Tändlåsbyte och torkarproblem

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
forbidden

Tändlåsbyte och torkarproblem

Inlägg av forbidden »

Hej

Tänkte byta tändlåset men undrar om man kan pilla ut själva låscylindern så man slipper byta hela klumpen?

Efter en torkarmotorbyte på en verkstad så stannar torkararmarna när man precis stänger av dom istället för att dom ska gå helt ner efter man stängt av dom. Gamla motorn gick segt men då stannade torkarna rätt. Är det fel på motorn eller kan det vara reläet eller är något annat som spökar? Är en Volvo 240 -88 B230F med insprutning.
240bns

Re: Tändlåsbyte och torkarproblem

Inlägg av 240bns »

Varför ska låset bytas?
Om jag inte minns fel så går det att plocka ur låscylindern Om man vrider nyckeln till radioläget först, skall finnas ett hål i cylinderhuset där man pekar in en borr eller liknande för att frigöra låscylindern.

Felet med torkarna ligger nog i motorn, lättar man på locket på motorn så är det kontaktbleck som går emot dels locket och dels en glidbana, prova att rengöra där.
forbidden

Inlägg av forbidden »

240bns skrev:Varför ska låset bytas?
Om jag inte minns fel så går det att plocka ur låscylindern Om man vrider nyckeln till radioläget först, skall finnas ett hål i cylinderhuset där man pekar in en borr eller liknande för att frigöra låscylindern.

Felet med torkarna ligger nog i motorn, lättar man på locket på motorn så är det kontaktbleck som går emot dels locket och dels en glidbana, prova att rengöra där.

Så jag kan ha en nyckel till alla låsen istället för 2-3 olika är det tänkt. Okej ska ta och kolla motorn och se hur det står till där. Tack för tipsen!
forbidden

Inlägg av forbidden »

forbidden skrev:
240bns skrev:Varför ska låset bytas?

Så jag kan ha en nyckel till alla låsen istället för 2-3 olika är det tänkt. Okej ska ta och kolla motorn och se hur det står till där. Tack för tipsen!

Förresten går det att sätta i ett tändlås från 86:ans modell till en 88:a?
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Samma lås 86-93.
Nej, låscylindern går inte att byta löst som på 850/760 88-/960.
Skriv svar