Hej.
Vet ej var man borde lägga in denna fråga så jag provar här.
Jag hitta en 244 turbo 83 till salu i bruks skick den har gått 22tusen mil med 2 ägare och aldrig sett snö/salt så den borde ju vara skaplig, inredningen ser i alla fall fin ut på fotona och lacken glänser.
De begär 15tusen kr för den.
Jag har bara sett bilder på den, tvekar lite att åka 30 mil för att kolla på den.
Tyvärr har den inte sollucka,AC inte ens den digitala klockan som alla verkar ha på de bilder jag sett.
Kanske den digitala klockan inte var standard på icke svensk sålda bilar.
Att det är en orginal turbo tvekar jag inte på.
Vad tror ni kan man köpa denna och så länge tills jag hittar den SAAB 900 turbo som jag egentligen leta efter?
Tanken var att man kanske rent av kunde gå plus på affären.
Hitta en 244 turbo. borde jag köpa den?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 16 december 2011, 11:47
- Ort: Madrid
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Hitta en 244 turbo. borde jag köpa den?
Digitalklockan var väl bara standard på de första årsmodellerna, eller minns jag galet?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
- Jon-Erik
- Donator
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Hitta en 244 turbo. borde jag köpa den?
Finns ju en risk med en importerad bil att mätarställningen inte stämmer om miles instrumentet byttes till ett med km då den reggades i Sverige...
Är den fortfarande i USA utförande?
Är den fortfarande i USA utförande?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 16 december 2011, 11:47
- Ort: Madrid
Re: Hitta en 244 turbo. borde jag köpa den?
Bilen är i Portugal utförande.
Mil talet stämmer nog.
Men om den gott 20tusen eller 35tusen spelar ingen roll det viktiga är skicket.
Vore skillnad om de sa att den gott 5tusen och sedan i verkligheten gott 20000.
Mil talet stämmer nog.
Men om den gott 20tusen eller 35tusen spelar ingen roll det viktiga är skicket.
Vore skillnad om de sa att den gott 5tusen och sedan i verkligheten gott 20000.
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Hitta en 244 turbo. borde jag köpa den?
Rost och lack är det viktiga. Är det bra så är 15000 kronor inget att bråka om.
Man får börja tänka på att 240 Turbo nu börjar bli en riktigt sällsynt bil, speciellt om vi talar om körbara bilar i någorlunda vettigt skick. Tiden är förbi när man kunde köpa en bra Turbo för 10000 kr. Även om den här bilen har defekter och behöver en del reparationer så är 15000 kr ett bra bra pris, under förutsättning att bilen är någorlunda fri från rost och inte akut behöver en omlackering. Rostiga och risiga Turbo-bilar skall man däremot inte betala några jättepriser för. Det är min åsikt.
Man får börja tänka på att 240 Turbo nu börjar bli en riktigt sällsynt bil, speciellt om vi talar om körbara bilar i någorlunda vettigt skick. Tiden är förbi när man kunde köpa en bra Turbo för 10000 kr. Även om den här bilen har defekter och behöver en del reparationer så är 15000 kr ett bra bra pris, under förutsättning att bilen är någorlunda fri från rost och inte akut behöver en omlackering. Rostiga och risiga Turbo-bilar skall man däremot inte betala några jättepriser för. Det är min åsikt.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86


-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 25 november 2011, 02:37
Re: Hitta en 244 turbo. borde jag köpa den?
Hade portugal straffskatt på motorer över 2 lister? Då finns det risk att det är B19ET...
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 22 november 2011, 01:37
Re: Hitta en 244 turbo. borde jag köpa den?
Digitalklockan (och silverplyschen?) satt väl bara standard 81-82?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 16 december 2011, 11:47
- Ort: Madrid
Re: Hitta en 244 turbo. borde jag köpa den?
Har kollat på bilen och lagt handpenning
så om några veckor borde jag ha den hemma
om inte säljaren strular.
Det var en 84a tagen i trafik oktober 83 motorn var en b21et utan intercooler.
Enda rosten var i groparna efter stenskott.
Ingen rost under eller i dörrar eller reservhjuls baljor
Har ett par repiga skärmkanter bak efter dåliga parkeringar
och 2-3 bucklor som inte störde så mycket.
så om några veckor borde jag ha den hemma
om inte säljaren strular.
Det var en 84a tagen i trafik oktober 83 motorn var en b21et utan intercooler.
Enda rosten var i groparna efter stenskott.
Ingen rost under eller i dörrar eller reservhjuls baljor

Har ett par repiga skärmkanter bak efter dåliga parkeringar
och 2-3 bucklor som inte störde så mycket.