B27A flödar soppa ur luftfiltret

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Mange1972

B27A flödar soppa ur luftfiltret

Inlägg av Mange1972 »

Hej

Jag har en 264 DL från 1976 som har gått som en klocka hela sommaren, nu har bilen stått i ett par månader i garaget och skulle för någon dag sedan starta den och varmköra lite. Bilen starta klockrent direkt men efter ca 10 sekunder börjar bilen bluddra och gå hur dåligt som helst för att sedan dö.

När jag tittar under huven ser jag att det fullkomligt rinner soppa från luftburken, sagt och gjort, efter att ha demonterat burken så prövar jag att starta igen för att se var soppan kommer ifrån, då kommer det en stor stråle ur hålet som är markerat på bilden, vad kan vara fel. Tacksam för hjälp.

Mvh Mange

Bild
BERTONE

Re: B27A flödar soppa ur luftfiltret

Inlägg av BERTONE »

Flottören som har hängt sig, knacka lite nederst på förgasaren å se om den lossnar.
Mange1972

Inlägg av Mange1972 »

Har nu plockat ner förgasaren och det verkade inte som flottören hade hängt sig, däremot så den slangen som syns på bilden som går från sidan ovanför bränsleslangen som går till insuget var igensatt vid insuget i nippeln, den är nu rengord och fungerar.

Satt ihop grejorna och startade upp, bilen går klockrent i ca 5 sekunder och sen skjuter förgasaren ur sig soppa igen från samma ställe. Kan det vara något annat fel i flottör huset tro?

Någon som vet vad det markerade hålet är till för, kan det ha något med luft tillförsel att göra.
Götesson

Inlägg av Götesson »

Hej. Jag hade exakt likadant fel på min. Jag rengjorde och bytte de mesta på den, inga nya delar men fina begagnade. Inget hjälpte så den blev kasserad. Jag hade visserligen en pump utan stopp på och bara ett t-kors så överflödig bensin skulle tillbaka till tanken. Hoppas du hittar felet, borde ju vara fler som råkat ut för de.

By My Xperia
// Benjamin Filip Götesson
RICKARD_245

Inlägg av RICKARD_245 »

Hej har du bytt nålventil ?
Mange1972

Inlägg av Mange1972 »

Hej igen.

Har nu plockat ner förgasaren igen och kollat att den inte har hängt sig, när jag blåser i inkommande för bensin så blåser det nere i huset men när jag sedan lyfter upp flottören så blir den tät, som det skall vara alltså. Samma fel fortfarande.

Har två funderingar, flottören skall denna vara fylld med vätska eller tom? och kan det vara ev något fel på vevhusventilationen?

Har inte bytt nålventil.
Mange1972

Inlägg av Mange1972 »

Tror jag vet vad problemet är nu, vad jag förstår så ska inte flottören vara fylld med vätska, det är min, över halva är fylld med troligen bensin, jag antar då att den inte orkar lyfta i flottörhuset utan ligger kvar på botten med överflödning som följd. Vad tror ni om detta, låter det inte som att det skulle kunna vara felet?
Volvo244gl
Kontakt:

Inlägg av Volvo244gl »

Mange1972 skrev:Tror jag vet vad problemet är nu, vad jag förstår så ska inte flottören vara fylld med vätska, det är min, över halva är fylld med troligen bensin, jag antar då att den inte orkar lyfta i flottörhuset utan ligger kvar på botten med överflödning som följd. Vad tror ni om detta, låter det inte som att det skulle kunna vara felet?
Flottören ska vara tom troligen har du ett litet hål så den kan ta in vätska, kolla efter hålet och få ut vätskan och se om det går och laga eller byt ut flottören
Skriv svar