Ja jag förstår hur det är tänkt för det finns ett specialverktyg för att lossa kransmuttern men vi som inte har något sådant, hur gå tillväga.. Det ser ut att vara ordentligt rostigt och börja slå på kransmuttern känns inte som den optimala lösningen..
Biltema har ett verktyg till 960 för denna kransmutter och på bilden ser det faktiskt ut att kunna passa 240?
Någon som har några förslag nu innan jag ger mig på det?
Precis, jag har alltid använt en rörtång förr och har aldrig misslyckats.
Annars kan du ju göra ett eget verktyg av ett ämnesrör i rätt dimension, sen sågar/kapar du ur så du får "hakar" som passar på muttern, svetsa sedan på ett rör el liknande för att kunna vrida. Så gjorde jag sist jag bytte.
Amarace skrev:Precis, jag har alltid använt en rörtång förr och har aldrig misslyckats.
Annars kan du ju göra ett eget verktyg av ett ämnesrör i rätt dimension, sen sågar/kapar du ur så du får "hakar" som passar på muttern, svetsa sedan på ett rör el liknande för att kunna vrida. Så gjorde jag sist jag bytte.
Ja så kan man faktiskt göra, jag ska ta ett ryck i eftermiddag och ta med fjäderbenen till jobb så får vi se hur resultatet blev! Bilder kommer!
Uppdatering! Nu har jag demonterat muttrarna och jag kan säga såhär att det var stört omöjligt att ta av muttrarna med rörtång, jag provade med alla diverse rörtänger, stora som små... det slutade i att muttern trilla ihop...inte för mutter var speciellt frisk från första början..
Så ja svetsade dit två järnbitar som jag drog i med rörtången samtidigt jag knackade sme-hammare.
så här har jag gjort ett verktyg för att lossa dämparen uppe i fjäderbenstornet
svetsat in en långhylsa 24mm i en 30mm ringnyckel
att lossa muttern runt benet har jag en Asstor rörmokartång och en lika stor polygrip köpt på bil butrix
funkar Jätte bra
Övre muttern har aldrig varit något problem för mig, jag brukar köra med 24lång hylsa och mutterknackare.. Den som håller dämparen hade jag dock lite mer problem med.. men det löste ju sig som sagt