Allt som oftast blir detta bra men ibland så går jag bet och "svampet" återkommer. I många bilar, däribland 240, har jag märkt att det sista svampet helt enkelt är symptomet av flexande torpedplåt. Läckande huvudbromscylinder råkar man ju också ut för ibland men när det helt enkelt är luft i systemet som jävlas - Men varför?
Jag sitter och skummar igenom Råd och tips för VOC och på sidan 8 snubblade jag över detta stycke:
Kod: Markera allt
Bromsar - luftning
Byte av bromsvätska samt luftning av bromsarna ska helst göras på följande sätt:
1) Palla upp bilen på pallbockar, öppna alla luftnipplar och låt dem stå öppna till dess att oljan
vätskan rinner ur alla nipplarna. Fyll på ny bromsvätska allt efter behov. Ta god tid på dig för
detta moment.
2) Stäng luftnipplarna.
3) Lufta därefter systemet på konventionellt sätt.
Om endast konventionell luftning görs, riskerar man att luften i systemet slås sönder och att
luftbubblor återbildas en tid efter luftningen.