Fått körförbudsbesked trots utförd och godkänd besiktning?
-
Fått körförbudsbesked trots utförd och godkänd besiktning?
Eftersom bilprovningen har/(har haft?) dataproblem så uppmanas alla bilägare som besiktat efter den 26/11 2011 att ha med sig protokollet i bilen så de kan visa upp det för nitiska poliser. Jag har en sådan bil, jag har ännu inte sett något besked om att den skulle ha körförbud, men enligt Transportstyrelsens webplats så är besiktning inte utförd, så än har de inte fixat systemet. Tänkte bara påminna den som sitter i samma "båt" 

-
- Kontakt:
Re: Fått körförbudsbesked trots utförd och godkänd besiktnin
Visst är den moderna tekniken underbar, när den hanteras rätt. Det finns ett gammalt uttryck när det gäller datorer och programvaror. "Skit in, skit ut"
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Hello Brat,
Är i samma båt som dig, dvs har ett skriftligt protokoll, men enligt TS så är inte bilen
godkänd, men besikningskillen var trevlig, och upplyste mig om detta, så jag kör runt
med protokollet i bilen, detta om farbror blå skulle dyka upp, då kan man visa att bilen
är godkänd.
Mvh,
Är i samma båt som dig, dvs har ett skriftligt protokoll, men enligt TS så är inte bilen
godkänd, men besikningskillen var trevlig, och upplyste mig om detta, så jag kör runt
med protokollet i bilen, detta om farbror blå skulle dyka upp, då kan man visa att bilen
är godkänd.
Mvh,
-
Visste inte detta, sitter också i samma "båt".
Bra info, ska ta med mig protokollet nästa gång ska ut med bilen & lägga de i handsfacket.
Bra info, ska ta med mig protokollet nästa gång ska ut med bilen & lägga de i handsfacket.

-
Hello,
En sista kommentar om byråkratin inom polisen/transportstyrelsen när det gäller det
tidigare haveriet av deras datasystem i samband med "pappersbesikningarna"
Blev stoppad av farbror blå för några dagar sedan, och konstabeln bekräftade att jag
köre runt i ett obesiktat fordon, och var skylig enligt lag att parkera fordonet där och då, samt att stora bötesebelopp var på väg till mig enligt sagda lagväktare, allt enligt hans dator så var jag en brottslign och skulle givetvis straffas som denna.
Höll huvudet iskallt, och begärde att få stiga ut ur fordonet, och prata om saken i enskildhet
i närvaro av andra "lagväktare" detta beviljades, och i innerfickan på min jacka låg ett pappersbesikningsintyg från 2 dagar tidigare om att kontollbesiktingen på SB hade genomförts utan anmärkning, men i detta kritiska läget så nämnde jag ej något om detta, utan begärde att få samspråka med "kommendanten" för kontrollen, och detta beviljades.
Påtalade då (i skymm undan) för befälet att hans medarbetare hade i mina ögon gjort ett misstag/tjänstefel, och tog då fram besikningspappret, som visade att jag framförde en nybesiktad bil (Volvo 79- 244), godkänd utan anmärkning.
Herren i fråga läste igenom protokollet, och gav mig tillbaka pappret, nickade och ringde ett samtal, och beordrade sina underhuggare att fordonet skulle inte konfiskeras, och att sagda bötesbelopp (ca: sek 6.500) skulle annuleras på plats.
Detta hände för några dagar sedan, och i skrivandes tid så öppnade jag ett brev från Transportstyrelsen där det stog att ärendet är avslutat, och att jag kan ignorera vad farbror blå utsatte mig för.
Måste som avslutninmgsvis säga att "Sverige är Fantastiskt" verkar inte som att myndigheterna i vårat långa land har en aning om vad dom håller på med.
Mvh,
En sista kommentar om byråkratin inom polisen/transportstyrelsen när det gäller det
tidigare haveriet av deras datasystem i samband med "pappersbesikningarna"
Blev stoppad av farbror blå för några dagar sedan, och konstabeln bekräftade att jag
köre runt i ett obesiktat fordon, och var skylig enligt lag att parkera fordonet där och då, samt att stora bötesebelopp var på väg till mig enligt sagda lagväktare, allt enligt hans dator så var jag en brottslign och skulle givetvis straffas som denna.
Höll huvudet iskallt, och begärde att få stiga ut ur fordonet, och prata om saken i enskildhet
i närvaro av andra "lagväktare" detta beviljades, och i innerfickan på min jacka låg ett pappersbesikningsintyg från 2 dagar tidigare om att kontollbesiktingen på SB hade genomförts utan anmärkning, men i detta kritiska läget så nämnde jag ej något om detta, utan begärde att få samspråka med "kommendanten" för kontrollen, och detta beviljades.
Påtalade då (i skymm undan) för befälet att hans medarbetare hade i mina ögon gjort ett misstag/tjänstefel, och tog då fram besikningspappret, som visade att jag framförde en nybesiktad bil (Volvo 79- 244), godkänd utan anmärkning.
Herren i fråga läste igenom protokollet, och gav mig tillbaka pappret, nickade och ringde ett samtal, och beordrade sina underhuggare att fordonet skulle inte konfiskeras, och att sagda bötesbelopp (ca: sek 6.500) skulle annuleras på plats.
Detta hände för några dagar sedan, och i skrivandes tid så öppnade jag ett brev från Transportstyrelsen där det stog att ärendet är avslutat, och att jag kan ignorera vad farbror blå utsatte mig för.
Måste som avslutninmgsvis säga att "Sverige är Fantastiskt" verkar inte som att myndigheterna i vårat långa land har en aning om vad dom håller på med.
Mvh,
-
- Kontakt:
Lite försvar här. I Sverige går det ju att få rättelse och det fick du ju, och ganska snabbt också. En sak som jag undrar över är vilket tjänslefel polismannen gjorde sig skyldig till?
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Han gjorde som alla polismän, var bufflig, dryg och allmänt på hugget bara för att det var en gammal bil. Tycker dom borde tagga ner lite.janneR skrev:Lite försvar här. I Sverige går det ju att få rättelse och det fick du ju, och ganska snabbt också. En sak som jag undrar över är vilket tjänslefel polismannen gjorde sig skyldig till?
Mvh Janne
-
Jag fick nyligen inbetalningskortet för vägskatten och i brevet noterades att giltig kontrollbesiktning inte utförts och det gavs tips på ställen för att utföra detta. Då materiella brev tar en stund på sig för att nå adressaten så kollade jag än en gång på bilregistret och där finns nu notering om att besiktning utförts, men den 7/12 -11 inte den 30/11 -11 när den egentligen genomfördes, det har väl ingen större betydelse, men jag noterar skillnaden som ett oflexibelt datasystem skapar.
-
Jag besiktigade en Ford Mondeo den 2/12 medans systemet låg nere och har fortfarande inte fått någon räkning, samt att det inte verkar ha kommit in i registret att den är besiktigad ännu. Dåligt...
'76 245L Turbo
'83 242DL
'83 242DL
-
Och jag tycker DU borde tagga ner lite.Tobbe skrev:Han gjorde som alla polismän, var bufflig, dryg och allmänt på hugget bara för att det var en gammal bil. Tycker dom borde tagga ner lite.janneR skrev:Lite försvar här. I Sverige går det ju att få rättelse och det fick du ju, och ganska snabbt också. En sak som jag undrar över är vilket tjänslefel polismannen gjorde sig skyldig till?
Mvh Janne
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
Why? Bara beskrev hur jag uppfattar polisen. Jag är aldrig otrevlig när jag blir stoppad,håller alla hastigheter inne i stan m.m., men ändå är dom på hugget som om dom precis hade stoppat stans värsta brottsling ungefär.Cpt Tuttle skrev:Och jag tycker DU borde tagga ner lite.Tobbe skrev:Han gjorde som alla polismän, var bufflig, dryg och allmänt på hugget bara för att det var en gammal bil. Tycker dom borde tagga ner lite.janneR skrev:Lite försvar här. I Sverige går det ju att få rättelse och det fick du ju, och ganska snabbt också. En sak som jag undrar över är vilket tjänslefel polismannen gjorde sig skyldig till?
Mvh Janne
Dock måste jag säga att dom är alltid trevliga vid planerade kontroller, det är dom spontana som dom alltid ska dryga vid.
-
Vilken räkning menar du, skatten?D.E skrev:Jag besiktigade en Ford Mondeo den 2/12 medans systemet låg nere och har fortfarande inte fått någon räkning, samt att det inte verkar ha kommit in i registret att den är besiktigad ännu. Dåligt...
Den får du iaf om bilen är påställd, besiktigad eller obesiktigad...
Har ju att göra med vilken månad som är skattemånad.
245 SE -93 (orig.larm, infällbart drag, ac, aut, farth.)
855 T-5R -95, 960 3.0 -91, 245 -88
V90 -98, V70N -02, Mazda 1300 -75
855 T-5R -95, 960 3.0 -91, 245 -88
V90 -98, V70N -02, Mazda 1300 -75
-
Skulle få en räkning på besiktningen sa besiktningsmannen. Eftersom deras datasystem låg nere så gick det inte att betala i besiktningslokalen. Bilen är inte längre i min ägo men såhär står det om man kollar upp registreringsnumret:
Besiktningstermin: 2011-05-01 - 2011-09-30
Senast godkända besiktning:2010-08-25
Föreläggande:Kontrollbesiktning 2011-08-29
Körförbud:Ja
Detta att jag besiktigade den utan anmärkning den 2/12 till trots.
Besiktningstermin: 2011-05-01 - 2011-09-30
Senast godkända besiktning:2010-08-25
Föreläggande:Kontrollbesiktning 2011-08-29
Körförbud:Ja
Detta att jag besiktigade den utan anmärkning den 2/12 till trots.
'76 245L Turbo
'83 242DL
'83 242DL