240 LH2.4 med b230fk
-
- Donator
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 1 januari 2016, 17:25
- Ort: Nyköping
240 LH2.4 med b230fk
Halloj!
Nu har jag införskaffat en 240 med kabelhärva LH 2.4. Och även en b230fk med m90 från en 940 som jag tänkte slänga i.
Finns ju massa guider för denna montering men jag tänkte höra hur mycket det är att göra igentligen nu när man har rätt kabelhärva från början.
lmm måste man ju flytta och fördelaren men är det mer saker?
Lite frågor:
Måste man ha motstånd till spridarna eller finns det några spridare som funkar att ha utan motstånd?
Funkar det med grenrör, downpipe mm?
Hur är det med m90 lådan? behöver man kapa eller så för att den ska få plats?
Kanske kommer på fler saker senare
Nu har jag införskaffat en 240 med kabelhärva LH 2.4. Och även en b230fk med m90 från en 940 som jag tänkte slänga i.
Finns ju massa guider för denna montering men jag tänkte höra hur mycket det är att göra igentligen nu när man har rätt kabelhärva från början.
lmm måste man ju flytta och fördelaren men är det mer saker?
Lite frågor:
Måste man ha motstånd till spridarna eller finns det några spridare som funkar att ha utan motstånd?
Funkar det med grenrör, downpipe mm?
Hur är det med m90 lådan? behöver man kapa eller så för att den ska få plats?
Kanske kommer på fler saker senare
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Du kan strunta i motståndet om du byter till högohmiga spridare. Dock måste du ha en större LMM om du t.ex. tar 968-spridare.
Om du väljer att köra med originalspridarna och inte vill löda in motstånden i härvan, kan du sätta motstånden på jordsidan istället, så gjorde jag.
Behåll grenrör. Vissa svetsar om 940 downpipe. Jag har Simons downpipe till B21ET. Dock finns det en liten böj på downpipen efter den stora böjen, vilket gör att katalysatorn hamnar lite långt ner. Ska kapa bort den böjen.
Jag fick skaffa ett annat oljefilter, då det blev lite trångt.
Kolla här: nattvard.com/242
Har ingen erfarenhet av M90, men enl klassiska guiden av Patrik Johansson och Hilmer måste man använda en slägga för att massera lite.
Om du väljer att köra med originalspridarna och inte vill löda in motstånden i härvan, kan du sätta motstånden på jordsidan istället, så gjorde jag.
Behåll grenrör. Vissa svetsar om 940 downpipe. Jag har Simons downpipe till B21ET. Dock finns det en liten böj på downpipen efter den stora böjen, vilket gör att katalysatorn hamnar lite långt ner. Ska kapa bort den böjen.
Jag fick skaffa ett annat oljefilter, då det blev lite trångt.
Kolla här: nattvard.com/242
Har ingen erfarenhet av M90, men enl klassiska guiden av Patrik Johansson och Hilmer måste man använda en slägga för att massera lite.
-
- Donator
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 1 januari 2016, 17:25
- Ort: Nyköping
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Okej
bra tips
Men hur menar du med att du kopplar motstånden på minussidan?
Behöver man ha motståndet från 940 eller finns det annat att köpa?
bra tips

Men hur menar du med att du kopplar motstånden på minussidan?
Behöver man ha motståndet från 940 eller finns det annat att köpa?
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Rekommenderar att satsa på hög-ohmiga spridare för att slippa trasslet med motstånd. Du behöver spridare som flödar ungefär som original, d.v.s. 300 cc/min.
0 280 150 785 från 850 Turbo flödar t.ex. 310 cc/min och kommer funka. De är dessutom vanligt förekommande och lätta att få tag i.
Du kan kika i listan här för fler alternativ: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
På 940 så sitter motståndspacken på plus-sidan, alltså matningen av spridarna. Boxen styr sen ut spridarna på jordsidan.
Men man kan alltså lika gärna sätta motstånden där.
Vill man ändå ha dem på plus-sidan så blir det krångligare, eftersom matningen i 240-härvan delar upp sig under grenröret till kallstartsspridaren, LMM och tomgångsmotorn.
Du måste som sagt förlänga kablarna från LMM så att den kan sitta på avgassidan. Men i praktiken så är det bara just plusmatningen och jorden som du måste förlänga eller helt enkelt dra om. Signalledningarna går direkt till boxen och dessa kommer du snarare behöva korta ner en bit.
Ska man vara petig så måste du även dra fram ledningar till EGR-ventilen (styrs ut av tändboxen) samt värmeelementet för vevhusgaserna som sitter på turbons insug. (tändningsström dit, antar jag)
0 280 150 785 från 850 Turbo flödar t.ex. 310 cc/min och kommer funka. De är dessutom vanligt förekommande och lätta att få tag i.
Du kan kika i listan här för fler alternativ: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
På 940 så sitter motståndspacken på plus-sidan, alltså matningen av spridarna. Boxen styr sen ut spridarna på jordsidan.
Men man kan alltså lika gärna sätta motstånden där.
Vill man ändå ha dem på plus-sidan så blir det krångligare, eftersom matningen i 240-härvan delar upp sig under grenröret till kallstartsspridaren, LMM och tomgångsmotorn.
Du måste som sagt förlänga kablarna från LMM så att den kan sitta på avgassidan. Men i praktiken så är det bara just plusmatningen och jorden som du måste förlänga eller helt enkelt dra om. Signalledningarna går direkt till boxen och dessa kommer du snarare behöva korta ner en bit.
Ska man vara petig så måste du även dra fram ledningar till EGR-ventilen (styrs ut av tändboxen) samt värmeelementet för vevhusgaserna som sitter på turbons insug. (tändningsström dit, antar jag)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Donator
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 1 januari 2016, 17:25
- Ort: Nyköping
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Okej
Får sikta på spridare istället för att krångla.
Lmm kablarna förlänger jag nog alla ifrån där kontakten sitter.
Det med EGR och värmeelement ska jag forska vidare i.
men måste jag fortfarande ha en 3"lmm även om jag kör med 850 spridarna

Får sikta på spridare istället för att krångla.
Lmm kablarna förlänger jag nog alla ifrån där kontakten sitter.
Det med EGR och värmeelement ska jag forska vidare i.
men måste jag fortfarande ha en 3"lmm även om jag kör med 850 spridarna
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Dock står det på flera ställen, bl.a. här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157012 , samt i din länk:Volvo245GLT skrev:Rekommenderar att satsa på hög-ohmiga spridare för att slippa trasslet med motstånd. Du behöver spridare som flödar ungefär som original, d.v.s. 300 cc/min.
0 280 150 785 från 850 Turbo flödar t.ex. 310 cc/min och kommer funka. De är dessutom vanligt förekommande och lätta att få tag i.
Du kan kika i listan här för fler alternativ: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar
Då borde väl dessa ligga bättre till:
Volvo T5 -99 BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar
Volvo 850 R BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar
Är ingen spridarexpert, men ju mindre skillnad i flöde, desto bättre?
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Helt riktigt; ju mindre skillnad desto bättre. Systemet är dock adaptivt så lite "hit eller dit" spelar ingen roll.
Men hellre då de vita spridarna som du tipsade om för att ha lite marginal i överkant!..
Men hellre då de vita spridarna som du tipsade om för att ha lite marginal i överkant!..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Donator
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 1 januari 2016, 17:25
- Ort: Nyköping
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Har nu hittat ''0 280 150 785'' från en 850 Turbo. Dom som flödar 310cc/min. Kör på dom och hoppas på att det funkar.
Ingen större skillnad om som sagt orginal spridarna flödar 300cc/min
Ingen större skillnad om som sagt orginal spridarna flödar 300cc/min
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Som jag påpekade innan:C_jay skrev:Ingen större skillnad om som sagt orginal spridarna flödar 300cc/min
Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar
-
- Donator
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 1 januari 2016, 17:25
- Ort: Nyköping
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Okej! kanske dessa passar bättre? Volvo 2,4T/2,5T 00- ***BOSCH 0 280 155 831 *** BRUN 334cc/min 3,8 bar
Tack för infon
Tack för infon
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
Re: 240 LH2.4 med b230fk
Det är fel bränsletryck på dem!C_jay skrev:Okej! kanske dessa passar bättre? Volvo 2,4T/2,5T 00- ***BOSCH 0 280 155 831 *** BRUN 334cc/min 3,8 bar
Tack för infon
-
- Donator
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 1 januari 2016, 17:25
- Ort: Nyköping
Re: 240 LH2.4 med b230fk
En intressant sak är att spridarna som sitter på motorn heter 0-280-150-762 flödar 213cc/min 3.0bar gula högohm.. 
