Sida 1 av 1

skillnad på diffar

Postat: 11 december 2012, 13:05
av Volvo-240-93a
vad är det som skilljer sig mellan lamell och slung
slung diffar väl bara upp till 30km/h
lamell diffar hela vägen?, vill det vill säga ju hårdare gaspådrag ju mer diffar den?

eller har jag tålkat fel?

Re: skillnad på diffar

Postat: 11 december 2012, 17:46
av 240_kalle
du skall inte blanda ihop diff och diffbroms.

Re: skillnad på diffar

Postat: 19 december 2012, 23:01
av D.E
Diffar = hjulen rör sig olika fort. En differentialbroms hindrar "diffning".

Re: skillnad på diffar

Postat: 28 december 2012, 09:20
av Volvo-240-93a
Diffar= hjulen går lika fort är ju självklart.

Men vad ja har lärt mig via min mentor på skolan så en lamel diff ju hårdare man gasar ju mer trycks lamelpacketen ihop å när en kör försiktigt så diffar det inte.
Å en slung diffar bara upp till 30-40Km/h sedan blir det en centufugal karft som gör att det slutar diffa.
fast lärarn har nog fel som hålt på med rally sport i 10-15år å sedan varti fordons mekaniker betydligt längre

Re: skillnad på diffar

Postat: 6 januari 2013, 10:55
av Djo
Diffen gör så att hjulena går olika fort

Differantialsbroms lika med hjulena går lika fort

Diffar vanligt använt ord i folkmun för att hjulena går lika fort är igentligen en felsägning men detta är såpass vanligt idag så gemeneman förstår att när någon säger att man ska diffa bakaxeln så förstår folk att det som menas är att man ska göra så att hjulena driver lika en vanlig bonna metod är svetsdiff. Jag själv säger också diffar när det är diferentialbroms något endel gärna ordar om huvudsaken i detta är iallafal att folk begriper vad folk menar.

Hoppas alla hänger med på detta.

Re: skillnad på diffar

Postat: 8 januari 2013, 18:18
av Joppe_Johndeere
Ursäkta OT! Men källa!? Vill ha kött på benen om ja ska säga detta högt till någon i framtiden...

Djo skrev:Diffen gör så att hjulena går olika fort

Differantialsbroms lika med hjulena går lika fort

Diffar vanligt använt ord i folkmun för att hjulena går lika fort är igentligen en felsägning men detta är såpass vanligt idag så gemeneman förstår att när någon säger att man ska diffa bakaxeln så förstår folk att det som menas är att man ska göra så att hjulena driver lika en vanlig bonna metod är svetsdiff. Jag själv säger också diffar när det är diferentialbroms något endel gärna ordar om huvudsaken i detta är iallafal att folk begriper vad folk menar.

Hoppas alla hänger med på detta.

Re: skillnad på diffar

Postat: 13 januari 2013, 00:14
av Tommy^_
Joppe_Johndeere skrev:Ursäkta OT! Men källa!? Vill ha kött på benen om ja ska säga detta högt till någon i framtiden...

Djo skrev:Diffen gör så att hjulena går olika fort

Differantialsbroms lika med hjulena går lika fort

Diffar vanligt använt ord i folkmun för att hjulena går lika fort är igentligen en felsägning men detta är såpass vanligt idag så gemeneman förstår att när någon säger att man ska diffa bakaxeln så förstår folk att det som menas är att man ska göra så att hjulena driver lika en vanlig bonna metod är svetsdiff. Jag själv säger också diffar när det är diferentialbroms något endel gärna ordar om huvudsaken i detta är iallafal att folk begriper vad folk menar.

Hoppas alla hänger med på detta.
Ja alltså det gäller ju självklart bara när du svänger med bilen ;)
Det är därför hjulen tuggar när du svänger om du har svetsat eller en riktigt hårt spänd lamelldiff tex. Det yttre hjulet har ju längre väg att gå än det inre i en kurva men har du svetsat så tvingar du ju båda hjulen att gå lika fort. Det är ofta därför man till slut vrider av en drivaxel om du kör normalt med svetsdiff.

Det finns ju mänger av olika diffbromsar som fungerar på olika sätt. Det kan man ju skriva ett evighetsinlägg om nästan :)