus blir amplituden dock ännu större (1.5V).
Någon annan som har samma problem med denna generator?
Nisse Hult skrev:Trasig diodbrygga?
Lägg på en jättekondensator på B+ som jämnar ut dipparna ?
Diodbrygga var det första jag tänkte på också men jag fick inte frekvensen på störningen att stämma med varvtalet på något bra sätt. Ser mer ut att vara en frekvens ifrån regleringen
janneR skrev:
Kan även vara ett uselt batteri.
Mvh Janne
Inte säker på att jag hänger med på hur ett uselt batteri skulle kunna ge detta fel, utveckla gärna.
Fick iaf pengarna tillbaka och kör idag med en annan generator utan problem
Götesson skrev:
Var det samma sort generator eller annat märke?
Har en annan typ nu, så om det var ett generellt regleringsproblem med den typen av generator med mina förutsättningar (låg strömförbrukning) eller ett måndagsexemplar kan jag tyvärr inte svara på.
janneR skrev:Ett uselt batteri som inte tar laddning ordentligt kan ge symptomet du hade.
Mvh Janne
Ok, har jag nog aldrig sett när mina batterier tar slut. Så du menar att resistansen alt. polspänningen för batteriet skulle svänga så pass mycket att generatorregleringen inte skulle hänga med? Tex att en cell växlar mellan kortsluten och normal ett par gånger i sekunden? Eller menar du att man utan batteriladdningsströmmen inte kommer innanför reglerområdet för generatorn? I det här fallet så blev det ju dock inte bättre om man ökade belastningen