Grymt smidigt är det!

Jag använder en liknande GSM-modul med något fler funktioner (SMS som kvittering eller i retur med aktuell temperatur m.m..) för att styra en bensinvärmare.
I med ett kontaktkort bara och du är igång. Betydligt smidigare det än "manuell" aktivering när man sitter hemma och kommer på att man ska någonstans.
Alternativet är att klä på sig och gå ut och trycka på en dum knapp nån kvart innan man tänkt åka... Kul? Nej!
Använder man elvärmare så kan man lika gärna låta den sitta i jämt, eller ha strömbrytare och/eller timer till den inomhus.
Vill man slippa allt vad styrning heter så köper man en vanlig varmvattenberedare på 10-30 liter samt en 12 V cirkulationspump och monterar allt i bagaget. Beredare+pump kopplas sen in till kylsystemet i serie med kupéelementet.
Nu kan man antingen låta beredaren vara inkopplad hela tiden och hålla vätskan inuti på 80 grader, eller så kör man helt enkelt cirkulationspumpen en stund innan man parkerar för att "ladda" den med gratisvärme. Perfekt där det inte finns eluttag!
En modern varmvattenberedare är såpass välisolerad att den utan problem bevarar värmen ett dygn även i en kall bil, och t.o.m. efter 2-3 dygn så håller i alla fall vätskan plusgrader.
Sen när det är dags att åka så drar man bara igång pumpen, väntar ca två minuter och startar motorn som nu är varm och go'.
