Kan någon förklara mig hur tiduret är kopplat till motor- och kupévärmaren?
Problemet: För ett tag sen blev displayet på min tidur typ 3 svart. Uret har hängt med sen bilen var ny i 1987, monterad på Volvoverkstaden, och en dag är ju saker slut. Som tur var fick jag köpt en "ny" – på det gamla forumet, faktiskt. Uret var bara att koppla dit med det befintliga kontaktstycket, så jag gjorde inga egna värderingar av vilka kablar som gick var. När jag startade bilen såg allt okej ut.
Vid första turen märkte jag dock att siffrornas ljusintensitet varierade med om jag bromsade eller inte. "Märkligt. Och var kommer förresten den konstiga lukten från?" Jag vevde ned rutan i stillastående trafik, men kände ingen lukt utanfrån. Fortsatte inn i tunnelen, och använde bromsarna flitigt i kötrafiken. Det var först när vit rök startade välta ut från instrumentbrädan att jag tog hinten. Min bil var i färd med att brinna upp! I en tunnel! Jag klev omedelbart av bromsen och smög mig hem vid hjälp av handbromsen. Väl hemma drog jag ut tiduret, som var tydligt värmeskadat.
Jag har ingen anledning att tro att det var något fel med uret. Det kan lika gärna vara fel med kablaget eller för den del blockelementet – kan hända det var därför att det förste uret slocknade. Jordingsfel?
Hur som helst, efter som jag inte vet säkert om felet fortfarande är i bilen har jag kopplat bort batteriet när bilen står oanvänd i garaget. Men jag måste ju ta i tu med detta, fex vid att ta bort kablaget. Men allra hälst vill jag ju återställa till originalt.
Hjälpsamma kommentarer mottagas med tack.
Tidur, kablage och felsökning
-
- Donator
- Kontakt:
Re: Tidur, kablage och felsökning
Tiduret är anslutet mot värmaren med en 3-polig kontakt (jord och konstantplus till uret, och plus från uret vid gång).
Förutom den så har du även två gula ledningar varav den ena ska gå till tändningsplus (tänder displayen med full styrka) och den andra till ljusvredet (dimmar ner displayen och tänder knappbelysningen).
Vidare så finns det anslutningar för att dels förlänga gångtiden om så önskas (jordas) och en utgång för elektrisk värmare (driver ett relä i förekommande fall).
Märkligt fel! Kan vara jordfel eller problem med backström. Kolla upp samt mät hur allt är inkopplat.
Jord och plus får uret som sagt från värmaren, och anslutningarna för detta sitter ute i motorrummet framme vid batteriet.
Förutom den så har du även två gula ledningar varav den ena ska gå till tändningsplus (tänder displayen med full styrka) och den andra till ljusvredet (dimmar ner displayen och tänder knappbelysningen).
Vidare så finns det anslutningar för att dels förlänga gångtiden om så önskas (jordas) och en utgång för elektrisk värmare (driver ett relä i förekommande fall).
Märkligt fel! Kan vara jordfel eller problem med backström. Kolla upp samt mät hur allt är inkopplat.
Jord och plus får uret som sagt från värmaren, och anslutningarna för detta sitter ute i motorrummet framme vid batteriet.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
Re: Tidur, kablage och felsökning
Om inte kablaget är skadat så kan det vara nåt internt fel inne i klockan. Dessa klockar kryllar det av på skroten, så sök en där och prova på nytt. På min skrot tar dom 50.- för alla klockor. På 740/940: kolla inne i handbromskåpan om det inte sitter nån vid tändaren.