skillnad på diffar

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Volvo-240-93a

skillnad på diffar

Inlägg av Volvo-240-93a »

vad är det som skilljer sig mellan lamell och slung
slung diffar väl bara upp till 30km/h
lamell diffar hela vägen?, vill det vill säga ju hårdare gaspådrag ju mer diffar den?

eller har jag tålkat fel?
Volvo 240 92a med 93a utrustning.
Volvo 244L 77a B19a.
240_kalle
Donator
Donator

Re: skillnad på diffar

Inlägg av 240_kalle »

du skall inte blanda ihop diff och diffbroms.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
D.E

Inlägg av D.E »

Diffar = hjulen rör sig olika fort. En differentialbroms hindrar "diffning".
'76 245L Turbo
'83 242DL
Volvo-240-93a

Inlägg av Volvo-240-93a »

Diffar= hjulen går lika fort är ju självklart.

Men vad ja har lärt mig via min mentor på skolan så en lamel diff ju hårdare man gasar ju mer trycks lamelpacketen ihop å när en kör försiktigt så diffar det inte.
Å en slung diffar bara upp till 30-40Km/h sedan blir det en centufugal karft som gör att det slutar diffa.
fast lärarn har nog fel som hålt på med rally sport i 10-15år å sedan varti fordons mekaniker betydligt längre
Volvo 240 92a med 93a utrustning.
Volvo 244L 77a B19a.
Djo

Inlägg av Djo »

Diffen gör så att hjulena går olika fort

Differantialsbroms lika med hjulena går lika fort

Diffar vanligt använt ord i folkmun för att hjulena går lika fort är igentligen en felsägning men detta är såpass vanligt idag så gemeneman förstår att när någon säger att man ska diffa bakaxeln så förstår folk att det som menas är att man ska göra så att hjulena driver lika en vanlig bonna metod är svetsdiff. Jag själv säger också diffar när det är diferentialbroms något endel gärna ordar om huvudsaken i detta är iallafal att folk begriper vad folk menar.

Hoppas alla hänger med på detta.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Ursäkta OT! Men källa!? Vill ha kött på benen om ja ska säga detta högt till någon i framtiden...

Djo skrev:Diffen gör så att hjulena går olika fort

Diffar vanligt använt ord i folkmun för att hjulena går lika fort är igentligen en felsägning men detta är såpass vanligt idag så gemeneman förstår att när någon säger att man ska diffa bakaxeln så förstår folk att det som menas är att man ska göra så att hjulena driver lika en vanlig bonna metod är svetsdiff. Jag själv säger också diffar när det är diferentialbroms något endel gärna ordar om huvudsaken i detta är iallafal att folk begriper vad folk menar.

No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Tommy^_

Inlägg av Tommy^_ »

Joppe_Johndeere skrev:Ursäkta OT! Men källa!? Vill ha kött på benen om ja ska säga detta högt till någon i framtiden...

Djo skrev:Diffen gör så att hjulena går olika fort

Ja alltså det gäller ju självklart bara när du svänger med bilen ;)
Det är därför hjulen tuggar när du svänger om du har svetsat eller en riktigt hårt spänd lamelldiff tex. Det yttre hjulet har ju längre väg att gå än det inre i en kurva men har du svetsat så tvingar du ju båda hjulen att gå lika fort. Det är ofta därför man till slut vrider av en drivaxel om du kör normalt med svetsdiff.

Det finns ju mänger av olika diffbromsar som fungerar på olika sätt. Det kan man ju skriva ett evighetsinlägg om nästan :)
Skriv svar