Bästa Familjebil

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Götesson

Bästa Familjebil

Inlägg av Götesson »

Som rubriken så ska jag nu köpa mig en familjebil då jag i juni kommer få en liten knodd.
Jag är inne på tyska kvalitet men det måste inte vara de.
Tyvärr är inte kontot det största, så under 100 000:- ska de vara.
Har inte bestämt om de ska vara bensin eller diesel heller.
Kom gärna med förslag :D

Mvh/Benjamin
// Benjamin Filip Götesson
DandanRacing

Re: Bästa Familjebil

Inlägg av DandanRacing »

Volvo 245? ;) :D
Köpte vi då forden paja och den nya bilbarnstolen ändå inte passade i skrället :lol:

Ett tips är att kolla så en bilbarnstol går att få in, gärna stol nummer två med för den är mycket större..

Grattis!

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

spelar märke någon roll?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
Götesson

Inlägg av Götesson »

DandanRacing skrev:Volvo 245? ;) :D
Köpte vi då forden paja och den nya bilbarnstolen ändå inte passade i skrället :lol:

Ett tips är att kolla så en bilbarnstol går att få in, gärna stol nummer två med för den är mycket större..

Grattis!

//Andreas
Jag har en 245 men sambon vill inte åka i den, plus att hon kan nog inte kontrollera turbon i vinterväglag :twisted: . Sen vill jag ha en nyare bil med lite mer säkerhet i, för jag litar inte på alla medtrafikanter. Jag är själv uppväxt i en 245 men på den tiden var det inte så j-vla många bilar på vägen och alla körde inte i 150 km/h på landsvägar. Nej jag är inte 50 år men tycker hastigheterna har ökt bra mkt de senaste 15-20 åren.

Bra tips på barnstolen :)
Götesson

Inlägg av Götesson »

240_kalle skrev:spelar märke någon roll?
Inget franskt, sen går nog de mesta bra. Helst tyskt, väldigt inne på audi a4, a6, så har ni några erfarenheter på dessa motages de varmt.
Jim

Inlägg av Jim »

Mercedes W210 eller W211. ganska stora och jävligt sköna att köra och åka.

W211 är ganska dyr. dom brukar kosta runt 100.

W210 kan du få för allt mellan 20-60. men dom har en förmåga av att rosta ganska duktigt, sen om de är en diesel kan dom ha gått 40-50k. dock brukar dom gå jävligt mkt mer :)
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Åkerman

Inlägg av Åkerman »

jag gillar också audi:s modeller, a4 är riktigt fräna! köp en quattro så måste hon inte tänka så mycket på underlaget;) dem finns ju i alla prisklasser men jag skulle satsat på en rätt ny, minst -04.. men det endast pga av att jag inte skulle vilja göra några större ingrepp på dom hehe

bild på den fränaste
Bild

roliga motoralternativ med
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Jon-Erik »

Med tanke på att det är en liten på gång och att du har familjens säkerhet att tänka på är det nog en nyare bil med både ABS och ESP du ska sikta på.
Tyskt är helt klart att föredra enligt min åsikt.
Kör själv VW Passat och är kanonnöjd! Hade Golf innan och en annan Passat före det.
Låååångt trevligare än nya Volvo!
Sista riktiga Volvon gjordes på 90-talet. Nu får man titta på alternativen i stället.
VW ger mycket för pengarna. Audi och MB kostar några kronor mera. Frågan är vad du vill lägga pengarna på.
Funktion eller flärd? ;)
I dagens läge är det nog inte omöjligt att göra riktigt bra affär på en nyare SAAB. Nyaste 95 kommer att dras med reservdelsproblem livet ut men de andra kommer det nog att gå att få tag på delar bra länge till. Mycket turbulens om namnet SAAB nu vilket gör att priserna dalar. Köpläge?
Det är då inga dåliga bilar....
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Är det bara jag som tycker Volvo V70 hade varit ett alternativ? Finns så både billiga 20-30k som är lite äldre och gått längre och dem som är riktigt fina för 60-80k. Sköna att köra, drar inte allt för mycket, bra säkerhet, bra lastmöjligheter och bra köregenskaper.
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Åkerman

Inlägg av Åkerman »

min mor äger en v70L classic -00 super trevlig bil, rikligt med alternativ på blocket = bättre affär! inget fel på dom.. dock så klingade 100 000 i mitt huvud så jag antog utan anledning att du skulle köpa nyare..
Åkerman
Råda
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Råda »

Jim skrev:Mercedes W210 eller W211. ganska stora och jävligt sköna att köra och åka.

W211 är ganska dyr. dom brukar kosta runt 100.

W210 kan du få för allt mellan 20-60. men dom har en förmåga av att rosta ganska duktigt, sen om de är en diesel kan dom ha gått 40-50k. dock brukar dom gå jävligt mkt mer :)
Åker själv en en MB W211 kombi, gillar den som fasen, åker som en kung, grym kvalitetskänsla och ett jättebagage
Dock ligger dom vettiga i lite för hög prisklass, då jag inte skulle köpt en innan faceliften (som kom på årsm -07) med tanke på de strulande elektroniska bromssystemet de hade innan faceliften.
Jonas Anderot
Götesson

Inlägg av Götesson »

Tack för alla råden, de uppskattas.
Mercedes är ju märket man ska ha om man vill åka bekvämt, ägde en 190 -88 för några årsen och den tyckte jag att man åkte fint i. Men vill man ha en snygg modell så är de de senare modellerna som gäller och då kommer jag vara med i lyxfällan efter det köpet :o

När de gäller volvo så är jag inte imponerade på någon modell sen den dagen dem började tillverka 850 (förutom vissa), men ingen familjebil i min smak.

Saab skulle jag kunna köpa men de kommer bli dyrt med reservdelar, och har inte riktigt fastnat för någon av deras modeller.

WV är bra bilar, har inte kollat så mkt på priserna men antar att de är över min ekonomi. Men de är en stark konkurent med audi som nu är favoriten. a4 o a6 modellerna tycker jag är snygga redan vid -02, 03 och blir bara snyggare.

Jag kan sitta o drömma mig bort nu men sen när de väl gäller så kommer jag antagligen bli överkörd av sambon och vi köper något helt annat. :oops:
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Jon-Erik »

Glöm inte Skoda.
En senare Octavia är i det mesta en billigare VW.
Trevliga bilar!!
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Råda
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Råda »

I din budget skulle jag iaf tittat på en av de senare årsmodellerna av BMW E39 Touring (kombi), gärna med M-paketet.
Kolla på autopower och deras modell och beg.guide. http://www.autopower.se/
Gillar inte designen eller känslan i Audi-bilarna. Och faktum att dom inte finns i bakhjulsdrift är ju ett stort minus med. Varje gång jag kör fwd blir jag förbannad och svär över den obefintliga vändradien
Jonas Anderot
Götesson

Inlägg av Götesson »

Jon-Erik skrev:Glöm inte Skoda.
En senare Octavia är i det mesta en billigare VW.
Trevliga bilar!!
Har dem lite i baktanken också. Dock är ju superben snyggare men som alltid så är de priset som är största boven.
Götesson

Inlägg av Götesson »

Råda skrev:I din budget skulle jag iaf tittat på en av de senare årsmodellerna av BMW E39 Touring (kombi), gärna med M-paketet.
Kolla på autopower och deras modell och beg.guide. http://www.autopower.se/
Gillar inte designen eller känslan i Audi-bilarna. Och faktum att dom inte finns i bakhjulsdrift är ju ett stort minus med. Varje gång jag kör fwd blir jag förbannad och svär över den obefintliga vändradien
Kan inte dem olika modellerna så bra på bmw, vad är det för årsmodeller?
Råda
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Råda »

De är 5-serien och de senare årsm är 01-03 som jag skulle kikat på
Jonas Anderot
Åkerman

Inlägg av Åkerman »

e39 är ett fint åk med, inte att förglömma dem sena e34 enligt mig.. en modern tappning av e34 i bra skick är nog bil länge! årsmod 95 - 97
Åkerman
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Har haft 2 st SAAB 9.5 i taxitrafik och var nöjd med bägge, dock rekommenderar jag att du kör på bensin oavsett om du skulle köpa en Biopower eller inte. Finns en grej man skall tänka på åtminstone på Biopowern och det är att runt 20000 mol så kan det vara dags för vevaxelns packbox som vetter mot kamremmen samt att det ungefär samtidigt kan vara dags för ny blockpackning (toppackning).

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Cpt Tuttle

Inlägg av Cpt Tuttle »

En tanke jag får, inte för att jag har erfarenhet av dem själv, men hur är Subaru?
Finns ju hyfsat rymliga kombimodeller tror jag, har till och från haft sveriges mest nöjda ägare, fyrhjulsdrift är ju bra om man tycker vinterkörning är ett problem, japansk kvalitet sägs ju vara bra och subborna känns ju kanske inte lika mainstream som andra japanmärken...

....men det kan vara en dum idé också, jag vet inte, jag bara fick den någonstans ifrån. :oops:
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Skriv svar