Jag har kollat runt lite och kommit fram till att man skall ta ett svänghjul från en 940 med LH 2.4 och sedan en kopplingssats till en 940 diesel med M90 låda. Är detta komplett eller måste man schimsa något, svarva på svänghjulet?
Alternativt var kan man köpa ett nytt dubbelmasse för rimliga pengar (Volvo har inte rimliga priser i mitt tycke på dubbelmassehjulet)
Enkelmasse svänghjul till 940 ltt.
-
- Donator
Re: Enkelmasse svänghjul till 940 ltt.
Jag lät svarva ner ett s.k. "djupt" enkelmassesvänghjul till att passa original lamell med Sachs -712 tryckplatta. Kostade 1600:- inklusive kostanaden för själva svänghjulet. Har dock inte provat grejerna än, men han som svarvade det hade gjort det förr, så det ska nog gå vägen!
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
-
Re: Enkelmasse svänghjul till 940 ltt.
Problemet med att svarva och använda original lamell blir väl ev. följande:?
Obalans i svänghjulet skapar vibrationer.
Ingen fjädring i varken svänghjul eller lamell gör att lagret i lådan låter illa och rasar ganska snabbt.
Jag kanske är helt ute och cyklar med ovanstående men det är den uppfattning jag fått. Jag ställer därför frågan igen med ett förtydligande:
Kan man sätta ett 940 LH 2.4 svänghjul på en B230FK utan att svarva det och utan att stifta om det (vet jag inte riktigt vad det innebär men sett att endel stiftat om sina hjul).
Passar det sen med komplett kopplingssats från en D24 TIC med M90 låda?
Har D24 lamellen fjädrar? Annars faller ju hela idén.
Jag ville alltid åka original tidigare men då jag blivit besviken på Volvos usla kvalitet på reservdelar många gånger så letar jag istället bara den lösning jag tror är bäst. Ibland blir det begagnat, ofta blir det direkt från bosch trw osv. Betala ca 9-10 000:- för ett svänghjul som inte ens håller 20 000 mil vägrar jag i sten. Dessutom går det ju knappt köpa några grejor till 940 hos Volvo, är det bara jag som har otur eller håller de redan på att fasa ut 940:n? Någon som vet var man kan köpa LUK svänghjul utanför Volvo? Jag tror de ska ha till 940:n men är ej säker.
Obalans i svänghjulet skapar vibrationer.
Ingen fjädring i varken svänghjul eller lamell gör att lagret i lådan låter illa och rasar ganska snabbt.
Jag kanske är helt ute och cyklar med ovanstående men det är den uppfattning jag fått. Jag ställer därför frågan igen med ett förtydligande:
Kan man sätta ett 940 LH 2.4 svänghjul på en B230FK utan att svarva det och utan att stifta om det (vet jag inte riktigt vad det innebär men sett att endel stiftat om sina hjul).
Passar det sen med komplett kopplingssats från en D24 TIC med M90 låda?
Har D24 lamellen fjädrar? Annars faller ju hela idén.
Jag ville alltid åka original tidigare men då jag blivit besviken på Volvos usla kvalitet på reservdelar många gånger så letar jag istället bara den lösning jag tror är bäst. Ibland blir det begagnat, ofta blir det direkt från bosch trw osv. Betala ca 9-10 000:- för ett svänghjul som inte ens håller 20 000 mil vägrar jag i sten. Dessutom går det ju knappt köpa några grejor till 940 hos Volvo, är det bara jag som har otur eller håller de redan på att fasa ut 940:n? Någon som vet var man kan köpa LUK svänghjul utanför Volvo? Jag tror de ska ha till 940:n men är ej säker.