245 -93 B230fd slukar bensin.

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
DandanRacing

245 -93 B230fd slukar bensin.

Inlägg av DandanRacing »

Jag behöver tipps på vad jag ska felsöka i vår 245a för den har börjat dra mer o mer bensin sen någon månad tillbaka :cry:
Jag har läst ut felkoder med blinklampan o fick ut 111 ur 2an och 111 ur 6an och enligt listan jag hittade på nätet så är det "inga fel" :?

Motorn går hur fint som helst, stadig tomgång på 600-700v kall som varm, ingen ryckig gång, startar alltid lätt.

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Kontakt:

Re: 245 -93 B230fd slukar bensin.

Inlägg av Volvo245GLT »

Kolla upp det mest uppenbara så att du inte har någon bränsleläcka. Väldigt vanligt att rören rostar sönder på och runt tankarmaturen om bilen körs på saltade vägar.

Hur ser avgaserna ut? Luktar de oförbränd soppa?

Se över luftfiltret samt konditionen på stift och övriga tänddelar. Leta efter ev. vakuumläckor.
Om du har tillgång till en multimeter så mät upp så att lambdaregleringen och sonden fungerar som de ska.
Samma sak med LMM och motortempgivare, som du lämpligast mäter upp via styrdonens kontakter bakom handskfacket.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Volvo245GLT skrev:Kolla upp det mest uppenbara så att du inte har någon bränsleläcka. Väldigt vanligt att rören rostar sönder på och runt tankarmaturen om bilen körs på saltade vägar.

Hur ser avgaserna ut? Luktar de oförbränd soppa?

Se över luftfiltret samt konditionen på stift och övriga tänddelar. Leta efter ev. vakuumläckor.
Om du har tillgång till en multimeter så mät upp så att lambdaregleringen och sonden fungerar som de ska.
Samma sak med LMM och motortempgivare, som du lämpligast mäter upp via styrdonens kontakter bakom handskfacket.
Tack för snabbt svar :)

Jag får iallafall inga fläckar under bilen då den står still med motorn igång, eller måste man riva sig in o kontrolera rören ändå?

avgaserna ser bra ut o luktar som vanligt.

lambdan mäter man mellan grön sladd och jord? :?
Vilka punkter ska man mäta på för lmm o motortemp? är det några speciella värden man ska leta efter? :?

//Andreas
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

DandanRacing skrev:
avgaserna ser bra ut o luktar som vanligt.

lambdan mäter man mellan grön sladd och jord? :?
Vilka punkter ska man mäta på för lmm o motortemp? är det några speciella värden man ska leta efter? :?

//Andreas
Jahopp får ta tillbaka det där att avgaserna inte luktar för de stinker bensin, polaren måste ha fel på luktsinnet...

Lambdan verkar vara hel, förvärmningen funkar och den ger värden innom toleranserna på signalkabel värdena ändrar sig snabbt upp o ner i volt som det ska...

vilken givare är motortempen? hittade två givare under insug, är det den med 1polig eller 2polig kontakt??

Lmm är jag nästan säker på att den är hel, mätte fram massor med värden idag som stämde men är inte hundra på att jag kom ihåg att mäta alla punkter :oops:

//Andreas
schassen

Inlägg av schassen »

240 2.4 går att köra utan luftmasse mätare.Ta bort kontakten och kör en runda se om du märker skillnad.Datorn "bör ju logga" felcode lmm men går under körning på fasta parametrar i datorn. = lätt OCH snabbb felsökning. Lycka till MvhHans
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Kan vara kallstartsventilen som anrikar hela tiden. Den skall ju bara vara aktiv när vid kallstart. Ett troligt fel är systemets temgivare som sitter i toppen under treans insug och har två stift. Nu har du efter vad jag vet LHJ 3.1 och jag är inte hundra på om kallstartsanrikningen görs med kallstartsventil eller genom att extra bränsle tillförs genom de ordinarie insprutningsventilerna men hur som helst så är nog tempsensorn en trolig felkälla.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Jahopp bilen lagade sig själv, från att ha dragit över litern/mil vid +3grader och max 70km/h + ekodriving till att nu dra 0.8 vid över +10grader med tyngre gasfot och högre hastighet :? :o :P

//Andreas
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

DandanRacing skrev:Jahopp bilen lagade sig själv, från att ha dragit över litern/mil vid +3grader och max 70km/h + ekodriving till att nu dra 0.8 vid över +10grader med tyngre gasfot och högre hastighet :? :o :P

//Andreas

bra litern/ är inte så dåligt om den tog mera före
bra att "den lagade sig själv".
min b19 med Zenith tar 0,89 om man gubbkör, fst det är ju inte så roligt med den
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

240_kalle skrev:
DandanRacing skrev:Jahopp bilen lagade sig själv, från att ha dragit över litern/mil vid +3grader och max 70km/h + ekodriving till att nu dra 0.8 vid över +10grader med tyngre gasfot och högre hastighet :? :o :P

//Andreas

bra litern/ är inte så dåligt om den tog mera före
bra att "den lagade sig själv".
min b19 med Zenith tar 0,89 om man gubbkör, fst det är ju inte så roligt med den

Andra fulltankningen efter inköpet förra sommaren så hade den dragit 0.76... :D och nu i vintras började den dra mer o mer tills den med lungnare körstil än första tankningen hade dragit över litern, därför jag trodde det var något fel på bilen..
Men som sagt det verkar ha löst sig självt för jag har bara mät o felsökt o inte bytt något än och nu drar den runt 0.8 med tyngre gas fot :)

//Andreas
Skriv svar