Volvo b21et

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Låst
-stoffis-
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 november 2011, 14:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Volvo b21et

Inlägg av -stoffis- »

Hej alla på Volvo klubben.
Jag undra en lite grej vilken motor har 180 top? Vad har b21et orginal ?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning, Christoffer
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo b21et

Inlägg av Amarace »

180?

Tidiga B21ET har 160-topp, resterande har 398-topp.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
-stoffis-
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 november 2011, 14:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo b21et

Inlägg av -stoffis- »

Amarace skrev:180?

Tidiga B21ET har 160-topp, resterande har 398-topp.
Okej . För jag har en b21et trimmad Av förra ägan . Så jag blev lite nyfiken .
. Men passar 398 topp på b21et ? För. Jag har sökt på google i hittar inget . Men de kanske e 160 topp . Kan man få mer hästar med 398 topp? Med vänlig hälsning, Christoffer
244 turbo
Inlägg: 206
Blev medlem: 26 november 2011, 09:39

Re: Volvo b21et

Inlägg av 244 turbo »

hej jag skulle tro att du får samma hästar om portningen är lika utförd på 160 resp 398 toppen dvs om den är portad.
sedan finns det säkert olika kylkanaler på dessa toppar vilket gör att den håller bättre vid kraftig belastning dvs kyller bättre ev, kan säkert någon mer insatt svara på :)

Annars så är det 405 toppen eller 531 toppen som är bättre utformade insugskanaler på.
om du vill byta topp så kolla att du har natrium kylda avgasventiler på den nya toppen.

Lycka till
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 573
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Volvo b21et

Inlägg av 240_kalle »

hur ser en natriumkyld ventil ut gentemot en rostfri?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
-stoffis-
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 november 2011, 14:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo b21et

Inlägg av -stoffis- »

244 turbo skrev:hej jag skulle tro att du får samma hästar om portningen är lika utförd på 160 resp 398 toppen dvs om den är portad.
sedan finns det säkert olika kylkanaler på dessa toppar vilket gör att den håller bättre vid kraftig belastning dvs kyller bättre ev, kan säkert någon mer insatt svara på :)

Annars så är det 405 toppen eller 531 toppen som är bättre utformade insugskanaler på.
om du vill byta topp så kolla att du har natrium kylda avgasventiler på den nya toppen.

Lycka till
Tack . För all info. Jag kika på motorn igen de står 180. Jag kan ta bild på toppen. För jag kikat på nätet å hittar inget.
Med vänlig hälsning, Christoffer
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Volvo b21et

Inlägg av Cpt Tuttle »

Du kollar mellan tvåans och treans avgasport. Där finns ett nummer. 100160 eller 100398.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-stoffis-
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 november 2011, 14:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo b21et

Inlägg av -stoffis- »

Cpt Tuttle skrev:Du kollar mellan tvåans och treans avgasport. Där finns ett nummer. 100160 eller 100398.
jag la in bilder på den andra. länken om bensin motor där fin bild på toppen
-stoffis-
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 november 2011, 14:36
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo b21et

Inlägg av -stoffis- »

trådan kan låsas
Låst