Volvo 244GL -88 problem vid kallstart

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
Vince

Volvo 244GL -88 problem vid kallstart

Inlägg av Vince »

Det är så att jag har lite problem med min 240 GL -88 med B230F motor.
Det är så att den är enormt svår att starta när det är lite kallt ute,typ under 10 plusgrader,och den har stått över natten.
Man kan få stå och mala upp till 5 minuter på starten innan den behagar att gå igång ordentligt.När den väll går så går den kanonfint och det är enbart vid kallstarter den beter sig såhär.Det verkar även som den misständer eller får för lite bränsle vid lite kraftigare gaspådrag direkt efter en kallstart innan den riktigt kommit upp i temp.
Jag funderade över om det kan vara så att tändspolen ger för dålig gnista vid kallstart men tillräckligt bra gnista för att motorn ska gå fint när den väll är igång?Tanken är att byta alla tänddelar och börja i den änden men nån kanske har en bättre idé?
Har även funderat över om det kunde vara kallstartsventilen på undersidan av insuget men nån sån sitter inte på min motor så hur funkar det med extra bränsle vid kallstarter utan den ventilen,sköter den "ordinarie" insprutningen det själv genom dom vanliga spridarna??
Eller det kanske kan vara något helt annat,vad tror ni??

/Micke
Lazze S

Re: Volvo 244GL -88 problem vid kallstart

Inlägg av Lazze S »

88A eller B ? Har du tändboxen vid spolarburken så är det en A.
Vince

Inlägg av Vince »

Den sitter vid spolarbehållaren.
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Kan vara att systemets tempsensor inte fungerar eller att kablaget till denna är defekt, kolla även så att kontaktstycket inte ärgat. Sensorn i fråga sitter i toppen under treans insug.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Vince

Inlägg av Vince »

janneR: Kanon ska kolla upp det.

Hur fungerar det med extra bränsle vid kallstart när det inte finns nån separat startventil??

OT: Om jag nu har en 88A med tändboxen vid spolarbehållaren vart sitter boxen på en 88B och är det enda sätta att skilja A och BB åt??

MVH Micke
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Vince skrev:janneR: Kanon ska kolla upp det.

Hur fungerar det med extra bränsle vid kallstart när det inte finns nån separat startventil??

OT: Om jag nu har en 88A med tändboxen vid spolarbehållaren vart sitter boxen på en 88B och är det enda sätta att skilja A och BB åt??

MVH Micke
På en motor utan kallstartsventil kommer extra bränsle via de ordinarie insprutarna. På 88b sitter tändboxen på passagerarsidan monterad på torpedväggens kupesida.

Mvh Janne

P.S. OBS att LHJ 2.2 skall ha en tempsensor med blått kontaktstycke.
Vince

Inlägg av Vince »

OK då vet jag det.Jag tolkar det som att tändboxen på en 88B alltså sitter inne i kupén på torpedväggen?

Vad menar du med LHJ 2.2 ?? Är det tempsensorn som bestämmer om sprutet ska ge extra bränsle vid start??Är det kylvattnet sensorn mäter tempen på då?

MVH Micke
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Du har LH2.2, 88B har 2.4. Samma motorer, men lite olika på insprut och tändning bl.a. Slutsteget för tändningen på 88B sitter på innerskärmen bakom batteriet, Bosch TZ som på 7/900 m.fl. Den innanför torpedväggen är tändregleringsboxen.
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Vince skrev:OK då vet jag det.Jag tolkar det som att tändboxen på en 88B alltså sitter inne i kupén på torpedväggen?

Vad menar du med LHJ 2.2 ?? Är det tempsensorn som bestämmer om sprutet ska ge extra bränsle vid start??Är det kylvattnet sensorn mäter tempen på då?

MVH Micke
Tempsensorn talar om för systemet vilken temperatur det är på kylvattnet.

Mvh Janne
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Ta inte svart givare för 2.4. Råkade ta en blå på en 2.4 och den blev riktigt svårstartad. Bytte till en svart och den starta direkt. Det här var 89 så 2.4 var rätt ny då.
Vince

Inlägg av Vince »

Kan nog utesluta ren kyla nu för den startar klockrent i 14 minusgrader,sålänge luften är torr.
Det har defentivit med fukt att göra och då ligger ju tändsystemet närmast att gå över.
Den tjurar bara när det regnar ute eller är fuktigt i luften efter ett regn.
Sitter det nån vevaxelgivare till tändingen på en 240??
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Vince skrev:Kan nog utesluta ren kyla nu för den startar klockrent i 14 minusgrader,sålänge luften är torr.
Det har defentivit med fukt att göra och då ligger ju tändsystemet närmast att gå över.
Den tjurar bara när det regnar ute eller är fuktigt i luften efter ett regn.
Sitter det nån vevaxelgivare till tändingen på en 240??
Du verkar ju ha en bil med LHJ 2.2 och då har du inte en vevaxelgivare utan det sitter en hallgivare i fördelarhuset.
Dock tror jag inte att denna är problemet utan mer troligt är att behöver serva tändsystemet genom att byta fördelarlock, rotor och stift samt eventuellt tändkablar (även den mellan spole och fördelare) om dessa är gamla.

Mvh Janne
Skriv svar